Telenet niet langer de snelste

11
31

Data TestLab voert in opdracht van Clickx al meerdere jaren een voortdurende test uit van de belangrijkste internetaanbieders in Vlaanderen. Elk nummer krijg je daar een overzicht van in Clickx Magazine (de links in dit artikel openen een nieuw venster). Om het half jaar doen we nog iets meer en testen we behalve de snelheid ook nog de bereikbaarheid, klantvriendelijkheid en bruikbaarheid van allerlei diensten. . In alfabetische volgorde gaat het om de volgende acht internetabonnementen voor modemtoegang: Belgacom.Net en Belgacom Skynet, Planet Internet Freedom Go en Premium, Tiscali Free en Complete, VT4.net en Wanadoo. Daarnaast voelen we eveneens acht breedbandabonnementen stevig aan de tand: Belgacom Skynet ADSL Go, Planet Internet ADSL One en ADSL Mega, Tiscali ADSL, Wanadoo ADSL Up, XS4All ADSL Go en ADSL Rocket plus Telenet via de teledistributiekabel.
internet
Dit artikel bestaat uit meerdere pagina’s. Klik op de cijfers rechtsonder of rechtsboven om de andere pagina’s op te roepen. Je vindt er de besprekingen van elke provider afzonderlijk. Op de laatste pagina vind je ook onze eindconclusies.

Twee keer per jaar bekijken we de providers uitgebreider dan alleen maar de tweewekelijkse werksnelheidsmeting. Van de acht modemabonnementen geven er vijf je gratis toegang: Belgacom.Net, Planet
Internet Freedom Go, Tiscali Free, VT4.Net en Wanadoo. Er zitten er slechts drie in onze test waarvoor je een abonnement moet betalen: Belgacom Skynet Net Comfort, Planet Internet Freedom Premium en
Tiscali Complete. Overigens hebben we van Tiscali Complete geen aparte snelheidstest uitgevoerd: om toch een complete eindscore te kunnen presenteren hebben we dus voor het gemak aangenomen dat je
ongeveer dezelfde snelheid haalt als bij Tiscali Free.
Daarnaast hebben we dus acht breedbandabonnementen: Telenet Internet met toegang via de telekabel en zeven ADSL-abonnementen van vijf providers (Belgacom Skynet, Planet Internet, Tiscali, Wanadoo en
XS4All) en hier moet je in alle gevallen een abonnement betalen. Dit zijn alle belangrijke internetaanbieders die zich richten op de particuliere markt. Er zijn nog andere bekende providers zoals
Cable & Wireless, Easynet, KPN en UUnet, maar deze richten zich voornamelijk op bedrijven en horen daarom niet thuis in deze test.
Voor de snelheidsresultaten van deze halfjaarlijkse test gebruiken we zoals altijd de testresultaten van het voorbije half jaar zoals die in onze database opgeslagen zitten. De details over wat en hoe
we testen kun je vinden in de anders gekleurde tekstkaders onderaan de bladzijden van dit artikel en op de ProviderMonitor-website.

Robots
Uiteraard hebben we net als altijd getracht de test zo eerlijk mogelijk te laten verlopen en met telkens dezelfde testparameters. Dat wil zeggen: iedere keer dezelfde hardware en dezelfde
testsoftware. We hebben twee soorten testrobots: een soort voor modemtesten en een tweede soort voor breedbandtesten. Een modemtestrobot bestaat uit een zelfbouw Pentium/100 met 32 MB RAM op een
ATC-1000 moederbord en met een IDE harde schijf; een breedbandtestrobot is een Intel of AMD processor van 700 MHz of beter met 128 MiB RAM en een 10 of 20 GB IDE-schijf. Voor de modemtesten kregen we
twee Tron QuaTRON FM56.0 V.90’s van Allied Data Technologies Belgium en vanaf begin oktober twee Creative V.92 External Serial modems van Creative gesponsord, waarvoor onze dank.
De breedbandtesten stellen ons voor een technisch probleem, want dat vereist per te testen provider een testrobot met breedbandaansluiting en een noodvoeding. De testen die we uitvoeren zijn immers zo
uitgebreid dat ze van twee tot vier uur aan een stuk per keer kunnen duren. Bijgevolg kunnen we voor elke ADSL-aansluiting maar één provider testen. Vandaar de noodzaak voor een testrobot,
breedbandaansluiting en noodvoeding per te testen breedbandprovider. Dat zou budgettair voor ons (DTL) en Clickx niet te verantwoorden zijn en dus kunnen we alleen maar breedbandtesten uitvoeren als
de provider – of iemand anders – ervoor betaalt. Bijgevolg gebeuren alle breedbandtesten in samenwerking met de geteste breedbandproviders: zij betalen voor de testen en krijgen van ons alle logs en
resultaten in ruil toegestuurd met dien verstande dat ze aanvaarden dat onze testen objectief en neutraal zijn en dat we de bekomen resultaten rapporteren – of die nu goed of slecht zijn.

