Home Internet / Diensten

Je eigen webwinkel

1

Het is kommer en kwel in de dotcom economie. Een paar jaar terug dachten de hippe internetboys nog dat iedereen zijn boodschappen via het web zou doen. Daar is, een paar uitzonderingen daar gelaten, weinig van in huis gekomen. Misschien heb jij meer geluk? Kleinschalige initiatieven schijnen immers meer kans op slagen te hebben. Met beperkte middelen kun je zelf een webhandeltje opzetten. DiskIdee testte drie pakketten die dit mogelijk maken: Denda Store4WEB!, Errel EasyShopMaker Pro 3 en Uv ShopInsite MMI.
store4web_box
Uiteraard kent iedereen Amazon.com, de internationale boeken, cd- en dvd-webwinkel. Het heeft lange tijd geduurd
voor het bedrijf winst maakte, maar nu zijn ze ongeveer zover. Amazon.com kon enkel het hoofd boven water houden omdat het een quasi wereldwijde afzetmarkt bestrijkt. Gelijkaardige initiatieven op
lokale schaal bij ons zijn veel minder florissant gebleken. Frontstage is een stille dood gestorven en zowel Proxis als
Azur zijn samengegaan met een traditionele boekhandelketen, respectievelijk Club en Standaard Boekhandel.
Toch doet niet iedereen mee aan het doemdenken dat on line shopping ten dode is opgeschreven. Verschillende kleine initiatieven blijken inderdaad succesvol juist omdat ze kleinschalig zijn en met
weinig investering zijn opgezet. De dag van vandaag hoef je enkel een pc te hebben en internettoegang, om zelf je webwinkel op te zetten. Zo kun je als kleine kmo of mkb een gedeelte van je omzet on
line genereren.

Off line aanmaken
DiskIdee bekeek een drietal pakketten waarmee je off line een website met webwinkel aanmaakt, waarna je met één klik de hele santenkraam op een webserver zet. Let wel, deze pakketten zijn van dien
aard dat ze heel de achterliggende bestelopvolging en stockbeheer links laten liggen. De gebruiker zal bijvoorbeeld tevergeefs in de productlijsten een kolom vinden met het aantal exemplaren van een
product die er nog in stock zijn. Alleen Denda Store4Web heeft een heel primitieve vorm van bestelopvolging, laten we zeggen een ‘aanzet tot’. Voor systemen die dat wel kunnen, zul je veel dieper in
je portemonnee moeten tasten. Tussen een half op maat gemaakt systeem met automatische bestelopvolging, facturatie en stockbeheer waarvoor je gemakkelijk een paar duizend euro neertelt en een pakketje
van 100 tot 200 euro ligt inderdaad een wereld van verschil.

VISA, Mastercard, American Express en de andere
Wanneer je het groots ziet en ook de internationale of tenminste Europese markt wil bestrijken, dan ligt het natuurlijk voor de hand dat je betalingen per kredietkaart aanvaardt. Verschillende
pakketten laten dit toe, maar je moet hiervoor wel samenwerken met een extern servicebedrijf. Voorbeelden van dergelijke bedrijven zijn Triple Deal
Internet Payment Service
of Bibit Internet Payment Service (CCV Transpos). Een abonnement bij dergelijke servicebedrijven is verre van goedkoop. Om
je een idee te geven: Triple Deal Internet Payment Service vraagt een instapkost van 2.000 euro en per transactie 50 cent. Bovendien vragen de kredietkaartbedrijven zoals Visa, MasterCard en American
Express ook nog eens een klein bedrag per transactie. Dit alles natuurlijk exclusief BTW.
Een goedkoper alternatief is PayPal. Hier betaal je geen instapkosten, maar de kosten per transactie liggen wel een flink stuk hoger. Bovendien
moeten je klanten zelf ook lid zijn of worden van PayPal (het is wel gratis). Je zult zelf moeten berekenen wat voor jou het interessantst is. PayPal komt overigens nu ook naar Europa, wat het gebruik
van deze dienst een stuk zal vergemakkelijken. 

