{"id":8923,"date":"2009-07-13T10:00:34","date_gmt":"2009-07-13T11:00:34","guid":{"rendered":"\/index.php?p=8923"},"modified":"2009-07-13T10:05:54","modified_gmt":"2009-07-13T11:05:54","slug":"verhaal-van-benzine-en-diesel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.diskidee.be\/2009\/07\/13\/verhaal-van-benzine-en-diesel\/8923\/","title":{"rendered":"Verhaal van benzine en diesel"},"content":{"rendered":"
Google heeft gelijk: Windows dateert van voor het internettijdperk en dat vraagt om een alternatief. Microsoft heeft ook gelijk met Bing: zelfs zoekmotoren kunnen beter. Worden we er met zijn allen beter van?<\/span><\/p>\n De twee reuzen chargeren op mekaars terrein. Microsoft wil Google Search de duvel aandoen met Bing. En Google betreedt met Chrome OS het terrein van de besturingssystemen.<\/p>\n Bing is nog lang niet door iedereen opgemerkt. Het zegt wat over de tanende aantrekkingskracht van Microsoft dat zijn nieuwe zoekmachine nu al een aantal weken operationeel en gelanceerd is, en dat het geen hype is geworden. En toch: Bing<\/a> haalt zeer goede kritieken. In verschillende vergelijkende test komt de zoekrobot van Microsoft er zeker zo goed tot beter uit dan Google. Relevantie en snelheid is the name of the game, en daarin lijkt Bing niet te moeten onderdoen.<\/p>\n Microsoft is dé computergigant geworden in de jaren tachtig en negentig, en heeft in de sector van de personal computers ongeveer een monopolie in de wereld. Meer dan negentig procent van alle kleine computers draait met een Windows-besturingssysteem van Microsoft. De reus uit Redmond heeft er zeer veel kritiek bij gekregen, en boetes van vooral de Europese antitrustautoriteit.<\/p>\n Dat overschot aan macht is er natuurlijk gekomen omdat het bedrijf de software maakte die de markt nodig had. En ja, door zijn monopolie in de besturingssystemen kan het bedrijf gemakkelijk zijn toepassingssoftware slijten. We spreken niet meer over een rekenblad of een presentatie, maar over excel en powerpoint, merken die bijna generieke namen geworden zijn. En zelfs als we OpenOffice of een andere office-suite hebben geïnstalleerd (om het monopolie een hak te zetten of gewoon om goedkoper uit te komen), dan nog gebruiken we de merknamen van Microsoft in gesprekken en mails.<\/p>\n Microsoft heeft Google niet zien aankomen, niemand eigenlijk. Google heeft zijn monopolie uitgebouwd op twee pijlers: een uitstekende zoekmachine die precies op tijd aan een precieze behoefte beantwoordde, en inkomsten uit kleine advertenties van honderdduizenden bedrijven, waarbij relevantie net zoals in de zoekresultaten het geslaagde streven was.<\/p>\n Google heeft fortuinen op de beurs opgehaald en met dat geld systematisch zeer gebruiksvriendelijk en wereldwijd schaalbare toepassingen opgezet, die bijna elk apart een hype werden.<\/p>\n