Contacten
In onze wekelijkse ProviderMonitor voeren we een connectiviteits-, responsiviteits-, surfsnelheids- en downloadsnelheidstest uit van in totaal acht modemaccounts (Belgacom.Net en Belgacom Skynet ‘Net
Comfort,’ Planet Internet Freedom Go en Freedom Premium, Tiscali Free, VT4.net en Wanadoo) en eveneens acht breedbandaccounts (Belgacom Skynet ADSL Go, Planet ADSL One en ADSL Mega, Tiscali ADSL,
Wanadoo ADSL Up, XS4All ADSL Go en ADSL Rocket, plus Telenet Internet). In dit artikel tref je ook nog het modemabonnement Tiscali Complete aan, maar momenteel kunnen we hiervan helaas geen
snelheidstesten uitvoeren of tonen. De ADSL-abonnementen Planet ADSL Mega en XS4All ADSL Rocket hebben we maar zeer beperkt getest, omdat dat die nog niet zo lang beschikbaar zijn (van november).

Testprocedure
Elke test wordt viermaal per dag uitgevoerd: ’s nachts vanaf 2 uur, ’s morgens vanaf 8 uur, ’s middags vanaf 14 uur en ’s avonds vanaf zeven. De breedbandtest loopt elke dag. Voor de modemtesten doen
we deze testen niet alle dagen maar vier keer per week: op dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag. In totaal moet dus 10*4*4 = 160 keer uitgebeld worden voor een wekelijkse test, als we tenminste van
de eerste keer binnenraken. In totaal voeren we de hele testsessie drie keer uit om te proberen bij iedere beurt een correct werkende internetverbinding tot stand te brengen voor elke provider waarbij
dat bij de vorige beurt(en) nog niet gelukt was. Na drie rotaties geven we het op: inbelpunten waarbij we dan nog niet zijn binnengeraakt klasseren we dan als onbereikbaar. Mocht bij de modemtest een
verbinding wegvallen, dan wordt dat genoteerd en zal de testrobot de verbinding automatisch trachten te herstellen. Bij de breedbandtesten zijn er geen rotaties, maar de testrobots zullen elke
verbroken verbinding noteren en dan proberen de internetverbinding automatisch te herstellen.
Modem- en breedbandtestrobots voeren exact dezelfde testprocedure uit, waarbij alleen het aantal te testen sites verschilt. De testprocedure omvat een connectiviteitstest, een responsiviteitstest, een
surfsnelheidtest en een dowloadtest. De connectiviteit begint op 100% en vermindert elke keer dat de internetverbinding wegvalt. De robot bepaalt of de verbinding echt weg is door bij een time-out van
een bepaalde site eerst contact op te nemen met de hoofddomeinnaamserver rs.internic.net en als dat niet lukt ook met de Belgische domeinnaamserver ns.belnet.be. Lukt dat ook niet, dan zoekt hij uit
of het met de eigen ip-adressen van de provider wel werkt. Gaat dat, dan hebben we te maken met een DNS-probleem en zoniet met een echte verbroken internetverbinding.
Onbetrouwbare downloads (wegens te weinig binnengekregen), time-outs, DNS-problemen en verbroken internetverbindingen noteren de robots plichtsgetrouw. Alleen de twee laatste gelden als een fout van
