Home Multimedia

Mooi maar onspeelbaar

13
37

Over de Matrix hoef ik waarschijnlijk weinig te vertellen. Deze uitstekende sf-film heeft dit jaar een vervolg gekregen met Reloaded en zal in november vervolgd worden door Revolutions. 2003 is duidelijk het jaar van de Matrix en dus kon een computerspel niet uitblijven. De makers van de Matrix hebben hiervoor zelfs een extra script geschreven dat parallel loopt met de film Reloaded. In het spel spelen de karakters Niobe en Ghost de hoofdrollen. Is het spel net zo fantastisch als de films?
ematrix
Je kunt Enter The Matrix spelen met Ghost of Niobe maar ondanks deze keuze blijkt de spelervaring in grote mate dezelfde en ook inzake levels verschillen ze maar een klein beetje van elkaar. Enter The Matrix is vooral een spectaculair spel en zal de nodige beeldschone taferelen op het scherm doen verschijnen. Het spel is niet echt onder één genre te plaatsen omdat het uit meerde elementen is opgebouwd. Zo moet er in het begin een pakketje uit het postkantoor opgehaald worden wat gepaard gaat met de nodige gevechten. Postmedewerkers worden blijkbaar behoorlijk pissig als je na sluitingstijd komt. Enter the Matrix is een combinatie van knokken, schieten, platform, racen (met auto en hovercraft) en nog eens schieten. Spellen die zoveel verschillende onderdelen bevatten, zijn meestal magere beestjes. Helaas is dit ook bij Enter The Matrix het geval.

Platform, knokken en schieten
De engine van Enter The Matrix werkt met verschillende modi. Als je rondrent dan zweeft de camera op een Tomb Raider-achtige manier met je mee. Met de muis stuur je en verken je de omgeving en met diverse toetsen loop je, spring je en voer je acties uit. De platformmodus is het meest aanwezig aangezien er veel rondgelopen wordt in de Matrix. Maar zodra je in de buurt komt van een tegenstander gaat de camera over in vechtmodus en zal het figuurtje een kungfu-houding aannemen. Het vechten gebeurt met behulp van de linker en rechter muis toetsen. Hiermee kunnen combinaties van schoppen en slagen gemaakt worden. Dit ziet er bijzonder mooi uit en het is ook erg leuk om te doen. De tegenstanders stellen over het algemeen niet veel voor en zijn snel ingemaakt. Wat erg vervelend is, is dat de camera één vast standpunt inneemt waar niet van af te wijken valt. Hierdoor wordt je zicht vaak belemmerd. Helemaal als je tegen meerdere tegenstanders tegelijk moet vechten. Dit verloopt rommelig en diverse keren zul je in de lucht schoppen en slaan.
Neem je een geweer ter hand dan verandert er weinig. Je kunt gewoon rond blijven rennen en springen. De rechtermuistoets is nu echter schieten geworden. Richten is daarbij niet echt nodig. Een klein groen kruisje laat zien welke tegenstander je doelwit is. Hier valt overigens lastig van af te wijken.



Focus
Een mooi element van het spel is Focus. Dit is in feite het Bullet Time effect dat we gezien hebben in de films en in het computerspel Max Payne. Door de shifttoets in te drukken wordt alles in het scherm vertraagd en kan je figuurtje veel bijzondere stunts uithalen die de regels van de zwaartekacht verbreken. Dit is minstens net zo spectaculair als in de film, en het geeft ook een echt Matrix-gevoel aan dit spel. Tijdens de Focus zijn de knokpartijen nog veel mooier en worden er soms ook special moves uitgevoerd, waarbij letterlijk van de omgeving gebruik gemaakt wordt. Ook kunnen sommige special moves door de speler uitgevoerd worden door naar achteren te springen terwijl je blijft schieten bijvoorbeeld. Tijdens het spel verschijnen er overigens tips die je precies vertellen welke acties je moet uitvoeren om een bepaalde special move uit te voeren. Focus heeft dus wel degelijk een functie in het spel.



Walk that wall…

Frustraties
Al die special moves zijn weliswaar prachtig om te zien, maar vaak gooien ze een hoop roet in het eten. Z kun je met behulp van Focus langs de muren rennen. Maar met Focus kun je ook langere sprongen maken om zo bijvoorbeeld van het ene gebouwendak naar het andere te springen. Zorg dus tijdens je sprong dat je voet niet per ongeluk een balkonrand of iets anders aan raakt want voor je het weet is je sprong onderbroken en ren je regelrecht je dood in.
Een ander onhebbelijk iets dat echt heel vervelend is, is het schakelen tussen schiet- gevechtsmodus. Op de één of andere manier wil je tijdens het schieten (in Focus) opeens spontaan overgaan tot kungfu-slagen en trappen. Dit terwijl je tegenstanders (die spontane kata’s niet weten te waarderen) je ondertussen vrolijk doorzeven met kogels. Volgens de getoonde tips gebeurt dit normaal gezien enkel als je wapens leeg zijn maar mij is het al diverse keren overkomen. De ergste variant was in een vuurgevecht met een helikopter. Ik had deze bijna verslagen en ik had voldoende munitie. Maar spontaan begon ik in slow motion te schoppen en te slaan in de lucht, terwijl de helikopter met gevulde machinegeweren voor mijn neus stond. Resultaat: doe het hele level nog maar een keer. Grrr! Zo maakt Enter The Matrix het zichzelf onnodig moeilijk en frustrerend.

