Een tweede leven voor je platencollectie

3
80

Exporteer je het resultaat als WAV bestand, dan kan je er een audio-cd van maken. Als MP3-bestand kan je het rechtstreeks op je MP3-spelertje kopiëren. Let wel, Audacity heeft geen eigen brandersoftware aan boord, noch een MP3-speler. Je zult dus beroep moeten doen op Nero respectievelijk Windows Media Player of soortgelijke programma’s.
Eens je al deze handelingen onder de knie hebt, kan je verder experimenteren met Audacity. Het programma heeft ontzettend veel filters en andere geluidseffecten in petto. Net zoals je met de meeste fotobewerkingsprogramma’s allerlei speciale effecten op je digitale foto’s kunt aanbrengen, kan je dat ook met Audacity op je geluidsbestanden.
Mocht je nog in het bezit zijn van een collectie 78-toerenplaten, niet getreurd. De Numark kan weliswaar alleen 33,3 of 45 toeren draaien, maar er is een vrij eenvoudige, maar afdoende oplossing voor gevonden. Je neemt een 78-toerenplaat op aan 45 toeren, de software van Audacity kan de (veel te trage) opname weer converteren naar de juiste snelheid.


Nostalgie en plezier voor 199 euro

Conclusie
De Numar TTUSB gecombineerd met de software van Audacity doet inderdaad wat het belooft: je fonoplaten op een eenvoudige manier omzetten naar digitale bestanden. Voor de 199 euro die het geheel kost, krijg je in ieder geval plezier voor je geld. Het eindresultaat is prima, en een MP3-spelertje is nu eenmaal gemakkelijker om je nek te hangen dan een platendraaier.
Adviesprijs
199 euro
1
2
3
4
5
Vorig artikelDraagbare fotoprinter
Volgend artikelDraadloos muzieksysteem
René Paulus
René Paulus is medewerker van Diskidee.

3 REACTIES

  1. @Eddy De Wil: Je hebt gelijk, dit is één van de krachten die middelpuntzoekend is. Maar op de toonarm werken nog tal van krachten, zoals de wrijving in het scharnierpunt van de toonarm, het tegenwringen van het signaaldraadje dat hoe dan ook van de bewegende toonarm naar het vaste deel loopt, de zwaartekracht want geen enkele draaitafel staat perfect waterpas en geen enkele as van de toonarm staat perfect vertikaal, en natuurlijk ook de randen van de groef die de arm binnen het spoor houdt. De meeste van de opgesomde krachten werken hier middelpuntvliedend. De anti-skating dient dan om de resultante van al die krachten te compenseren.

    Vooral bij de magnetische cellen was dat belangrijk, gezien de erg kleine druk (< 1 gr) waarop die de plaat aftasten. De kwaliteitspick-ups uit de jaren 70 (Dual, Lenco,...) hadden een zorgvuldig gepolijste ring in het draaiplateau waarop je de arm kon laten zakken en zo de anti-skating instellen.

  2. goedemorgen , ik heb altijd geweten dat de naald van een platendraaier harder drukt tegen de binnenkant van de groef en niet de buitenste groef zoals u schrijft i.v.m. \’ antiskating \’ .Daarom bevind zich aan oudere platenspelers een extra armpje dat met een draadje en een gewicht de arm als het ware naar de buitenkant van de groef trekt , dit kan perfect afgesteld worden met een groefloze plaat , vroeger verkrijgbaar als testplaat . Men laat hierop de naald zakken en deze wil naar het midden van de platenspeler toe , men verplaatst het gewichtje of de mechanische antiskating tot de naald mooi in het midden van de groefloze plaat blijft draaien , hierbij moet ook de platenspeler natuurlijk waterpas staan en het gewicht op de naald correct .

Reacties zijn gesloten.