de provider en betekenen een vermindering van de connectiviteitsscore. Time-outs worden genegeerd en niet zoals vroeger meegerekend omdat ze gewoonlijk niet de fout van de provider zijn maar een
probleem ergens hogerop in de routing of met de site zelf weergeven.
De responsiviteit meten we met PING. Dat geeft ons voor elke site een responstijd in milliseconden en een eventueel pakketverlies in procent. Dat laatste geeft weer hoeveel procent van de verstuurde
pakketten verloren gaat tijdens zo’n testsessie. Het is immers best mogelijk dat de gemiddelde pingtijd op een gegeven moment erg laag ligt, maar als er bijvoorbeeld meer dan 60% pakketverlies
optreedt heb je daar niet veel aan.
De surfsnelheid meten we door een website te mirroren met behulp van een mirrorprogramma dat heel toepasselijk SSLURP heet. Dat doen we één minuut lang en dan kijken we hoeveel bytes we binnen hebben.
Dat geeft ons een http-mirrorsnelheid in B/s en dat noemen we makkelijkshalve een surfsnelheid.
We doen ook een downloadtest en daarbij downloaden we een bestand van een ftp-server en kijken hoe lang dat duurde. Dat levert ons dan een ftp-downloadsnelheid in B/s op en dat heet dus kortweg
downloadsnelheid. Voor de modemtesten beperken we ons tot zes websites en twee ftp-sites, maar voor de breedbandtesten zijn dat maar liefst vijftig websites en zeven ftp-sites. Veel te veel om hier op
te noemen.
Al deze resultaten worden in een mysql-databaseserver gestouwd en daaruit kunnen we dan met behulp van zogenaamde SQL-queries (de internationale standaardondervraagtaal voor databases, SQL staat voor
‘Structured Query Language’ of gestructureerde ondervraagtaal) onze week-, maand- en halfjaaroverzichten opvragen. De resultaten van al onze noeste arbeid vind je in de bijgevoegde tabellen
samengevat.

Sponzen troef?
Voor het sponzen van bestanden of het surfen naar sites met behoorlijk wat grafische informatie is de snelheid natuurlijk van belang, maar dat is niet het enige. Een provider biedt immers nog andere
diensten. Zo interesseert ons wat voor diensten je krijgt voor je geld en hoe de kwaliteit daarvan is, op wat voor ondersteuning je mag rekenen als er iets fout gaat met je aansluiting op het
internet, hoe de eigen website of het portaal van de provider eruit ziet en wat daarop aan informatie aangeboden wordt. Onder die diensten verstaan we alles wat je ter beschikking gesteld wordt bij je
abonnement, zoals de ruimte die je krijgt voor het aanmaken van je eigen webpagina, of er scripts aanwezig zijn die je kunt gebruiken in je eigen webpagina, of er een lokaal softwarearchief (eventueel
in de vorm van een mirror) is, of er een chatroom is, of er een spelserver (voor Quake, Unreal of een ander spel) is, of je ook vanuit het buitenland aan lokaal tarief kunt surfen; of er een
proxyserver is (dat kan jou als gebruiker tijd en dus geld besparen) en zo meer. We onderzoeken ook de bereikbaarheid, functionaliteit en kwaliteit van de helpdesk van iedere provider.

