Home Multimedia

Het beste is nu nog beter

3
55

Soul Calibur II, de opvolger van het beste één op één knokspel ter wereld, is eindelijk voor de console verkrijgbaar. Een aantal spelfanaten hebben Soul Calibur al in de arcadehallen of op de Dreamcast gespeeld. Dat spel was DE reden om een Dreamcast te kopen en was toen het beste vechtspel dat er te krijgen was. In mijn persoonlijke opinie is er sinds die tijd geen beter vechtspel op de markt geweest. Het enige dat in de buurt kwam was Tecmo’s Dead or Alive 3. Nu is er dan na drie jaar eindelijk de opvolger. En het is alleen maar beter geworden.
sc_box
Wat weinig mensen weten is dat Soul Calibur II eigenlijk deel 3 is. Voor de Playstation 1 is vroeger namelijk het spel Soulblade uitgekomen (Soul Edge heette het in Japan en Amerika). Soulblade gaat over het legendarische zwaard Soul Edge dat extreme krachten bezit en waar menig strijder naar op zoek was. Dit spel was op de PS1 al heel goed, maar werd vele malen overtroffen door zijn opvolger Soul Calibur op de Dreamcast. En nu hebben we Soul Calibur II voor de X-Box, Playstation 2 en Gamecube. Het verhaal is ondertussen niet veel anders geworden. Behalve dan dat er twee zwaarden blijken te zijn: Soul Edge (de slechte variant) en Soul Calibur (de goede variant). Hoewel het verhaal niet echt origineel is, is het nog steeds dieper dan de verhalen van de concurrentie. Ook zijn de karakters een stuk beter uitgewerkt.

Niet zomaar een knokspel
Op het eerste gezicht lijkt Soul Calibur II op ieder ander vechtspel. Je hebt Arcade, Vs. , Time Attack en Survival Mode, net als alle andere één op één knokspellen. Maar Soul Calibur II heeft niet het probleem dat zijn concurrenten wel hebben. Het spel is niet saai voor maar één speler. Dit komt met name door de speciale Weapon Master Mode. Deze speciale quest modus is speciaal voor één speler ontwikkeld. In deze modus kun je ladingen speciale features "unlocken" door de diverse missies uit te voeren. Deze missies kunnen verschillen van één of meerdere tegenstanders verslaan in een één op één gevecht tot het alleen maar kunnen winnen door iemand de ring uit te gooien. De speciale features bestaan uit nieuwe karakters, levels en je kunt zelfs nieuwe spelmodussen vinden. Daarnaast kun je in de Weapon Master Mode nieuwe wapens met speciale eigenschappen kopen voor de verschillende karakters. Deze wapens kun je in de "unlockable" Extra Modi gebruiken. De Weapon Master Mode is niet de enige modus waarin je features kunt onstluiten. Door het hele spel heen zijn er extra’s te verdienen. Dit verlengt de levensduur van het spel aanzienlijk.
Graphics, Sound, Knokken en Blocken
De graphics zien er op alle drie de systemen fantastisch uit en de muziek en geluidseffecten sluiten hier perfect op aan. Wel moeten we eerlijk zeggen dat de PS2 versie iets vager is met zijn graphics. Maar ondanks dat ziet het er nog steeds fantastisch uit. Ook zijn de laadtijden op de PS2 beduidend langer. De besturing is werkelijk vloeiend en elke slag en beweging die je uitvoert, voelt heel natuurlijk aan. Daarnaast heeft elk karakter zo een groot scala aan special moves, dat bijna iedere beweging wel wat doet. Dit is voor de buttonbashers onder ons heerlijk, maar dit kan voor de tactische speler soms wel lastig zijn. Soms voer je een move net niet helemaal goed uit, zodat je figuur opeens een heel andere beweging maakt dan je bedoeling was. Zo kan je bijvoorbeeld opeens een hoge schop geven, terwijl je eigenlijk een sliding wou maken. Dat dit je tactische plan overhoop gooit, hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. Ondanks dat het spel buttonbash vriendelijk is, zal een goede geoefende speler met de juiste moves altijd de buttonbasher kunnen verslaan. Hierdoor is het spel zowel leuk voor de Casual als de Hardcore gamer. Wel is er een duidelijk verschil tussen de verschillende vechters. Sommige vechters leer je veel moeilijker te beheersen dan anderen. Maar als je ze eenmaal beheerst, ben je bijna niet te stoppen. Een goed voorbeeld hiervan is de grote, immens sterke, maar langzame Astaroth. Elk vechtspel heeft een block-functie, maar nergens wordt die zo goed gehanteerd als bij Soul Calibur. Zo kan je lopend blocken en kan je daarnaast op verschillende manieren pareren wat je vijand totaal kan verrassen, zodat zijn/haar verdediging wijd open komt te staan. Onder tactische spelers is dit een geliefde manouvre.

