Cijfers over het vierde kwartaal zijn nog niet bekend, maar het ‘cadeautjesseizoen’ zou volgens de verwachtingen van International Data Corporation (IDC) zorgen voor een verkoop van 362 miljoen eenheden, goed voor 169,2 miljoen dollar. De groei zou voornamelijk gegenereerd worden door tablets en smartphones, met een toename van respectievelijk 55,8 percent en 39,5 percent ten opzichte van 2011.
Van de leveranciers behield Samung in het derde kwartaal 2011 de toppositie met 21,8 percent marktaandeel. Apple was de tweede grootste met 15,1 percent, maar op basis van gegenereerde inkomsten leidt het, alle productcategorieën in acht genomen, wel het peloton met een totaal van 34,1 miljoen dollar en een gemiddelde verkoopprijs van 744 dollar. Dat is maar liefst 310 dollar meer per toestel dan bij een gemiddeld toestel van Samsung.
Lenovo is derde in deze markt met 7 percent, terwijl HP goed is voor 4,6 percent aandeel en Sony 3,6 percent optekent. HP is de enige van de fabrikanten die marktaandeel verliest: in het derde kwartaal van 2011 had het nog 7,4 percent marktaandeel.
IDC verwacht dat de markt van smartphones en tablets zal blijven groeien de volgende jaren Het voorspelt dat in 2016 meer dan 2 miljoen eenheden verkocht zullen worden, tezamen goed voor een marktwaarde van 796,7 dollar. Van de toestellen in deze markt zal de smartphone de meeste groei kennen en van een marktaandeel van 53,1 percent in 2011 stijgen tot 66,7 percent in 2016. Voor tablets voorspelt IDC een groei van 7,7 percent naar 13,4 percent in 2016. De gemiddelde prijs van een toestel zou in 2016 zakken tot 378 dollar tegenover 534 dollar in 2011.
In deze markt vertegenwoordigde de personal computer, waaronder notebooks en desktops worden begrepen, in 2011 een aandeel van 39,1 percent. Volgens IDC zal dat cijfer zakken in 2016 tot 19,9 percent.