Help!
Het is mooi om als internetprovider een helpdesk te hebben die heel lange openingsuren heeft, maar hoe werkt ze in de praktijk? Daarom proberen we het één keer per jaar ook eens écht. We bellen de
helpdesks op en leggen ze heel onschuldig uit de ogen kijkend een paar testvragen voor. Neemt men vlug op, is men vriendelijk en weet men de vragen juist te beantwoorden?
Elke providerhelpdesk (we hebben per provider het goedkoopste helpdesktelefoonnummer gekozen) werd door ons telefonisch gecontacteerd. We probeerden gedurende een periode van maximaal twee uur om
contact te krijgen als de lijn bezet was of als we geen antwoord kregen. Als we na twee uur nog niet binnengeraakt waren, diskwalificeerden we de bewuste helpdesk. Indien contact tot stand kwam,
legden we onze testvragen voor. De hulpverlener wordt beoordeeld op contactvaardigheid, algemene houding (of de indruk die we daarvan kregen) en kennis van zaken. De helpdesk als geheel krijgt punten
op beschikbaarheid (en extra punten voor openingsuren buiten de kantooruren of in het weekend), op contactkosten (hoe hoger de telefoonkosten, hoe minder punten), bereikbaarheid (hoe gemakkelijk of
moeilijk is het om een mens aan de lijn te krijgen?) en uiteraard of onze testvragen correct beantwoord werden.
Hou bij het bekijken van de tabel met de helpdeskkwaliteitstestresultaten in gedachten dat die cijfers eigenlijk niet meer dan een momentopname zijn. Hadden we een van de andere medewerkers van de
helpdesk aan de lijn gehad, dan was die misschien meer of juist minder kundig geweest en dat had de betrokken helpdesk dan een andere score opgeleverd. De testscores in onze tabel weerspiegelen dus
wat wij tijdens onze momentopname tegenkwamen, niet meer en niet minder.
Wij hebben er ook begrip voor dat helpdesks waarschijnlijk karrenvrachten hulpvragenden aan de lijn krijgen en dat die zo vlug mogelijk allemaal afgehandeld moeten worden. Dat neemt niet weg dat elk
van deze klanten recht heeft op een gedegen hulpverlening en die dus ook moet krijgen. Een tip voor sommige helpdeskmedewerkers: het helpt echt om de artikelenreeksen die we enige tijd geleden in
Clickx publiceerden over het zelf oplossen van internetproblemen eens grondig door te lezen. De helpdesktest is in het voorjaar gebeurd en de resultaten die je in deze najaarstest vindt werden gewoon
overgenomen. Alle andere testen zijn wel nieuw en volgend voorjaar zullen we weer een nieuwe helpdesktest uitvoeren.

De details van deze test vind je in deze Excel-tabel. We bewaarden ze in een formaat dat je op zowat elke computer zou moeten kunnen openen. Lukt het openen niet, klik dan rechts op de link en kies “bewaren als” om de tabel op je harde schijf te bewaren. Probeer ze dan te openen in je rekenbladprogramma. Het rekenblad bevat meerdere tabbladen die je opent door te klikken op de tabs “Info”, “Scores” etc. onderaan.
De samenvattende scoretabel bewaarden we ook nog in dit pdf-bestand

Dit artikel bestaat uit meerdere pagina’s. Klik op de cijfers rechtsonder of rechtsboven om de andere pagina’s op te roepen. Je vindt er de besprekingen van elke provider afzonderlijk. Op de laatste pagina vind je ook onze eindconclusies.

BELGACOM.NET en BELGACOM SKYNET

Belgacom.Net en Belgacom Skynet vormen eenzelfde provider. De eerste dient voor gratis internettoegang en bij de tweede moet je betalen. Zoals je kunt verwachten heeft een gratis account enige
nadelen in vergelijking met een betalende. Dat uit zich bijvoorbeeld op het gebied van abonnementsvoorwaarden en -diensten, meegeleverde extra’s en beschikbare hulp. De website van Belgacom.Net en
Skynet is een echt internetportaal en hoewel het om hetzelfde portaal gaat, krijg je toch net iets anders te zien als je naar Belgacom.Net surft dan wel als je Skynet bezoekt. Allerlei interessante
dingen zijn slechts één klik ver. Uiteraard kun je er ook terecht voor ADSL. We horen en lezen vooral veel geklaag over Skynet, maar onze testen laten zien dat dat zeker niet terecht is. Skynet ADSL
geeft goede prestaties en weinig uitval (al doet XS4All dat nog beter). Skynet heeft het meest indrukwekkende locale software-archief van allemaal. Ze zijn mirror voor diverse bekende
software-archieven. Het grootste nieuws van Belgacom voor dit najaar is de upgrade van alle ADSL Go profielen van een werkelijke 1 Mbit/s (officieel 750 kbit/s) downstream naar 3,36 Mbit/s. Hier
profiteert niet alleen Belgacom van, maar alle providers die via TurboLine een ADSL Go abonnement aanbieden. Dat zijn alle ADSL-providers in onze test, hoewel er een paar zijn die, waar ze kunnen, met
KPN werken in plaats van met TurboLine.


