Kngine, dat je op z’n Engels uitspreekt als “kin-gin” en dat een afkorting is van Knowledge Engine, moet vooral mobiele gebruikers helpen die meteen een antwoord willen op een prangende vraag. De app werkt zowel met gesproken als getypte vragen (in het Engels). De software achter de Kngine app is continu bezig het web te ‘crawlen’. Met de verzamelde informatie probeert het om de inhoud te begrijpen en een geheugen van de kennis op te bouwen. Anders dan zoekmachines die je een lijst met links presenteren waarmee je een antwoord kunt vinden, geeft Kngine je meteen het antwoord.
Een prototype van de Kngine werd al in 2010 gelanceerd. De huidige versie van de app beantwoordde in een vergelijkende test 54 percent van de vragen. Andere personal assistant-toepassingen, zoals Siri en Evi, scoorden beduidend lager. Versie 2.0, die er zit aan te komen, zou in staat zijn om 71 percent van de vragen te beantwoorden. Hoe meer vragen er door gebruikers worden gesteld, hoe meer Kngine zal leren. De digitale assistent geeft antwoorden weer in de vorm van een tekst, beeld, kaart, lijst, tabel, grafiek of een mengsel ervan.
De app is te downloaden voor iOS en Android. Een video toont de mogelijkheden van Kngine: