Home Internet / Diensten

Eerste Internetkrant door het Net voor het Net

0
40

Met zijn nieuwste editie over wijn is 6minutes.net van de Vlaamse uitgever Grid Electronic Publishing uitgegroeid tot een geheel van zeven elektronische magazines dat stilaan de vorm van een echte Internetkrant aanneemt. 6minutes.net brengt daarmee in toepassing wat Internetonderzoek duidelijk heeft uitgewezen, namelijk dat e-zines zowel een krachtig online nieuwsinstrument zijn als een aanvaarde drager van reclame. 6minutes.net heeft inmiddels al een online oplage van 10.000 exemplaren. DiskIdee’s wekelijkse nieuwsbrief 6minutes pc professional wordt in samenwerking met Grid gepubliceerd. 6minutes wine is trouwens van de hand van DiskIdee hoofdredacteur Jozef Schildermans.

Het 6minutes-verhaal startte in het voorjaar met de publicatie van 6minutes e-business. Begin oktober kwamen daar de andere titels over auto, reizen, telefonie, zoeken en vinden op het internet, professionele informatica en wijn bij. 6minutes e-business en 6minutes pc professional verschijnen ook in het Frans.

Elk e-zine bestaat uit een zestal korte artikels die het essentiële van de week in dat interessedomein naar voor brengen, gedacht vanuit het Internet en zijn nieuwsaanbod. De idee is dat de Internetgebruiker in weinig tijd (zes minuten) kernachtig het belangrijkste nieuws via e-mail binnenkrijgt. Bij sommige artikels is dan een webadres gevoegd waar de lezer naar kan surfen voor meer informatie, mocht hij of zij ook meer dan zes minuten tijd willen besteden. De meeste e-zines zijn wekelijks; sommige komen op een andere periodiciteit, zoals telephone en search & find (tweewekelijks) en wine (om de drie weken).

“In 6minutes.net is niet de website centraal,” legt uitgever Toon Lowette uit, “maar het elektronisch abonnement, waar de Internetgebruiker op heeft ingeschreven. Elke gebruiker kan zich registreren voor precies die e-zines die hij verkiest.”

Online nieuwsgebruik
Grid Electronic Publishing publiceert deze maand overigens een studie over online nieuwsgebruik in zijn (papieren) nieuwsbrief “Internet Stand van Zaken”. Uit onderzoek bij meer dan duizend Belgische Internetgebruikers stelt Grid vast dat het nieuwsaanbod in het Internet nog vooral rond Internetonderwerpen draait, en dat de traditionele medianamen zich concentreren op het aanbieden van websites. De aandacht van de gebruiker is evenwel versplinterd in tientallen nieuwssites. “Hier spelen de e-zines rond allerhande interessegebieden, ook niet-Internetonderwerpen, dan ook een belangrijke rol. Zij brengen de selectie en de synthese voor de lezer, en de segmentatie in het commercieel contact,” aldus co-uitgever Leo Van Dorsselaer.

Lowette en Van Dorsselaer hebben beiden een achtergrond in de “klassieke” papieren media. Lowette was zes jaar redacteur economie bij Knack. Van Dorsselaer maakte de Personeelsgids voor de Krantengroep De Standaard. Hij is ook docent bedrijfscommunicatie aan Vlekho.

Abonneren op 6minutes pc professional, wine of de andere e-zines is gratis. Schrijf je in op de site van 6minutes (opent een nieuw venster).