Relatief: Internetreclame: veel te late Belgische cijfers

Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) loopt achter

0

Het Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) is de verdienstelijke beroepsorganisatie voor de internetreclamewereld, maar slaagt er niet in op een geschikt tempo en vroeg genoeg marktcijfers te publiceren.

Recessiegevoel alom, en dus ook grote onzekerheden over de reclamemarkt. En zeker op het internet wordt het spannend, want in de komende paar jaar zou het voor het eerst moeten bewezen worden dat ondanks een algemene teruggang in de reclame, de advertentiebestedingen in dit medium stand houden. Het internet is immers volwassen geworden, en al heel veel adverteerders hebben ontdekt dat hun return on investment op het net meetbaar hoger is dan daarbuiten, en de campagnesoepelheid véél groter.

Aangezien het dus een, met wat overdrijving, historisch moment is voor de internetreclame, willen de betrokken marktspelers zo goed en zo snel mogelijk geïnformeerd zijn over hun markt. En voor België (klein land met twee taalmarkten, zeker even goede sites en diensten als elders, maar wat minder effectief internetgebruik) is dat dubbel belangrijk: één, om de eigen markt beter te kennen en in te schatten, en twee, om ze te kunnen vergelijken met andere landen.

En daar knelt in dit land een onelegante schoen. Het Interactive Advertising Bureau Belgium (IAB) is de verdienstelijke beroepsorganisatie voor de internetreclamewereld, maar slaagt er niet in op een geschikt tempo en vroeg genoeg marktcijfers te publiceren.

De marktresultaten voor 2007 werden pas eind september 2008 gepubliceerd. Nog in september gaf IAB Europe-voorzitter Alain Heureux (een Belg, nota bene) in Athene een uiteenzetting voor de European Association of Directory and Database Publishers met schermen vol cijfers over zijn sector, maar zonder België. De gouden gidsen en search-activiteiten van de EADP-leden bestaan vrijwel uitsluitend uit reclame, en in dat forum was de uiteenzetting van Heureux belangrijk, in de eerste plaats voor het IAB. Niet dat de Belgische cijfers voor dat publiek onontbeerlijk waren, maar het was genant.

Vooral de reden is interessant. Alle 27 Europese IAB-landen horen hun jaarcijfers over de reclamebestedingen binnen ten laatste in mei samen te brengen. België doet dat niet, omdat het lokale IAB de methodologie niet volledig volgt, of beter gezegd, verder uitpuurt, en dat neemt tijd.

En zo zijn er deze week ook geen Belgische cijfers in de Europese vooruitzichten voor 2009, terwijl het in dit cruciale tijdsgewricht over onmisbare gegevens gaat, niet alleen voor duizenden bedrijven en reclamemakers, maar ook voor informatiediensten die van reclame afhankelijk zijn voor hun websites. Wij zijn nu ook allemaal maar bezig hun budgetten en planning op te stellen voor 2009, en wij willen uiteraard kunnen werken met recente en relevante marktinformatie en projecties.

De differentiatie in het Europese overzicht is daarbij belangrijk. Landen moeten zich met andere landen en met het continent kunnen vergelijken. Zo leren de Duitse marktspelers dat er in hun land een groei van 10% in zit, en aan het andere eind van de vork weten de Poolse collega’s dat ze met een stijging van 45% mogen rekening houden. En bovendien hadden ze al enkele maanden de beste beschikbare cijfers voor het lopende jaar en het vorige. En waar zit België in die vork? Zitten we wel in die vork?

Ziet u wat ik bedoel? Als we dan toch in een moeilijke markt zitten, mogen we dan zo snel mogelijk betrouwbare gegevens hebben, waarbij de methodologie die de andere landen gebruiken ook hier wel goed genoeg zal zijn. Als ik moet kiezen tussen snelheid en wat bijkomend purisme, doe mij dan maar de snelheid. Gewoon omdat het internet snel is, en de huidige recessie ook. Hopelijk ziet het IAB België dat bij de volgende cijferronde over enkele maanden ook zo.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.