Vechten met je ziel
Naast de special moves beschikt ieder karakter ook over de zogeheten Soul Charge. Hiermee maak je je karakter sterker zodat je meer, soms veel meer, schade doet. Deze Soul Charge heb je in verschillende gradaties (level 1-3) maar is ook weer snel uitgewerkt. Je moet dus snel handelen.

Unieke Karakters
Iedere console versie heeft één uniek karakter in het spel zitten. Zo heeft de X-box Spawn (van de gelijknamige strip), de Gamecube Link (van Zelda) en de Playstation 2 heeft Tekken’s eigen Heihachi. Spawn zal de meeste mensen aanspreken, maar ik persoonlijk vind hem nog al tegenvallen. Spawn is in de strip een heel stoer karakter dat vecht met kettingen en zijn cape. Dit zou perfect passen in de setting van Soul Calibur. Echter heeft men er voor gekozen de kettingen achterwege te laten en de cape te veranderen in een bijl (dit zie je ook in de intro). Hierdoor is een hoop charme van het karakter verloren gegaan. Daarnaast is Spawn vrij lastig te beheersen in het spel. Heihachi op de PS2 speelt daarentegen een stuk prettiger. Helaas hebben we niet met Link kunnen spelen, omdat we de Gamecube-versie niet in handen hebben gekregen.

Niet veel meer dan een Update
Ondanks dat Soul Calibur II een prachtig spel is geworden, is het, als je kritisch kijkt, niet veel meer dan een update van zijn voorganger. Er zijn maar een paar nieuwe karakters bijgekomen en een heleboel karakters van deel één zitten ook weer in deel twee. De moves zijn voor die karakters grotendeels hetzelfde gebleven met hier en daar wat toevoegingen. De makers hebben duidelijk geprofiteerd van het feit dat niet veel mensen Soul Calibur 1 gespeeld hebben. Ook zit er weer een ‘copycat’ karakter in. Dit is een karakter dat alle andere strijders imiteert. Persoonlijk vind ik dat een zéér goedkope opvulling. Ook mogen ze van mij persoonlijk het karakter Yoshimitsu naar huis sturen. Na alle Tekken’s en nu ook Soul Caliburs (in deel één zat die ook al) heb ik hem wel gezien. Tijd voor iets nieuws!

Conclusie
Soul Calibur II is een verbeterde versie van zijn voorganger. De moves zijn beter, de graphics mooier en het verdedigen is flink verbeterd. En deel één al was al zo gruwelijk goed! Soul Calibur II is gewoon het beste één op één vechtspel dat er is. Voor welke console je het ook koopt. Einde discussie.

Officiële site van het spel: www.namco.com/games/soulcalibur2
Ontwikkelaar: Namco
Uitgever: Namco

Adviesprijs
PlayStation 2: € 67,99;
Xbox en Gamecube: € 59,99
Systeemvereisten
Xbox en PlayStation 2 (ook verkrijgbaar voor GameCube spelconsole )

3 REACTIES

  1. ik heb hem met link en joungsoung en killik ja het is heel leuk link kan met zijn bom gooien en zijn bomerang pakken en hij kan zij pijl en boog pakken en iemand door zijn hoofd knalen

Comments are closed.