PLANET INTERNET

Planet Internet doet de telefoonfacturatie voor internetgebruik zelf en wel goedkoper dan Belgacom. Dat gaat via de Freedom-abonnementen. We hebben dat zelf uitgetest en het is inderdaad goedkoper,
maar we stelden vast dat het Tiscali Complete abonnement nóg een stuk goedkoper is. Planet Internet vangt je telefoons op doordat je naar een voorkeuzenummer 1525 moet bellen, maar Tiscali kan dat
zonder een dergelijk voorkeuzenummer. In elk geval krijg je vooral bij het betalend abonnement Freedom Premium behoorlijk wat waar voor je geld en ook de modemwerksnelheid blijkt goed mee te vallen.
Voor het ADSL-abonnement zijn de voorwaarden ook erg aantrekkelijk, al moeten ze daar onder meer Belgacom Skynet duidelijk laten voorgaan.
Qua prestaties valt het ook goed mee, al moeten we de opmerking maken dat de ADSL-score erg hoog uitvalt omdat Planet al wat langer met een 4M-profiel getest werd terwijl Belgacom pas vanaf 1 november
begonnen is de ADSL Go’s te upgraden naar 3,36 Mbit/s. We zullen dus tot volgend voorjaar moeten wachten om te zien wie echt het snelst is. Op dit moment kan echter niemand concurreren tegen het
fenomenale ADSL Rocket abonnement van XS4All. De Planet Internet portaalsite had ooit originele inhoud, maar omwille van besparingen moet dat allemaal ingekrompen worden. De site is nog steeds
aantrekkelijk als startpunt, maar waar vroeger echte originele inhoud te vinden was, klik je nu voornamelijk op links naar andere sites. Dat moet een opluchting zijn voor MSN België, want zoals we uit
betrouwbare bron vernamen beschouwde MSN het portaal van Planet als hun grootste concurrent.
We hebben ook het Planet ADSL Mega abonnement in deze test opgenomen. Oorspronkelijk waren we dat niet van plan, omdat het met 52 euro per maand niet bepaald in onze categorie van
basisbreedbandabonnementen thuishoort. Bij Planet had echter iemand zich “vergist” en het profiel van ons testsysteem in Antwerpen omhooggeschroefd van ADSL One naar ADSL Mega van 12 september tot en
met 7 november. De testresultaten van ADSL Mega zijn dus van die periode, de testresultaten van ADSL One vallen daarbuiten. Dat geeft ons de gelegenheid om op te merken dat hoewel Planet ADSL Mega van
hetzelfde 8M-KPN profiel gebruikt maakt als XS4All ADSL Rocket, de snelheid van die laatste kennelijk een stuk hoger ligt voor een veel lagere prijs.

