Home Internet / Diensten

Monsterfusie AOL en Time Warner: David slokt Goliath op

0
14

Velen hebben de mond vol over de alom heersende monopoliepositie van Microsoft. Dat is evenwel klein bier tegenover de ongekend machtige multimedia mastodont die nu is ontstaan. Je zegt het maar: televisie, internet, muziek, kabel, krant of tijdschrift. Vanaf nu denk je maar aan één woord: AOL Time Warner. Door de fusie worden AOL (America On Line), de grootste internetaanbieder ter wereld met zo’n slordige 14 miljoen abonnees, CNN, uitgeverij Time, CompuServe, Warner Bros, Netscape, de tijdschriften People en Fortune, ICQ, Spinner en Winamp allemaal broertjes. Grote baas van het nieuwe concern wordt de huidige baas van Time Warner en de baas van AOL krijgt een zitje in de raad van bestuur. Toch gaat de fusie door als een overname van het grote Time Warner door het kleine AOL en niet omgekeerd. De fusie zal naar verwachting een vloed aan nieuwe samenwerkingsverbanden tot gevolg hebben. De concurrentie kan immers niet achterblijven. Voor beide partijen is het een win-win operatie. Het mediaconcern Time Warner krijgt in één klap toegang tot de grootste internetaanbieder en stapt meteen als krachtpatser de internetarena binnen. AOL op haar beurt ontgroeit de internetmarkt en krijgt ineens vat op de media via CNN, Warner en Time Warner Cable. Jaja, het jaar 2000 zit blijkbaar vol verassingen. Eén klein minpuntje: de fusie moet de zegen nog krijgen van de aandeelhouders, al worden daar niet veel moeilijkheden verwacht. Ook de Amerikaanse administratie die waakt over de concurrentie en kartelvorming, moet zijn fiat nog geven.