Home Multimedia

Mario op vakantie

9
22

Nintendo’s spelconsoles zijn vooral populair omwille van games met in de hoofdrol bekende Nintendo-figuren zoals Mario en Luigi. Na een kleine acte-de-presence in Super Smash Brothers Melee bleef een full blown Mario-spel voor de GameCube echter een tijd op zich wachten. Met Super Mario Sunshine is daar sinds vier oktober verandering in gekomen.
mariosun
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Super Mario Sunshine bezorgt je geen unieke spelervaring. Het is in vele opzichten ‘slechts’ een voortzetting van Mario 64 op de Nintendo 64 wat betekent dat Mario Sunshine een uitgebreide 3D-platformer is waarbij het op aankomt zoveel mogelijk sterren of ‘Shines’ te verzamelen. Niets nieuws onder de zon dus maar toch maakten de ontwerpers er zich niet te gemakkelijk vanaf. Belangrijkste nieuwigheid in Mario Sunshine is de FLUDD waterinstallatie die je op je rug meesleurt en waarmee je vijanden telijf gaat, modder opkuist of hogergelegen plaatsen opzoekt door hem te gebruiken als vliegmachine. De FLUDD is een erg leuke maar vooral ook noodzakelijke toevoeging want je kunt in dit spel niet zonder.

Platformer ‘pur sang’
Het idiote verhaaltje dat schuilgaat achter dit Mario-avontuur besparen we je… enkel gamers zonder identiteitskaart zullen er zich aan kunnen verwarmen. Gelukkig is de uitdaging die Mario Sunshine biedt erg groot en speel je dit spel zeker niet op een avondje uit. De centrale vertrekplaats is het eiland Delfino (vergelijkbaar met het kasteel uit de Mario 64) van waaruit je de verschillende toegangspoorten naar andere levels moet zien te vinden en te openen. De meeste werelden moet je daarbij meer dan één keer bezoeken met telkens een andere uitdaging of opdracht. Het aantal en de grootte van de levels samen met de vele doelstellingen en subopdrachten maken dat er veel werk aan de winkel is. En simpel om spelen durven we Super Mario Sunshine dan ook zeker niet noemen. De grens tussen frustatie en voldoening is soms zelfs erg dun en we betrapten er ons meermaals op de controller kwaad weg te gooien na de zoveelste keer net naast een platform te hebben gesprongen. De bij momenten wispelturige camerastandpunten zijn daar voor een stuk verantwoordelijk voor maar wie zich de moeite getroost om de handleiding door te nemen, zal al snel leren hoe de camera helemaal naar zijn hand te zetten. Enkel die momenten waar je het opneemt tegen eindmonsters valt er met de cameracontrole weinig aan te vangen omdat het dan gewoon te snel gaat en je te druk bezig bent met het richten van de FLUDD.

Dolby Prologic II
Op grafisch vlak staat Mario op de GameCube zijn snorretje… euh, mannetje met kleurrijke en levendige 3D-omgevingen die vlotjes in beeld worden gebracht. Vooral de weergave van waterpartijen vormt een waar genot voor het oog en zijn zelfs zelden gezien op een spelconsole! Wel vonden we de beelden een stuk minder scherp dan die van andere GameCube-games en over het algemeen is het verschil in beeldkwaliteit met de N64 zelfs vrij klein. Leuk dan weer is de ondersteuning voor Dolby Pro Logic II dat in staat is om een stereo geluidssignaal om te vormen tot een veelkanaals surround signaal (5.1). Om daarvan te kunnen genieten moet je echter wel beschikken over een geschikte decoder/versterker.

Conclusie
Super Mario Sunshine is ongetwijfeld een van de betere GameCube-titels van het moment en zeker de moeite waard. Toch kunnen we dit spel moeilijk bestempelen als een echte topper; daarvoor lijdt het wat teveel aan bloedarmoede. De enorme uitdaging en de uitgebreidheid maken echter veel goed!

Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo

Adviesprijs
ongeveer 60 euro
Systeemvereisten
Nintendo GameCube spelconsole

9 REACTIES

  1. Ik kraak Mario Sunshine helemaal niet af! Lees de conclusie maar eens goed. Daar sta ik nog steeds 100% achter… Trouwens, waar beweer ik dat de graphics van Mario Sunshine slechter zouden zijn dan die van Mario 64 op de N64? Ik merk alleen op dat het verschil in beeldkwaliteit vrij klein is… in het VOORDEEL van de GameCube. De watereffecten zijn inderdaad erg mooi… zoals ik ook vermeld in het artikel. Sorry, maar jullie kritieken zijn onterecht.

  2. nog een ding: over de grafics: jullie schreven idd al iets over die watereffecten, maar jullie zeggen dat de rest niet scherp is, en vooral de vergelijking met n64 is onjuist, n64 was vet blokkerig, dit is mooi afgerond, en de textures zijn ten kosten met opzet gegaan voor de effecten. (dat je het maar even weet)

  3. ik ben het helemaal eens met die gast die hiervoor iets schreef (PP).
    Ga zo door en tot morgen!!

  4. toch wel toevallig dat jullie een van de weinigen zijn die mario afkraken. Jullie revieuw getuigd ervan dat jullie niet goed op de hoogte zijn van de zaken op dit gebied (sorry hoor) en dat jullie het spel blijkbaar niet goed hebben bestudeerd. jullie behandelen als een lagere platformer dan een middemoter. Damn, de gameplay is dan wel niet vernieuwend maar dat kan haast niet mario is mario (duh) en de graphics….. zucht jullie hebben zeker weer alleen naar de textures gekeken, o,o, ooit gelet op de geweldige special effects van bijvoorbeeld het water. zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je mn punt wel begrijpt. even voor de duidelijkheid: het komt waarschijnlijk over dat ik jullie af wil zijken, dit is echter niet mijn bedoeling, ik hoop eerder dat jullie hier iets mee doen, want dat zal de kwaliteit en waardering van deze site alleen maar goed doen.

  5. Beste mensen
    ik heb even een opmerking over jullie artikel over Super Mario.
    Als jullie er iets over schrijven, moet het wel waar zijn.
    Daarom vraag ik jullie om het over te laten aan de mensen die er wel verstand van hebben. De graphics van SMS doen helemaal niet onder aan die van de N64 versie en het is wel een vernieuwend spel. Let er in t vervolg op dat jullie een beetje een goed artikel schrijven

Comments are closed.