België bierland
Voor deze test heb ik uiteraard een beperkte en fictieve webwinkel opgezet. Omdat er geen ander land ter wereld is met zoveel verschillende soorten bier en omdat ikzelf een
fervente bierproever (met nadruk op ‘proever’) ben, lag het natuurlijk voor de hand dat ik een handeltje zou opzetten in bier. Heel toepasselijk heet de website en webshop dan ook ‘De Bierbuik’. Het
invoeren van de gegevens is natuurlijk het grootste werk, al kan dat in de praktijk voor een deel geïmporteerd worden vanuit een CSV-bestand (comma separated value). Om het best de werkwijze van de
drie pakketten te kunnen vergelijken, heb ik dan ook telkens dezelfde gegevens gebruikt. In de praktijk komt het erop neer dat ik de zes verschillende bieren van brouwerij De Kluis (Interbrew) uit
Hoegaarden heb gebruikt als testgegevens.

Denda Store4WEB!
Store4Web van Access International en verdeeld door Denda mag de spits afbijten. Dit is het goedkoopste pakket, maar heeft niettemin toch een
paar handige functies. Wanneer je Store4Web installeert onder Windows XP moet je er wel zeker van zijn dat Java Virtual Machine Runtime (Java VM) is geïnstalleerd. Microsoft heeft, natuurlijk om Sun
te saboteren, in al zijn wijsheid besloten die Java VM niet meer automatisch mee te laten installeren in Internet Explorer 6. Java VM laat je toe om stukjes programmacode van een webpagina geschreven
in Java op je computer te laten draaien en is daardoor een standaard onderdeel van de meeste recente browsers. De Java VM versie van Microsoft zat natuurlijk standaard in Internet Explorer, tenminste
tot versie 5.5. Nu dus niet meer. De Java VM versie van Sun, het bedrijf dat de Java-taal heeft ontwikkeld, is echter veel beter en sneller. Slimme mensen installeren natuurlijk die versie. Heb je dat
gedaan onder Windows XP, dan ben je er wel aan voor je moeite. Denda Store4Web werkt immers niet samen met Sun Java VM. Je bent verplicht de Microsoft-versie te installeren en die is een tijd niet
meer beschikbaar geweest op de Microsoft website. Je vindt hem wel op de Store4Web website, al was het een kleine moeite om hem mee op de cd-rom te leveren.

Snel aan de slag
De interface is rechttoe rechtaan en de heel beknopte handleiding zorgt ervoor dat je in een wip en een gauw aan de slag kunt. Je kunt uitgebreid aangeven welke betalingsmethoden je aanvaardt,
inclusief kredietkaarten en internationaal handel drijven. Verder kun je ook verschillende soorten verzendkosten definiëren. Dit zijn allemaal standaardmogelijkheden die we ook bij de andere pakketten
terugvinden. Hoewel klanten als betalingswijze voor kredietkaart kunnen kiezen, moet je zelf zorgen voor de concrete afwikkeling ervan met het eerder al genoemde Triple Deal Internet Payment Service
of Bibit Internet Payment Service (CCV Transpos) of een gelijkaardig ander bedrijf. In totaal kan Store4Web 2.500 producten beheren in verschillende categorieën. Per categorie kun je maximum 100
producten kwijt en er zijn maximum 25 categorieën. Productvarianten kun je niet specifiëren zoals in beide andere pakketten wel het geval is, zodat je elke productvariant apart in de database moet
stoppen. De prijs moet je steeds exclusief BTW opgeven, al kun je wel werken met verschillende BTW-tarieven. Probleem hiermee is dat in het voorbeeld hoe je webshop eruit ziet de prijs inclusief BTW
niet zichtbaar is. Dat is enkel het geval met de site zoals de gebruikers hem zien.
Wanneer je gebruik wilt maken van de ingebouwde functie ‘Publiceren op internet’, dan kan dat enkel op de speciaal beveiligde website van Store4Web zelf en moet je je eerst registreren. Deze manier
van publiceren is natuurlijk veilig en heel gemakkelijk, maar helaas niet gratis. De eerste zes maand hoef je niets te betalen, maar nadien is dat wel het geval en nergens staat hoeveel dat dan wel
is. Je krijgt wel een berichtje wanneer de proeftermijn bijna verstreken is met de eventuele kosten, maar ik vind dat dergelijke informatie op zijn minst op de website thuishoort. Je kunt je webshop
natuurlijk hosten bij je eigen internetprovider, maar dan kun je geen gebruik maken van de ingebouwde publicatiemogelijkheid en moet je je webshop manueel publiceren op de aan jou toegemeten
webruimte.

