Opgelost staat netjes

0
67

Wie komt het niet tegen? Tijdens het werken op je PC loopt er plots iets mis. Je weet niet goed hoe je de probleemsituatie moet aanpakken en je kent niet onmiddellijk iemand op wie je (op dat ogenblik) een beroep kunt doen. Paniek is dan een slechte raadgever, en zeker als je over deze EHBO-boeken beschikt. Die geven je immers een stevige steun in de rug, tenminste als het gaat om een nukkige PC of om problemen met je webpagina’s.
troubleweb_boek
De onderwerpen van beide boeken lopen weliswaar flink uit elkaar (algemene PC-problemen — waarbij het vaak om een combinatie van hardware en software gaat — en webpagina’s die je maar niet in het gareel krijgt), toch valt het ons niet moeilijk beide werken samen te bespreken. Ze volgens immers perfect dezelfde aanpak, en dat geldt trouwens ook voor de andere boeken uit deze reeks: MS-Windows en enkele Office-applicaties als Word en Excel. En het moet gezegd: de aanpak is zeer doordacht en efficiënt.

Pijnpunten
Zo hebben de auteurs alle pijnpunten eerst netjes in een aantal rubrieken (hoofdstukken) opgesplitst, naargelang de symptomen en soms ook de vermoedelijke oorzaak van het probleem. Zo vind je in het boek ‘Troubleshooting uw PC’ onder meer de volgende hoofdstukken terug: computergeluiden, drives (cd, cd-r, cd-rw, dvd), drives (diskettestations), toetsenbord en muis… Sommige rubrieken echter worden nog verder opgesplitst, zodat je sneller de juiste probleembeschrijving kunt lokaliseren. Zo tref je over het beeldscherm maar liefst vijf hoofdstukken aan: kleuren en helderheid, LCD, leeg na starten, slechte kwaliteit, en vervormde afbeeldingen. De gids rond webpagina’s volgt eenzelfde logische opsplitsing in probleemgebieden, zoals: achtergronden, afbeeldingen, animaties, databases, formulieren, frames, kleur, lay-out, lettertypen, stijlen, tabellen, enz. Natuurlijk wordt elk hoofdstuk op zijn beurt nog eens verder uitgesplitst in kleinere pijnpunten, die een gemiddelde lezer zeker snel kan herkennen. In het hoofdstuk ‘Formulieren’ vinden wij onder meer de volgende pijnpunten terug: indeling ziet er niet goed uit, tekstvelden hebben in verschillende browsers een andere breedte, een formulier veroorzaakt foutmeldingen, ik zie een vierkante achtergrond rond de keuzerondjes, enz.

Stroomdiagram
Aan het begin van elk hoofdstuk vind je bovendien een handig stroomdiagram terug, dat je aan de hand van enkele JA/NEE-vragen ook snel naar de juiste deelrubriek kan gidsen. Ten slotte completeren een handige inhoudstafel én een bruikbaar en uitgebreid trefwoordenregister de bruikbaarheid van deze boekenreeks. Als we je er dan bij vertellen dat elk pijnpunt consequent in de tweedeling ‘oorzaak van het probleem & oplossing’ wordt opgedeeld, dat de oplossingen steevast in kleine stapjes worden gegoten, en dat de behandelde problemen én antwoorden gewoonlijk heel realistisch zijn opgevat, dan begrijp je dat we deze reeks alleen maar kunnen aanbevelen.

Conclusie
De reeks Troubleshooting behandelt diverse problemen waar elke computeraar vroeg of laat mee te maken krijgt. Door de consequent volgehouden logische indeling van deze boeken kun je snel oorzaak én oplossing van heel wat pijnpunten opsporen. Een aanrader.
Systeemvereisten
QTroubleshooting uw PC – M. David Stone & Alfred Poor — Academic Service (Microsoft Press) — taal NL – 350 p — ISBN 90-395-1728-2 – paperback – 26,77 euro

Troubleshooting uw Webppagina’s, opgelost staat netjes — Evan Callahan — Academic Service (M

Vorig artikelNo-nonsense praktijkwerken
Volgend artikelZeg niet zomaar Windows tegen ME