Nieuwe hoogtechnologische camera’s

0
28

photokinaenglish
De meeste fabrikanten houden ervan om nieuwe producten pas voor te stellen op belangrijke evenementen zoals het tweejaarlijkse Photokina in Keulen waar de wereldpers verzameld is. Wie de ontwikkelingen in de wereld van de digitale fotografie in de gaten houdt, weet wel dat er zich de laatste paar jaar een ware revolutie heeft voltrokken. De resolutie van de digitale toestellen is hand over hand toegenomen terwijl ook de beeldkwaliteit, het comfort en ergonomie van de camera’s langzaam het niveau van klassieke fototoestellen benaderen. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen en links en rechts waren er voor de start natuurlijk al wat nieuwtjes uitgelekt. Niettemin werden ook de ingewijden nog verrast door de nieuwe hoogtechnologische camera’s van een paar grote producenten.

Kodak DCS Pro 14n
Kodak bijvoorbeeld is meer dan ooit bewust dat het belang van de beeldindustrie en de digitale fotografie alleen maar gaat toenemen. Naast een nieuwe lijn Ektachrome films, de Kodak Ektachrome E100G en GX, en fotopapier Endura werd er onder andere ook het Digital Analyser Workstation voor minilabs voorgesteld. Maar de nieuwe digitale spiegelreflexcamera, de DCS Pro 14n, was voor menig professioneel en amateur-fotograaf toch het paradepaardje van het Kodakpavilioen. De resolutie van dit toestel bedraagt 14 megapixels! De beelden zijn bijgevolg reusachtig: 4536 x 3024 pixels. De huidige resolutie en de norm voor moderne spiegelreflexcamera≠s is 6 megapixel. De Kodak DCS Pro 14n verdubbelt dus het scheidend vermogen. Maar misschien nog belangrijker: de lichtgevoelige chip is full-size! De chip heeft de afmetingen van een klassiek kleinbeeldnegatief waardoor de verlengingsfactor van de brandpuntsafstand zoals we die kenden van de Nikon D1 en D100 of de Canon 1D en D60 niet meer optreedt. Vanaf nu kan iedereen weer volop supergroothoekbeelden schieten.
Kodak gebruikt voor dit toestel niet langer een CCD-chip maar een CMOS sensor. Deze lichtgevoelige chips zijn goedkoper te produceren en werden al langer toegepast in heel goedkope digitale toestelletjes. Canon gebruikt de sensors al wat langer: de Canon D30 en D60 zijn er mee uitgerust. De beeldkwaliteit van CMOS is tegenwoordig hoog genoeg voor high-end camera≠s. De CMOS sensor zou worden geleverd door de Mechelse firma, FillFactory, een bericht dat de mensen bij Kodak wilden bevestigen noch ontkennen. Het toestel is voorzien van een bajonetaansluiting voor Nikon objectieven. Alhoewel er geruchten zijn dat de camera gebaseerd is op de Nikon F80, niet echt een professioneel toestel dus, is de volledig metalen body wel nieuw. En volgens een woordvoeder van Kodak: “sterk genoeg om spijkers in een plank te slaan”. Het camerahuis is vrij volumineus maar toch licht: 907 gram zonder accu. Iedereen die nu nog rondzeult met een Kodak 760 of een Nikon D1 zal blij zijn dit te horen.
Met dit toestel maakt Kodak in één klap duidelijk dat het bedrijf de ambitie heeft weer absolute marktleider te worden. De specificaties en de prijsstelling tonen dit zonder meer aan. De camera mag maximaal 5.000 euro gaan kosten, maar zou pas in de loop van december 2002 verkrijgbaar zijn.

Canon Eos-1 Ds
Ook Canon pakt uit met een nieuwe hoge resolutie digitale spiegelreflexcamera. De Canon Eos-1 Ds is gebaseerd op de Canon Eos-1 D. Het belangrijkste verschil is de resolutie. De lichtgevoelige chip van dit toestel is net als bij de Canon D30 en D60 een CMOS sensor en telt 11 miljoen lichtgevoelige pixeltjes. De afmetingen van de beelden zijn 4064 x 2704 pixels. De resolutie is dus wat lager dan deze van de Kodak DCS Pro 14n, maar of dit in de praktijk heel veel verschil maakt zal nog uitgebreid getest moeten worden. De keuze van de fotografen zal vermoedelijk vooral afhangen van het merk van de huidige lenzencollectie. Net als bij Kodak DCS Pro 14n is de lichtgevoelige chip van de Canon Eos-1 Ds full-frame. De grotere sensor blaast dus nieuw leven in je groothoeklenzen, maar zorgt ook voor verbeterde kleurweergave en minder ruis in het beeld. De grote beeldbestanden hebben echter wel gevolgen voor de opnamesnelheid. De Canon Eos-1 Ds haalt nog “maar” drie beelden per seconden met een maximum van tien beelden. Ook de sluitersnelheid haalt “slechts” 1/8000 seconde, terwijl de Canon Eos-1 D nog 1/16000 seconde haalde. Alleen onder extreme omstandigheden zal je deze eigenschappen echter missen. In studio-omstandigheden, toch voor een groot deel het natuurlijk milieu voor dit toestel, zal vooral de hoge resolutie op prijs gesteld worden.
Je kan kiezen uit tien verschillende voorgeprogrammeerde én manuele witbalans-instellingen. Canon gebruikt een slimme hybride witbalans-meting. Een aparte sensor aan de buitenkant van het toestel zorgt ervoor dat monochrome onderwerpen (een bakje rode tomaten, een bos gele bloemen) toch correct afgebeeld worden, omdat zowel de witbalans van het omgevingslicht buiten het toestel als van het beeld in het toestel bepaald wordt. Je kan ook de tooncurve aanpassen naargelang je onderwerpen met hoog of laag contrast fotografeert. Een en ander stel je in, terwijl je camera met de firewire-kabel met je computer verbonden is. Je kan dan ook, terwijl je fotografeert, je foto’s rechtstreeks op je harde schijf bewaren of met de bijgeleverde software bewerken.
Het prijskaartje was initieel aan de hoge kant: meer dan 8.000 euro, maar met de introductie van de goedkopere Kodak DCS Pro 14n zal ook Canon de prijs vermoedelijk gevoelig laten zakken.

Digitale “ruggen”
Niet voor gewone stervelingen, maar toch leuk als voorbeeld wat mogelijk is met moderne high-end imaging systemen. De Kodak DSC Pro Back 645H en de Sinarback 54 zijn digitale “ruggen” die je monteert in de plaats van een conventioneel filmmagazijn op een mediumformaat of technische camera zoals Hasselblad, Rollei of Sinar. De Kodak DSC Pro Back 645H heeft een resolutie van maar liefst 16 megapixel en produceert beelden van 4080 x 4080 pixels. Het apparaat is voorlopig alleen compatibel met het Hasselblad camerasysteem. De Kodak DSC Pro Back 645H gaat ongeveer 12.000 euro kosten.
De Sinarback 54 is voorzien van een lichtgevoelige CCD met een resolutie van 22 megapixel. De foto’s zijn dus 5440 x 4080 pixels groot. De beelden worden opgenomen aan 14 bit per kleurkanaal. Gereduceerd tot 8 bit per kanaal (24 bit totaal) zijn de RGB beelden 63.5 MB. Met de Sinarback 54 is het mogelijk na elkaar een reeks van 4 of 16 beelden te maken met dezelfde beelduitsnede die dan door je pc worden gecompileerd tot een beeld met superieure kleurweergave en een minimum aan ruis.

Vorig artikelReddingsdienst
Volgend artikelJe eigen webwinkel