Virtuele “perte totale”

6
14

Gamers met een hart voor flitsende racespellen weten al langer dan vandaag dat een degelijk stuurwiel een behoorlijke dosis realiteitsgevoel toevoegt. Zeker als zo’n stuur ook nog eens beschikt over krachteffecten waardoor je elke bocht en elke oneffenheid in de weg door je lijf voelt gaan. DiskIdee nam de bijna ondankbare taak op zich
stuurwiel_thrustmaster_ff_rw

Guillemot/Thrustmaster Force Feedback Racing Wheel
Het onder Guillemot-vleugels werkende Thrustmaster probeert gamers te overtuigen door een samenwerking met het bekende automerk Ferrari. Het resultaat is een stuurwiel met Ferrari-logo en aangepaste schakelelementen gebaseerd op een echte F1-wagen van Ferrari. En we moeten toegeven, dit stuurtje voelt meteen heel goed (lees: realistisch) aan. Het stuurwiel is grotendeels met rubber afgewerkt en het geheel straalt pure degelijkheid uit dankzij een zeer stevige bouwkwaliteit. Je mag jezelf dus helemaal laten gaan, want de kans dat er iets afbreekt lijkt ons klein. Overigens is het klemsysteem ook van geen kleintje vervaard: dubbele drukschroeven in combinatie met zuignappen zorgen voor een rotsvaste houding. Dat het dan wat meer tijd kost om alles op te stellen, nemen we er graag bij. Op de pedalenset hebben we wel wat aan te merken: de pedalen zijn behoorlijk wankel en de basis is misschien net iets te klein om honderd procent stabiliteit te garanderen. Tijdens het spelen echter viel het goed mee alhoewel we de pedalenset van de Microsof SideWinder toch nog beter vonden. Verder beschikt de Thrustmaster als enige van de drie geteste stuurwielen over een apart schakelpookje en op het stuur bevinden zich twee kleine actieknoppen, een richtingpad en een mini-joystick. Jammer dat deze – vooral tijdens het spelen dan – behoorlijk moeilijk te bereiken zijn. Stuursoftware is er natuurlijk ook maar die ziet er niet zo gelikt uit als bij Microsoft en Logitech en biedt bovendien minder instelmogelijkheden. Zo vonden we bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de stuurgevoeligheid in te stellen. Je moet dus hopen dat een game dergelijke zaken wel toelaat. Je kunt de Thrustmaster via USB of via de seriële poort aansluiten.We love it! Een zo goed als onberispelijke bouwkwaliteit en zeer overtuigende krachteffecten geven de Thrustmaster een voorsprong op de rest. De (kleine) meerprijs is hij zonder meer waard! Enkel op het vlak van software hadden we meer verwacht.

Logitech WingMan Formula Force GP
Logitech heeft al behoorlijk wat ervaring met stuurwielen en hun originele Formula Force met krachteffecten vinden we nog altijd dik de moeite. Voor ons staat echter de Formula Force GP die duidelijk bedoeld is als een instapstuurwiel dat voor weinig geld over de toonbank gaat. Je merkt dat vooral aan de belabberde bouwkwaliteit van het stuur en dat boezemt weinig vertrouwen in. Ook het eenvoudige klemsysteem lijkt niet op de zware taak berekend maar dat viel tijdens het gamen behoorlijk mee. Veel hangt wel af van de gladheid van het tafelblad. De achilleshiel van dit systeem is echter de pedalenset die door het lage gewicht en de te kleine rubberen voetjes snel gaat schuiven. Zeer vervelend tijdens het spelen, geloof ons! Denk nu niet dat we deze Formula Force GP zonder meer afschrijven. Tijdens het spelen van Colin McRae Rally 2.0 vonden we dat de Formula Force GP uiterst precies stuurde en we zelfs nog snellere tijden konden neerzetten dan met de sturen van Microsoft en Thrustmaster. Een en ander valt waarschijnlijk te verklaren in de veel minder sterk aanwezige krachteffecten die bovendien niet zo gevarieerd zijn als bij de andere sturen. Op dat vlak scoort deze Logitech dus het minst goed. Met de WingMan Profiler-software stel je spelprofielen op en als extraatje krijg je het niet meer zo nieuwe racespel Sports Car GT.In dit gezelschap loopt de Formula Force GP van Logitech wat verloren, maar als elke frank telt dan valt dit te overwegen. Vooral de aangename (maar niet overdreven) stuurgevoeligheid vinden we positief aan dit stuurwiel.

Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel
De Force Feedback Wheel uit Microsoft’s SideWinder-reeks mag je gerust beschouwen als een oudje want het was één van de allereerste stuurwielen met krachteffecten. Ten opzichte van de allereerste versie is aan het ontwerp uiterlijk weinig of niets veranderd. Vooraan op het stuur vinden we zes actieknoppen en achteraan bevinden zich er nog twee, bijvoorbeeld om te schakelen. In totaal acht programmeerbare knoppen dus en dat is meer dan voldoende voor de meeste racegames. De op het eerste gezicht redelijk betrouwbare bouwkwaliteit van de Force Feedback Wheel, valt na nader onderzoek toch wat tegen. Het blijft vrij lichte plastic maar voelt toch nog altijd beter aan dan wat het stuur van Logitech ons voorschotelt. Ergonomisch gezien is deze SideWinder goed uitgekiend, want je handen settelen zich mooi in de voorgevormde handgrepen. Ook positief zijn we over het pedalenstel dat dankzij een zeer brede basis niet snel zal gaan schuiven. Uniek is de knop in het midden van het stuurwiel waarmee je de krachteffecten in- of uitschakelt. Dat kan handig zijn in games die geen behoorlijke krachteffecten doorsturen of wanneer je gewoon liever zonder krachteffecten speelt. Een ingenieus klemsysteem maakt een snelle verwijdering mogelijk maar op een dun tafelblad blijkt het echter vrij makkelijk om de Force Feedback Wheel (bijna) van tafel te rukken. De meegeleverde SideWinder-software is zeer compleet en voorziet in heel wat instelmogelijkheden zoals het afstemmen van de stuurgevoeligheid. Ook zeer handig is de mogelijkheid om per spel instellingen te doen en toetsencombinaties toe te kennen aan de knoppen. Eén keer werk, vele keren plezier! Verder krijg je het (oudere) spel Monster Truck Madness 2. Dit stuurwiel beschikt over een USB-aansluiting.De SideWinder Force Feedback Wheel mag dan al een heel tijdje meedraaien, het blijft één van de betere stuurwielen met krachteffecten. Enkele handigheidjes geven hem net dat beetje meer en de stuursoftware is meer dan compleet. Enkel jammer van de matige bouwkwaliteit en de niet altijd even overtuigende krachteffecten.

Conclusie
De prijzen van stuurwielen met krachteffecten zijn niet meer van die orde dat enkel hardcore gamers ze willen/kunnen kopen. Iedereen kan bijgevolg genieten van de extra realiteitswaarde die dergelijke hardware biedt. De geteste stuurtjes situeren zich in quasi dezelfde prijsklasse en dus wordt het kiezen op basis van kwaliteit en eventuele extra’s. En dan valt de grootste eer te beurt aan de Guillemot/Thrustmaster Force Feedback Racing Wheel.
Vorig artikelGeForce 2 GTS
Volgend artikelAMD en Intel brengen 1 GHz cpu’s uit
Bart Stoffels
Bart Stoffels is it-specialist en journalist, gespecialiseerd in cloud, networking, storage, servers en mobiele technologie.

6 REACTIES

  1. Ik denk dat ik ook onder de vele personen val die er van baalt dat ik mijn microsoft side winder force feedback wheel niet meer ionder XP kan laten draaien weet iemand waar ik een driver kan vinden.

  2. het microsoft side winder ff wheel word niet meer door XP onderstuent – is mij in de winker verteld Er zijn ook geen drivers te vinden op het net om hem onder XP te laten draaien. Of een dualboot systeem met windows 98 ( voor je racespellen maken) of een nieuwe kopen

  3. ik kan ook geen xp drivers vinden voor mijn force feedback racing wheel van farrari.
    ps. heb hier graag een reactie op

  4. Nu wil ik mijn microsoft side winder force feedback onder XP laten draaien.
    Kunnen jullie mij vertellen waar ik een goede driver kan vinden.

    Ron

Reacties zijn gesloten.