Oordeel: De lay-outmogelijkheden van Denda Store4Web zijn vergeleken bij de twee andere pakketten heel pover, tenzij je je natuurlijk geroepen voelt om je te
verdiepen in de HTML-code en JavaScript of Java, maar dan schiet de aanschaf van een gemakkelijk op te zetten webshop zijn doel voorbij. De aanzet tot bestellingopvolging is echter wel een heel groot
pluspunt. Jammer is wel dat je verplicht bent gebruik te maken van de Java Virtual Machine Runtime van Microsoft in plaats van de veel betere en snellere versie van Sun.

Score
Gebruiksvriendelijkheid: 75
Functionaliteit: 75
Aanpasbaarheid: 65
Onderhoud: 50

Eindscore
: 66

Errel EasyShopMaker Pro 3 (bèta)
Nieuw op de Belgische markt is Errel EasyShopMaker Pro, dat wel al een tijdje bij onze Noorderburen bekend is. Ik
kon even spelen met een bètaversie van de nieuwste versie 3. Die heeft een aantal leuke nieuwigheden zoals
automatische thumbnails (mini-afbeeldingen), de mogelijkheid
om naast het gebruik van standaardsjablonen en standaardopmaak ook zelf de lay-out tot in detail te wijzigen zonder dat je JavaScript onder de knie moet hebben en verbeterde bevestigingspagina’s voor
alle mogelijke betaalopties. De datatbase kan nu tot 25.000 producten aan en er zijn gratis betaalmodules voor Ogone, PayPal en Moxmo. Dit laatste is voor onze contreien echter niet zo interessant. De
grafische engine herkent en bewerkt de gangbare grafische bestandstypen zodat een 4 MB TIFF-bestand van 1024 bij 768 pixels automatisch wordt omgezet naar een 50 KB JPG-bestand passend binnen het
toegestane venster.

Sjablonen
Heel aardig bij EasyShopMaker Pro is dat er een heleboel aanpasbare sjablonen zijn meegeleverd voor allerlei soorten webshops: of je nu een handeltje opzet in computers en computeronderdelen,
hifi-apparaten, huishoudapparaten, een wijnwinkel of wat dan ook, er zal wel een basissjabloon bijzitten. EasyShopMaker Pro maakt geen volledige website aan met een openingsscherm en eventueel andere
nuttige informatie over je webhandel. Het programma beperkt zich tot het webshop-deel van een grotere website. Wel kun je door deze opzet verschillende webshoplijsten verspreid over die website
plaatsen. Waar ShopInsite en Store4Web de mogelijkheid hebben om je producten in verschillende categorieën op te delen en te presenteren, heeft EasyShopMaker dit niet. In de plaats daarvan laat het
programma u vrij om verschillende productlijsten aan te maken en het maken van categorieën of indelingen doe je dan in je webeditor, bijvoorbeeld FrontPage of EasyPage.
EasyPage is een webeditor van dezelfde makers als EasyShopMaker. Er is trouwens een speciale versie van EasyPage en EasyShopMaker waarbij beide pakketten quasi geïntegreerd in elkaar verweven zijn.
Deze versie was bij het schrijven van dit artikel echter nog niet af en ik kan de webeditor niet op zijn merites beoordelen. Toch denk ik dat deze combinatie EasyPage/EasyShopMaker Pro een betere
aanschaf is die meer waar biedt voor zijn geld, dan EasyShopMaker apart. Tenminste wanneer je nog geen webeditor hebt zoals FrontPage.

