Home Hardware

Minister pronkt met iPhone te B.

1
28

Toen minister Vincent Van Quickenborne met zijn iPhone pronkte, wist iedereen opeens dat dat van hem kon verwacht worden. Helemaal zijn stijl. Maar is dat wijs? De iPhone is wat van Apple kon verwacht worden. Maar Apple wil alleen koppelverkoop. Is dat dan wijs?
Tienduizenden landgenoten hebben inmiddels hun iPhone, in de meeste gevallen uit een Amerikaanse winkel. Het lijkt er bijna op alsof elke Belg/Europeaan die de jongste maanden de plas oversteekt, terugkomt met het hebbeding. De verkooppunten in de grote Amerikaanse steden verkopen ze in elk geval met de duizenden aan Europeanen. Een tijdje geleden stond er op 6minutes.be een artikel waarin werd voorgerekend dat er nog geen jaar na de lancering meer dan een miljoen toestellen vermist waren. Vermist betekent: verkocht maar niet gekoppeld aan het exclusieve telefooncontract van AT&T in de VS.

Uiteindelijk draait het pronken van Quickie met zijn iPhone daarrond: de iPhone is in België nog niet officieel te koop; als hij in België te koop zal zijn, zal het zonder telefooncontract zijn, omdat de Belgische wet koppelverkoop van toestel en contract verbiedt; momenteel is de telefoon alleen nog maar te koop in landen waar de koppelverkoop kan; dus is de telefoon van Quickie ook in een dergelijk land gekocht en is hij daarna ‘ontkoppeld’ of gehackt. En pronken met hacken mag niet.

Gehackt betekent in dit geval dat hij een kleine softwareaanpassing heeft ondergaan waardoor hij kan telefoneren met de simkaart van gelijk welke operator. Is dat dan een misdrijf? Moet er gevraagd worden de onschendbaarheid van onze ondernemende minister op te heffen?

Dat hacken of softwarematig aanpassen is tegen de bedoelingen van Apple. Apple is meester in het regisseren van de media en reclame om een hype te lanceren (met een schitterend product, uiteraard, anders lukt zelfs dat niet). Maar Apple weet ook als geen ander de vrije markteconomie zo te interpreteren dat het zolang mogelijk zijn monopolie houdt. Daar is niets op tegen: Apple mag andere fabrikanten het recht ontzeggen zijn computers te klonen, en Apple mag in de VS, het Verenigd Koninkrijk en een boel andere landen één telecomoperator aan zich binden die dan de iPhone mag verkopen.

Maar de geest van de computer- en telecomtijden speelt tegen het bedrijf. In dit internettijdsgewricht waarin de consument meer en meer de markt gaat bepalen, keuze verwacht en zijn eigen ding wil doen, is het helemaal niet verbazingwekkend dat er op een totaal van drie miljoen verkochte iPhones al een miljoen ‘vermist’ waren. Het is enerzijds een bewijs dat de hype werkt en dat Apple een echt hebbeding heeft gemaakt, anderzijds dat de consumenten het creatieve bedrijf massaal de rug toekeren voor zijn commerciële monopoliezucht.

Als de iPhone in België (en andere Europese landen zonder koppelverkoop) op de markt komt, zal hij pakweg 600 euro kosten, zo wordt verwacht, het dubbel van elders, want er zit geen telefooncontract aan. De consumenten zullen dat niet pikken. Het is overduidelijk dat die prijs bij ons kunstmatig hoog zal zijn. Natuurlijk zullen hier ook heel wat toestellen worden verkocht tegen die prijs, maar de parallelle gehackte import zal doorgaan.

Door een iPhone te kopen en ermee gezien te zijn door media die dat maar al te graag melden als ongepast gedrag of als een schelmenstreek, overtreedt de minister een regel die een bedrijf mag stellen om zijn product te beschermen. Dat is niet verstandig vanuit de voorbeeldfunctie die een minister heeft. Mocht het tot een vervolging of een kritiek komen, dan staan er tienduizenden landgenoten terecht.
Als Apple evenwel verstandig is, dan leest het bedrijf dit voorval als een soort consumentenrevolte die niet te stoppen blijkt, want ook voorbeeldfunctionarissen storen zich niet meer aan zijn regels.

Apple is zeer creatief, maar, zo vrees ik, nog niet verstandig. Het koppelt ongekende creativiteit aan ongekende hebzucht. Met zijn aura van vernieuwing en openheid gaat het lijnrecht in tegen een onomkeerbare trend in een steeds opener computer- en telecomland.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes.

1 REACTIE

  1. Er zijn voldoende alternatieven voor de iPhone als je enkel naar de funktionaliteit kijkt. Dus heb ik er eigenlijk geen probleem mee dat Apple zich bezondigt aan koppelverkoop (wat de definitie ook moge wezen). Dat Quickie fier poseert met zijn gekraakte iPhone, zegt méér over Quickie dan Apple.
    Dat je bij Telenet, INDI en Belgacom hun zogezegd bakske moet aanschaffen om digitaal te kunnen kijken of opnemen, daar heb ik een probleem mee. Maar daar zie ik Quickie nog niet vlug op ingaan. Dat is wat mij betreft echte koppelverkoop (ik heb namelijk geen enkel alternatief voor dat bakske) en daar kraait alsnog geen enkele excellentie naar. Het is zéér gemakkelijk om een bedrijf als Apple een beetje uit te dagen. Wat kan hun dat schelen want de Belgische markt is voor hun peanuts. Voor Telenet, Belgacom en INDI ligt dat wel ff anders maar daar wordt niet aan geraakt.
    Conclusie : Quickie voert enkel show op maar van degelijk beleid is er geen enkele sprake.

Comments are closed.