TELENET

We testen Telenet alleen maar voor hun kabelinternetaanbieding. En daarmee liet deze provider iedereen jaar na jaar ver achter zich. Niet alleen haalden ze de hoogste snelheid van allemaal (inclusief
ADSL), je krijgt ook een flink pak extra’s. Dat geluk bleef echter niet duren en Telenet is dit najaar van zijn troon gestoten en bezet nu de tweede plaats. Telenet heeft zijn officiële specificatie
voor het kabelabonnement omlaaggezet van 10 Mbit/s (ongelimiteerde Ethernetsnelheid) naar 4 Mbit/s. In feite blijkt een en ander nog steeds op ongelimiteerde Ethernetbandbreedte te werken, al heeft
Telenet geëxperimenteerd met een beperking op 4 Mbit/s (wat meteen leidde tot klachten van gebruikers). Wij horen ook vaak klachten van Telenet-abonnees over de andere beperkingen die Telenet oplegt:
geen internetdeling toegestaan, rigoureuze upload/download-beperkingen, blokkering van tcp/ip-poorten om te verhinderen dat abonnees zelf servers draaien, enzovoorts. Telenet gaat daar alleszins veel
verder in dan de meeste ADSL-providers. Niettemin vinden wij (onder meer op basis van eigen ervaring) dat de meeste Telenet-klanten hier weinig of geen last van zullen hebben. Je moet al dagelijks
ISO-bestanden (cd-beeldkopieën) of DVD-films zitten downloaden om tegen hun downloadlimieten aan te botsen. En zolang je geen eigen webserver thuis wil opzetten, heb je ook geen last van de
poortblokkeringen. En hoewel Telenet officieel het delen van de internetverbinding verbiedt tenzij je daar een speciaal abonnement voor neemt, blijkt het probleemloos mogelijk en krijg je daar ook
geen problemen mee zolang je natuurlijk de transmissielimieten niet overschrijdt.
De hulpfaciliteiten zijn indrukwekkend: men helpt je zo maar even zestien uur per dag (en negen uur lang in het weekend, ook op zondag!). Helaas is die hulp niet gratis: tenzij je kabelmodem de geest
gegeven heeft, kom je terecht op een duur 0900-nummer tegen 45 eurocent per minuut. Daar hebben we natuurlijk rekening mee gehouden in de berekening van de scores, maar het had nauwelijks invloed op
het eindresultaat van Telenet.
We kregen in het verleden regelmatig kritiek over het feit dat onze testen altijd hoge scores voor Telenet toonden, terwijl sommige mensen beweren dat hun kabelverbinding met geen stokken vooruit te
branden is. Toegegeven, we hebben geen testrobots over heel Vlaanderen staan en we weten dus niet hoe Telenet elders presteert. Wij testen echter twee drukke steden (Hasselt en Antwerpen) en nemen
vaak steekproeven op tal van andere locaties (waaronder Oud-Turnhout, Turnhout, As, Lanaken en Zepperen). Op al deze locaties stellen we hetzelfde vast qua werksnelheid en connectiviteit. Als je geen
XS4All ADSL Rocket kunt krijgen, is Telenet nog steeds de beste keuze. We zijn benieuwd wat Telenet tegenover de toegenomen ADSL-dreiging zal stellen. Dàt ze er iets tegenover gaan stellen, zou geen
twijfel mogen lijden.

TISCALI

De Italiaanse groep Tiscali is dol op overnames. Ze hebben dat in België nogal grootschalig gedaan. Als je World Online, Village Uunet en Yucom in onze testen mist, komt dat omdat dat nu allemaal
Tiscali is. Je kunt bij Tiscali net zoals bij de andere providers meerdere soorten betalende accounts en een ADSL-abonnement krijgen. De hulpvoorzieningen zijn wat aan de magere kant en dat maakt hen
iets minder geschikt voor beginnelingen. Bij de abonnementsfaciliteiten word je beter uitgerust. Het ADSL-aanbod blijkt eerder middelmatig te scoren. Het betalend modemabonnement Tiscali Complete zit
helaas nog steeds niet in de ProviderMonitor, maar het verdient een pluim omdat de werkingskosten het laagst van allemaal liggen. Je telefoonkosten voor de internetverbinding worden namelijk verrekend
door Tiscali en niet door Belgacom en dat blijkt een heel goede zaak te zijn: op maandbasis levert dit de laagste werkingskosten op die we tot dusver zagen. We zijn eigenlijk verrast dat Tiscali er
niet meer reclame mee maakt.

