Home Multimedia

De stad die nooit slaapt

7
41

In België zijn er 589 ‘gelukkigen’ die zich burgemeester mogen noemen. Voor al diegenen die bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen naast de macht grepen, is er echter een heel mooi alternatief: SimCity 4.
simcity1
Net als in de vorige SimCity-games is de bedoeling een stad in goede banen te leiden. Je kunt deze keer echter met een hele regio aan de slag. Dat betekent dat er verschillende steden bestuurd moeten worden met voor iedere stad een andere functie in het groter geheel. Zo bouw je rond een industriestad beste enkele residentiële steden. Onderling kunnen de steden deals sluiten inzake water-, elektriciteit –en afvalbeleid. Binnen de stad ben je verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening door het toewijzen van woonzones, industriegebieden en ruimtes voor commerciële doeleinden. Maar je zorgt ook voor de verschillende faciliteiten zoals brandweer, politie, openbaar vervoer, afvalophaling, watervoorzieningen, stroom, het wegennet, enz. Nieuw is dat bij de aanleg van de drie hoofdzones automatisch wegen worden aangelegd. Jammer genoeg blijkt dit nogal rommelig te verlopen en valt deze feature niet uit te schakelen. De rommel komt er sowieso, want in de stad is het natuurlijk niet allemaal rozegeur en maneschijn: files, milieuvervuiling, werkloosheid, onveiligheid, enz. zijn net als in het echte leven problemen die moeten worden aangepakt. Om je beleid een beetje te sturen, kun je steunen op enkele raadgevers die een specifiek gebied van het stadsbeleid controleren. Zo krijg je opmerkingen, raad of voorstellen over de financiën, het onderwijs en de mobiliteit. Zeker voor gamers die niet vertrouwd zijn met SimCity zullen deze raadgevers erg bruikbaar zijn. Je leert snel de knepen van het vak, maar je zal ook merken dat hun eisen financieel niet altijd uitvoerbaar zijn en je dus beslissingen moet gaan nemen: wat kan wel en wat niet? De stadskas is niet onuitputtelijk!

SimCity en The Sims
Een andere manier om de vinger aan de pols te houden is de (nieuwe) mogelijkheid om individuele Sims te volgen. Je kunt tot vijf inwoners van je stad selecteren en deze een naam en een gezicht geven. Het is daarbij mogelijk om het uiterlijk van een persoon uit het spel The Sims te importeren. Je wijst de Sim een huis aan en vanaf dan leidt hij zijn eigen leventje. In een speciaal venster zie je hoe het leven van je burger verloopt. Als hij maanden met een open beenbreuk sukkelt, dan weet je dat een hospitaal in zijn buurt moet bouwen of dringend de fondsen voor ziekenzorg moet herzien. De Sims kunnen erg veel klagen, maar als het goed gaat zeggen ze het ook. Het is echter niet zo dat je zoals in The Sims ook het doen en laten van deze persoon in de hand hebt. Ooit broeide bij Maxis het idee om The Sims en SimCity in één game te versmelten. De ontwikkeling daarvan was zelfs vergevorderd, maar uiteindelijk is Simsville afgevoerd wegens ’te ambitieus’. Wie weet wat de toekomst nog brengt?

Goddelijk
Naast burgemeester kun je in SimCity ook voor god spelen. In God-Mode laat je rampen op je eigen steden los: branden, inslaande meteoren, tornado’s, enz. Dit is erg vermakelijke kost wanneer het besturen van de stad een beetje een sleur geworden is. Als god beslis je ook over de cyclus van dag en nacht. Deze optie is nieuw in Simcity en voor het eerst is er een nachtleven in de stad. Behalve een sfeervolle verlichting, brengt de nacht nog andere zaken met zich mee zoals een verhoogde criminaliteit. Voor je een nieuwe stad begint, zet je het landschap naar je hand in de God-Mode. Je legt rivieren en meren aan, voorziet bergen en en plant bossen neer. Deze ’terrain editing’ is veel mooier en uitgebreider dan in de vorige versies, je kunt bijvoorbeeld erosie simuleren. Zowel Frank Molnar (GamePower, JIMtv) als El Shrimpo (ShrimpTV, TMF) lieten zich onmiddellijk gaan en bouwden een stad rond een bergmassief met een D-cup. Achja, zo zie je maar dat SimCity voor ieder wat wils biedt.

Conclusie
SimCity is nog steeds een uniek spel. Wie vertrouwd is met de gameplay van de vorige versies, zal onmiddellijk zijn draai vinden in SimCity 4. Als je nog nooit SimCity hebt gespeeld, dan zal het ploeteren worden doorheen de vele mogelijkheden. Maar ondanks deze complexiteit zijn de ontwikkelaars van SimCity 4 erin geslaagd om een erg heldere lay-out te geven aan de game, zodat je alles gemakkelijk terugvindt en de meeste mogelijkheden zichzelf uitwijzen. SimCity 4 biedt meer animaties en mooie graphics dan zijn voorgangers, maar om het spel vlot te laten lopen, zul je over een krachtige pc moeten beschikken. Omdat de game zo leuk en origineel is, blijf je aan je pc gekluisterd. Ook bij deze vierde SimCity blijft de burgemeestersjerp strak rond mijn lichaam gespannen en ga ik opnieuw enkele maanden beleidsvoering tegemoet.

Officiële site van het spel: www.simcity.com
Ontwikkelaar: Maxis
Uitgever: Electronic Arts

Adviesprijs
55 euro
Systeemvereisten
Pentium III 500 MHz, 128 MB RAM, 1 GB vrije hardeschijfruimte, grafische kaart met 16 MB, Windows 98/2000/ME/XP

7 REACTIES

  1. k’heb ook Windows XP: de game is bij mij nog nooit gecrasht!
    Het spel verschilt veel van zijn vorige versies. Het is een echte aanrader!

  2. Je kan de autozoning (roads) functie uitschakelen door shift in te houden terwijl je je zone aanlegt. Let wel, shift niet inhouden voor je begint te zonen. Je kan ook de grootte van je individuele percelen bepalen door gebruik van de alt key.

  3. Staat bij mij ook op 2 windows XP computers, totaal verschillende hardware, pentium 4 en athlon XP, werkt op beide schitterend, snel en stabiel.

  4. Pascale, kijk je video-instellingen eens na. Crashes hebben meestal te maken met een verouderde driver of hardware die niet volledig compatibel is. Schakel eens over van hardware naar software rendering in SimCity 4 en kijk of de crashes dan ophouden.

  5. Ik moet Pascale tegenspreken: SimCity 4 draait bij mij op 2 XP-computers, en tijdens zeer intensief gebruik vorige week (= verlof op de univ…) niet één keer gecrasht.

  6. SimCity 4 heeft 2 CDRoms nodig bij het installeren. Als je het spel daarna wil spelen, dient één van de twee (gelijk welke, maakt niet uit) CDRoms in je computer te zitten.
    Mijn 2 kinderen hebben elk een computer, en natuurlijk willen ze op hetzelfde moment hetzelfde spel spelen. Dit kan nu probleemloos: het spel staat op elke computer geïnstalleerd, de ene steekt CD1 in de computer, de andere CD2.
    Vroeger moest je dan het internet afschuimen op zoek naar een No-CD-patch (die dan meestal slecht werkte), of op één of ander manier een kopie proberen te maken want die dingen zijn allemaal kopieerbeveiligd. Nu kan je het spel tenminste probleemloos (en zelfs min of meer legaal) op 2 computers zetten. Ik meen dat dit principe navolging verdient.

Comments are closed.