De manager: bijdehand in Internetland?

0
15

De moderne manager heeft het echt niet meer onder de markt: enerzijds heeft hij af te rekenen met een steeds zwaardere taakbelasting, anderzijds moet hij zich maar een weg zien te banen in een overaanbod van informatie. En laat hij nu vooral op het Internet wel eens het noorden verliezen…
internetgids_managers
Zoals te verwachten valt, trachten de auteurs van het boekje de manager-lezer eerst wegwijs te maken in wat het Internet nu precies inhoudt, en wat je zoal nodig hebt om het Net af te struinen. De nodige aandacht gaat daarbij uit naar het vinden van informatie, en met name de zoekopdrachten binnen zoekmachines en –registers komen expliciet aan bod. Alleen jammer dat deze uitleg enigszins verwarrend overkomt: zo worden pas in het deel ‘zoeken voor gevorderden’ expliciet de Booleaanse zoekoperatoren behandeld, terwijl je daarvoor al ettelijke voorbeelden werden opgedist. Minpuntje is ook wel dat de zogenaamde meta-searchers nauwelijks aan bod komen, terwijl dergelijke programma’s of diensten (à la Copernic) vaak tijdbesparend kunnen werken. Het leeuwendeel van dit boek wordt echter in beslag genomen door ettelijke honderden webadressen, die de auteurs netjes in diverse categorieën hebben ingedeeld. De meeste rubrieken hiervan sluiten zeker naadloos aan bij de interessesfeer van de actieve manager: dag- en weekbladen, managementomgeving (economie, politiek, overheid), strategisch en tactisch management (accountancy, procurement), reizen, carrière (jobsites, recrutering), enz. De geselecteerde webadressen getuigen weliswaar van een doordachte keuze, maar het is nog dik de vraag of ook de Vlaamse manager zo in z’n nopjes zal zijn met hun

Conclusie
Wie er als — Nederlandse – manager vaak niet in slaagt een efficiënte route op de infosnelweg uit te stippelen, heeft een betrouwbare leidraad aan dit boek. Op voorwaarde natuurlijk dat je niet te lang wacht met de aankoop, want internetgidsen verouderen voor je euh… dit boek kunt kopen?
Systeemvereisten
ûInternetgids voor managers / Koos Boertjens, Jack Pheifer — Schoonhoven : Academic Service — 233 p., CD-ROM — ISBN 90 395 1525 5 – paperback — 16,29 euro.
Vorig artikelWAPblief?
Volgend artikelJe webstek in een etmaal