VT4.NET

De televisiezender VT4 biedt via UUnet gratis internet aan. Kennelijk is dat voornamelijk voor de naamsbekendheid bedoeld, want je krijgt niet veel bij het abonnement. Er is zo weinig hulp beschikbaar
dat VT4.net de laagste hulpscore behaalde. Op het gebied van abonnementsvoorwaarden word je ook al niet verwend. In feite haalt VT4.Net over de hele lijn de laagste scores. We kunnen dit abonnement
dus niet aanbevelen.

WANADOO

We moeten zeggen dat we dit najaar een beetje teleurgesteld zijn over Wanadoo. Waar ze in vorige testen een erg aantrekkelijk profiel wisten te tonen, zitten er nu duidelijk wallen onder de ogen. Ze
scoorden de voorlaatste plaats bij de modemproviders en afwisselden de voorlaatste of laatste plaats bij de breedbandproviders. Helaas dus ook geen aanbeveling.

XS4ALL

XS4All is in ons land nog niet zo bekend. Als je echter denkt dat ze pas komen kijken, ben je mis. Het is een provider van Nederlandse oorsprong. Ondertussen maakt de Belgische vestiging geen deel
meer uit van het Nederlandse XS4All (een volle dochter van KPN) en staat op eigen benen. Hoewel ze in Nederland bij de grotere jongens horen, is dat in België niet zo. Klein maar fijn schijnt
alleszins het motto te zijn van XS4All België. Volgens onze metingen haal je de hoogste doorvoersnelheden met hun ADSL-aanbod, maar helaas scoren ze niet zo goed op de andere parameters van de test.
De abonnementsvoorwaarden zijn nogal schriel, de helpdesk is slechts heel beperkt telefonisch bereikbaar en de website is geen portaal, wat betekent dat je die niet kunt gebruiken als een uitgangspunt
bij het surfen. Ze hebben wel een vrij goed uitgebouwde hulpsectie, dus als je op zoek bent naar technische informatie, vind je dat vrij gemakkelijk. Als je alleen maar geïnteresseerd bent in rauwe
prestaties, is XS4All echter een prima. Hun ADSL Rocket doet zelfs Telenet verbleken en voor ADSL Go hoeft XS4All zich ook helemaal niet te schamen.

Conclusie
Telenet is van zijn troon gestoten en wel door XS4All ADSL Rocket. De abonnementsvoorwaarden van Telenet zijn beter, maar XS4All biedt een hogere snelheid met minder beperkingen voor minder abonnementsgeld en dat bleek dus doorslaggevend. Voor alle gebruikerscategorieën haalt XS4All ADSL Rocket de eerste plaats. Als je het echter nog niet kunt krijgen in jouw woonplaats, gaat de voorkeur uit naar nummer twee en dat is dus Telenet. Planet ADSL Mega blijkt ook heel aantrekkelijk en snel (het is immers gebaseerd op hetzelfde 8M-ADSL-profiel van KPN als XS4All ADSL Rocket), maar flink wat duurder. Als je dat te duur vindt, komt Planet ADSL One op de vierde plaats terecht. Belgacom Skynet ADSL biedt heel aantrekkelijke abonnementsvoorwaarden, maar blijkt qua snelheid voorlopig te moeten onderdoen voor het 4M-ADSL-profiel van KPN dat Planet ADSL One gebruikt. De minst aantrekkelijke breedbandabonnementen komen van Wanadoo en vooral XS4All ADSL Go. Die laatste plaats voor XS4All ADSL Go geeft je een idee hoezeer de snelheid van ADSL Rocket een rol speelt, want beide abonnementen hebben verder vrijwel dezelfde parameters.

Heb je de pech dat je geen breedband kunt krijgen, dan blijft alleen de modemtoegang over. De diverse providers hebben de faciliteiten en abonnementsvoorwaarden voor gratis toegang redelijk beperkt gehouden, zodat vaak een betalend abonnement een betere keuze blijkt. De meest indrukwekkende modemprovider over de hele lijn is Skynet ‘Net Comfort’, dus voor alle categorieën. Daarna blijkt Tiscali Complete een goede keuze te zijn. Allebei dus betalende accounts. De beste gratis abonnementen komen van Belgacom.Net en Tiscali Free. Meer details vind je in de tabellen. De grootste vernieuwingen voor het komende jaar hebben te maken met de verdrievoudiging van de ADSL-bandbreedte en wat Telenet daar tegenover zal stellen. XS4All ADSL Rocket zal voor Telenet ook bepaald als een koude douche gekomen zijn.