Kleurvarianten
Net zoals ShopInsite MMI heeft ook EasyShopMaker Pro de mogelijkheid om aan de beschrijving van een product bepaalde opties te koppelen zoals kleurvarianten of andere wijzigende kenmerken. Helaas kun
je er geen aparte prijs of prijssupplement voor opgeven. In de volgende versie denkt men dat dit wel zal kunnen. Het gevolg is dat verschillende varianten van eenzelfde product allemaal apart moeten
worden ingevoerd. De interface is heel eenvoudig en sober gehouden. De editeermodule en basis van het pakket bestaat uit een dialoogvenster in vier tabs: Overzicht lijsten, Productlijst, Kassa en
Algemene instellingen. Elk van deze tabs heeft aan de rechterkant nog subtabvensters en links een kort helpvenster waarin alle stappen en mogelijkheden kort worden beschreven. Je kunt de beschrijving
van elk product tijdelijk verbergen zodat het product niet in de productlijst wordt weergegeven. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer een product tijdelijk niet in voorraad is.

Eindoordeel: Net zoals ShopInsite MMI heeft Errel EasyShopMaker Pro heel wat functionaliteit in zijn mars om een professioneel ogende
webshop op te zetten. Je kunt immers de lay-out van je webshop tot in detail aanpassen, maar ook heel handig is dat je al snel met een basisversie van je webshop kunt uitpakken en hierbij zijn er voor
verschillende soorten webshops standaardsjablonen meegeleverd. Wel moet je er rekening mee houden dat EasyShopMaker Pro geen kant-en-klare website genereert en zich enkel bezighoudt met het
webshopdeel van een grotere website. Daarom gebruik je het pakket best enkel in combinatie met een webeditor.

Score
Gebruiksvriendelijkheid: 80
Functionaliteit: 80
Aanpasbaarheid: 85
Onderhoud: 30
Eindscore: 69

Uv Software ShopInsite MMI Standard
ShopInsite MMI kun je krijgen in drie verschillende smaken. Je hebt de Starter-versie die beperkt is tot 100 producten, geen internationale
verkopen toelaat en die ook geen betalingen via kredietkaarten aanvaardt. Ik heb de Standaard-versie bekeken. Die is wel dubbel zo duur als de Starter, maar je kunt er wel op internationaal niveau mee
werken en die heeft bovendien een Import Wizard om externe gegevens (in CSV-formaat) te importeren. Bovendien kun je hier maximum 500 producten in kwijt. Dat is al aardig wat. De duurste versie is
natuurlijk de Professional-versie. Hiermee is het maximum aantal producten in principe onbeperkt en klanten kunnen bestellen via een klantencode en wachtwoord. Deze versie aanvaardt tevens betalingen
via kredietkaart. Voor dit laatste moet je dan wel een abonnement nemen bij Triple Deal Internet Payment Service of Bibit Internet Payment Service (CCV Transpos).

