Heimwee naar de oude NMBS-website

0
71
Soms kan het deugd doen dat een website plat gaat en dat de oude versie terug wordt geactiveerd. Niet elk nieuw design is een verbetering. Dat is het alleen als de taken van de bezoeker er beter van worden. De vorige website van de NMBS was beter, en zo heel af en toe, zoals gisteren toen de nieuwe website plat lag, kan ik weer efficiënt tickets bestellen.

De huidige (nieuwe, maar zo nieuw is hij na pakweg een jaar ook niet meer) website van de NMBS is zeker mooier. Eigentijdser heet dat dan. Gaat meer mee met de mode in de indeling van webpagina’s en met modekleuren. Op het esthetische is niet veel af te dingen.

Een groot oppervlak op de home page wordt ingenomen door een carrousel, bewegende beelden. En dat is niet verstandig – lees ook Gooi die carrousels van uw website.

Te verhelpen irritaties

De belangrijkste achteruitgang in de nieuwe site is de procedure van tickets bestellen. Meer stappen, langzamer uitvullende lijsten, minder velden die vorige sessies onthouden, meer schermen waarin moet worden gescrold, grotere kans om een verplicht veld over te slaan. En een absoluut pijnlijk slechte kalender als je een latere dag en een bepaald uur wilt invullen.trein-nmbs-home

Allemaal irritaties die op zich eenvoudig te verhelpen zijn. Een doorgedreven houding inzake usability (bruikbaarheid) zou al veel doen. De rest kan opgelost worden door een analyse van de taak van de bezoeker, een analyse die het pad van de stappen kan verbeteren.

Design is één ding, testen is een ander, blijkbaar. Als frequent gebruiker van de spoorwegsite en de bestelmodule blijf ik de procedures nodeloos ingewikkeld vinden. Als consultant kan ik me nauwelijks voorstellen dat er gebruikerstesten zijn geweest. Misschien, zoals het vaak gaat, dat het webteam en de ontwerpers mekaars werk even testen. Klanten en bezoekers redeneren evenwel anders dan ontwerpers.

Feiten, geen opinies

Testen is wat design bruikbaar maakt.

Testen is belangrijk omdat een test objectieve gegevens over gedragingen van klanten noteert. Objectieve gegevens zijn nodig, want met opinies over hoe je een website moet maken kom je er niet. De slechtste manier om een website te maken is vijf verstandige mensen in een vergaderzaal laten discussiëren en plannen.

Testen, aanpassen, weer testen. Tot meer dan 90% van de bezoekers zonder aarzeling de juiste procedure volgt. En bij elke aanpassing van design, content management, technologie, plug-in, enz. hoort het webteam de reflex te hebben de eigen inzichten te onderwerpen aan de gebruikerstest.

Al vaker heb ik mijn irritatie over de site van de NMBS lucht gegeven. Binnenkort ga ik er eens verder op door, met voorbeelden van oud en nieuw naast mekaar, denk ik. It’s not personal, it’s just business – ik heb hoegenaamd niets tegen de Spoorwegen, ik rijd er veel en graag mee. Voor hun website is er ook een zeer positieve boodschap: er is veel verbetering mogelijk.

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelGoogle’s muziekstreamingdienst nu ook beschikbaar in België
Volgend artikelGoogle Street View beelden vormen een hyperlapse-video

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.