De details van deze test vind je in deze Excel-tabel. We bewaarden ze in een formaat dat je op zowat elke computer zou moeten kunnen openen. Lukt het openen niet, klik dan rechts op de link en kies “bewaren als” om de tabel op je harde schijf te bewaren. Probeer ze dan te openen in je rekenbladprogramma. Het rekenblad bevat meerdere tabbladen die je opent door te klikken op de tabs “Info”, “Scores” etc. onderaan.
De samenvattende scoretabel bewaarden we ook nog in dit pdf-bestand

Vorig artikelDe ultieme Counterstrike-killer?
Volgend artikelZoekmachine voorspelt uitslag Nederlandse verkiezingen

11 REACTIES

  1. Iedereen die een overlevingsminimum aan brein in zijn kop heeft weet nu ondertussen toch al dat je bij telenet vroeg of laat bedrogen wordt. Surf eens een kwartiertje langs userfora om de verhalen te lezen. Verhuis eens en probeer dan je factuur in orde te krijgen… good luck! Probeer eens de juiste persoon te pakken te krijgen op de helpdesk (te betalen!). Neen, al was telenet de laatste provider van het land, dan nog wil ik er nooit meer iets mee te maken hebben!

  2. ADSL2FIT -> niet getest? -> geen down/up-load limiet. Draai zoveel servers als je wil, download speed = gemiddeld 750kb/s

  3. Telenet is pure dieverij ! Bedrog bij uitstek !
    over de details van die 10 gig beperking praten ze liever niet ! wat dat zit HEEL ANDERS in elkaar dan skynet bijvoorbeeld !
    zo kan je bij skynet op 1 week je 10 gig rustig opgebruiken, en vlotjes 5 gig bijkope , zonder beperkt te worden … dat beperken zelf duurt ook nogges een volle 2 dagen (je hebt dus 48 uur bena den tijd om bij te kopen …) of met andere woorden je kan vlotjes bena 20 gig downen voor je teruggeschroeft wordt ! Telenet is er in tegenstelling als de kippen bij en bekijkt je op de minuut zelfs …. de gierige apen !

  4. Wat ik niet kan begrijpen is dat clickx kan blijven bestaan… iedereen die het koopt komt bedrogen uit, en voor mij was het destijds niet anders en toch kunnen jullie rommel als dit blijven verkopen?! Doe mij maar een andere bakkie koffie!

  5. Aan de linuxcrowd: get a life! Windows = 99% van de markt en een eindgebruiker gaat heus niet even zelfstandig kunnen bepalen of zijn probleem een windows of een hardware of een internetprobleem is. Het is aan de helpdeksmedewerker om eea uit te maken en eventueel tegen de klant te zeggen dat hij zijn probleem elders moet voorleggen. Wij testen real live situaties, niet de dromen van enkele wereldvreemde freaks.

  6. waar slaat dat nu op, de helpdesk van een INTERNETPROVIDER problemen laten oplossen die helemaal NIETS te maken hebben met de dienst die aangeboden word.
    En dan nog alleen maar microsoft producten.
    Dit vind ik gewoon schandalig, om van de andere testen nog maar te zwijgen, want die zijn ook niet zo representatief.

  7. Wij, Olympische goden hebben het snelste internet! CyberOlymp… Sneller kan niet! De groeten van Zeus

  8. Mag ik even zeggen dat jullie test op geen z*k trekt? Hoeveel heeft microsoft betaald voor deze onzinnige test die meer gaat over kennis van hun producten dan over de werking van tcp/ip en andere veel belangrijkere dingen? Clickx staat al lang genoeg bekend als prulblaadje maar dit slaat toch wel alles… Mooi zo datatestlab!

Reacties zijn gesloten.