Interface
De interface van ShopInsite MMI is, net zoals die van beide andere pakketten, vrij rechttoe rechtaan. Alle gegevens worden opgeslagen in een Access-database, eventueel met koppelingen
naar afbeeldingen. Afbeeldingen die te groot zijn voor een website, worden automatisch geconverteerd naar de juiste grootte en in JPG-formaat opgeslagen. Van elke afbeelding kun je bovendien een
miniatuurversie laten maken voor in de productlijst. Van elk product kun je een grotere afbeelding tonen met wat meer uitleg. Het is allemaal heel fraai gedaan. Per product kun je tot drie extra
opties ingeven. Dat is vooral handig wanneer een product bijvoorbeeld in verschillende kleuren beschikbaar is. Op die manier kan de klant uit verschillende kleuren kiezen, eventueel tegen een
meerprijs. Daarnaast zijn er dan nog twee opties over voor gelijkaardige keuzemogelijkheden. De logica is heel doorzichtig: links zie je in een Verkenner-achtige boomstructuur de verschillende
productcategorieën geordend. Dit venster heeft echter naast deze boomstructuur nog twee andere tabvensters, namelijk een overzicht van wat de klant heeft besteld, en de uiteindelijke verzending. De
klant kan eventueel zelf zijn bestelling afdrukken.
Het invoeren van de gegevens kun je eenvoudig houden, maar dan zul je niet veel omzet genereren. Om je producten te kunnen verkopen, moet je ze ook goed kunnen presenteren. ShopInsite MMI laat je toe
via een Eigenschappen-venster bijna heel de lay-out van de webshop zelf in te stellen. Hier kun je ook verschillende andere parameters wijzigen en zelfs koppelingen leggen naar andere webpagina’s. Het
Eigenschappen-venster lijkt sterk op de Properties van objecten in Visual Basic of Borland Delphi. Wie ooit al eens in deze programmeertools heeft gewerkt, weet wat ik bedoel. Een groot deel van het
programma is echter geschreven in Java. Het grootste gebrek van ShopInsite is echter, net zoals bij de beide andere pakketten, de onmogelijkheid om verschillende prijzen globaal aan te passen. Je moet
dat dus per product individueel bekijken. Verder ontdekte ik ook dat het onmogelijk is een pagina van de webshop af te drukken. Het enige dat uit de printer kwam, was een zwart blad.

Eindoordeel: Ongetwijfeld heeft Uv Software ShopInsite de meeste functionaliteit van deze drie pakketten, maar het is ook het duurst. Je
kunt de standaardlay-out heel snel aanpassen zonder je je te bekommeren om HTML-code. Alle gegevens én aangepaste parameters komen immers in een Access-database terecht. De verschillende versies laten
je tevens toe om bescheiden te beginnen en door het aanschaffen van een nieuw serienummer kun je zonder problemen overschakelen naar een uitgebreidere versie met meer functionaliteit zonder heel je
webshop te moeten converteren naar een ander systeem of database.

Score
Gebruiksvriendelijkheid: 80
Functionaliteit: 85
Aanpasbaarheid: 85
Onderhoud: 40
Eindscore: 72,5

Conclusie
Deze drie pakketten ontlopen elkaar in het uiteindelijke resultaat niet zo erg veel. Qua functionaliteit liggen Errel EasyShopMaker Pro en Uv ShopInsite MMI Standaard het dichtst bij elkaar, wat zich ook in de prijs van beide producten weerspiegelt. Denda Store4Web is verreweg het goedkoopst in aanschaf, maar ligt functioneel een beetje achter door de beperkte lay-outmogelijkheden. Dit pakketje heeft wel het voordeel dat je netjes elke bestelling naar je e-mailadres kunt laten sturen en dat bestellingen worden bijgehouden.
Adviesprijs
Denda Store4WEB!: 89,- euro; Errel EasyShopMaker Pro 3: 151,25 euro (+ verzendkosten); ShopInsite: 252,89 euro (+ verzendkosten, 12,10 euro korting wanneer u voor de download-versie kiest).
Systeemvereisten
Denda Store4WEB!:

Pentium 120 MHz of hoger, 32 MB of meer, Windows 95 of hoger, Internet Explorer 5.5 of hoger.

Errel EasyShopMaker Pro 3:

Pentium of hoger, 32 MB Ram of meer, Windows 95 of hoger, 10 MB vrije ruimte op de harde schijf. Best te gebruiken in combinatie met een webeditor. Sommige webeditors zijn incompatibel met EasyShopMaker. Kijk op de website voor meer informatie.

ShopInsite:

Pentium pc, 32 MB Ram, Windows 95 of hoger, 15 MB vrije ruimte op de harde schijf.

1 REACTIE

  1. Kommer en kwel in dot.com land…bekijk dan de catalogue op http://www.imes.be eens… een B2B catalogue met voorlopig 150.000 producten…
    Binnenkort grote onderhoudbaarheid van de catalogus door middel van een import systeem…
    OCI connectie met SAP al in gebruik…
    Export mogelijkheden in finale fase…

    ga naar http://www.imes.be voor meer info

Comments are closed.

Mobiele versie afsluiten