Niet alles is rozengeur en maneschijn op het internet

0
20

Go.com, de internetportaal van Disney, verloor in het fiscale jaar 1999 zomaar eventjes 1 miljard dollar (978 miljoen euro). Dat is een stijging tegenover 1998, toen het verlies 991 miljoen dollar bedroeg. Dat stemt even tot nadenken tussen al die succesverhalen over de handel op het internet. Go.com is de overkoepelende url voor alle Disney internetinitiatieven. Go Network, Infoseek, Disney Online, ESPN.com, ABC.com en Family.com maken er allemaal deel van uit. Volgens Steve Wadsworth, de president van Go.com, hoeven investeerders zich geen zorgen te maken. 1999 was volgens hem een overgangsjaar waarin de verliezen veroorzaakt door allerlei overnames werden geconsolideerd. Investeerders zien het blijkbaar ook zo, want het aandeel van Go.com steeg met 1,5 dollar tot 26,75 dollar. Pikant detail: de totale advertentie-inkomsten van Go.com bedroegen in 1999 slechts 200 miljoen dollar (195,45 miljoen euro). Het jaar daarvoor was dat 131 miljoen dollar. Toch moeten de belangrijkste inkomsten juist uit reclame komen…

Vorig artikelIn één keer anderhalf miljard dollar rijker. Per kop!
Volgend artikelNederlandse ISP mag privacypolitiek concurrenten gebruiken in ads
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.