Auto rijden
In sommige scenes moet er met een auto gereden worden. Dit kan met de muis of het toetsenbord. Hoe dan ook is dit een ramp. In de Matrix zullen vast miljoenen ongelukken per dag voorkomen, aangezien de auto’s in het spel compleet onbestuurbaar zijn. Dit zet wederom een domper op de vreugde, omdat je dus door barslechte controls gewoonweg niet verder komt.



Glaasje op, laat je (niet) rijden

Conclusie
Voor de echte die hard Matrix-fan, is Enter The Matrix een waar genot. Alles wat in de films kan, kan hier ook. De kritische gamer zal aan dit spel echter heel wat minder plezier beleven. De besturing zit gewoon niet lekker, de camerastandpunten zijn rommelig en er zitten nog een hoop onhebbelijkheden in het spel. En dat is jammer want Enter The Matrix heeft desondanks heel wat potentieel.

Officiële site van het spel: www.enterthematrixgame.com
Ontwikkelaar: Atari
Uitgever: Atari / Infogrames
Adviesprijs
ongeveer 49,99 euro (incl. BTW)
Systeemvereisten
Minimum: 800 MHz processor, 128 MB RAM, 4,3 GB vrij op harde schijf (7200 tpm), 36x cd-rom drive, Windows compatibele geluidskaart, DirectX 9, 3D grafische kaart. ATI wordt ondersteund vanaf de Radeon 8500. Bijna alle nVidia GeForce-kaarten worden ondersteund.

13 REACTIES

  1. hey mensen!
    Enter the matrix is een heel goed spel! Het is moeilijk, maar toch speelbaar! Ik vind t een geweldig spel!
    Maar ik zit al een eeuwigheid vast in dat rioolgebeuren. Om Ice en Corrupt te beschermen. Weet iemand hoe je daar uit komt???
    mail dan ff naar blond_chicky240@hotmail.com
    thanks alvast!
    kuskuskus

  2. Hoi, ik heb het spel ook, soms is het wel moeilijk. Ik ga toch nog geen trukken gebruiken en valsspelen. Tot nu kan ik no altijd verder geraken.

  3. Ik begrijp niet waarom iedereen dit spel zo afkraakt, is het misschien omdat zoveel rip-offs zo slechts zijn, want dit spel is alles behalve slecht. Erg origineel, goed en het blijft ook erg interessant door de filmpjes en het hacken d\’r doorheen. Ook veel mensen zeggen dat ze het effect hebben gejat van Max Payne, maar Max Payne heeft het gewoon gejat van The Matrix! En dan vind ik wel dat het spel recht heeft op deze tricks. Ook hoor ik wel eens dat het spel te kort is en te makkelijk. Nou speel het dan ook eens 3x uit! Op de moeilijkste versie is het écht niet makkelijk hoor! Absoluuut niet! En de kortheid van het spel valt ook reuze mee als je het Hacken erbij telt en het compleet uitkammen van het spel…waarmee je vaak leuke dingentjes tegenkomt.

  4. Iedereen die denkt dat hij het beter kan en zich geroepen voelt om games te reviewen: stuur je tekst naar info@diskidee.be Wie weet wat er nog uit volgt… succes!

  5. Hallo Gamers. Mijn review heeft de nodige reacties opgeroepen. Dit vind ik goed. Hoe je zelf een game vind is nog altijd het meest belangrijke. Even een reactie op Jasper en gelijk een rectificatie. Schieten is inderdaad de linker muis knop. Schoppen is rechts. Dit was een \”slip of the keyboard\”. Dank je Jasper voor het wijzen op deze vergissing. (-: En het spel is tot in den treure gespeeld. Dat kan ik je verzekeren. Ik ben net als jullie een Die Hard gamer. Maar ik ben wel erg kritisch. We geven een hoop geld uit aan games. Dan moeten ze wel heel goed zijn. Niet? En de één zal Enter the Matrix beter vinden dan de ander. Mijn mening zie je in de review. (-:
    Oh… en de reactie van Y laten we gewoon lekker voor wat het is.

  6. Het spel(!) is een leuke afwisseling van de verschillende grotere games.

    Maar het punt is namelijk dat in het spel de Matrix Reloaded zoveel verschillende stijlen en spelinvloeden te vinden zijn dit ten kostte gaat van de spelduur. Als (semi) gamer kun je in principe zo door een map heen wandelen. Ik raad daarom ook aan om als het in het begin erg makkelijk vind, een niveau hoger te gaan spelen (is voor jezelf ook leuker).

    Veel game plezier!

  7. Ik vind het ook een te gek spel.
    Waarom jullie de gameplay afkraken, is mij een raadsel. Super man ..

    Jullie kunnen gewoon geen spellen bekritiseren … Stelletje minkunkels. Neem eens echte diehard gamers in dienst. Ik heb wat tegen lui die denken alles van games af te weten. Neem mij maar in dienst, zul je eens wat beleven

  8. …. Ten eerste wil ik reageren op het feit dat jullie de gameplay afkraken.. Het spel is zeker wel goed te besturen, de graphics zien er fabuleus uit op een pc met een 128 Mb videocard. In vechtmodus is de camera wel te draaien, gewoon met de muis. Schieten is niet met de rechtermuisknop, maar met de linker..
    Hebben jullie het spel wel gespeeld?

    en ten tweede zijn de levels alles behalve hetzelfde. Elk level word je weer geconfronteerd met de mooiste omgevingen, tegenstanders hebben elk level weer andere moves. Om nog maar te zwijgen over de moeilijkheidsfactor….

    Groet Jasper

Comments are closed.