Online treinbiljetten NMBS: verwarrend voor kopers

15
547
In tegenstelling tot luchtvaarmaatschappijen geloven treinmaatschappijen nog maar pas dat reizigers ook wel eens online treinbiljetten willen kopen. En de Belgische NMBS is dan nog een van de slechtere leerlingen van de klas. Een test van hun online ticketverkoop…

Is er een reden dat treintickets online boeken zoveel moeilijker is dan vliegtickets? Neen, behalve dat de luchtvaartmaatschappijen sneller hebben ingezien dat tickets verkopen hun absolute toptaak is. Treinmaatschappijen beginnen nu nog maar in te geloven dat reizigers ook wel eens online tickets willen kopen. Ze zouden beter moeten weten, want veel mensen willen de files ontvluchten, en online bestelgemak is een heel belangrijk hulpmiddel en argument.

Eurostar en Thalys hebben het al eerder begrepen. Reserveer je ticket staat daar meteenĀ doable, uitvoerbaar op de home pages. Zij vervoeren veel businesslui en hebben de redeneringen en stappen van de boekingen van vliegtickets overgenomen.trein-nmbs-home

Het is niet moeilijk enkele van de toptaken van bezoekers van treinwebsites te verzinnen:

  • een ticket voor een bepaalde reis kopen
  • reistijden en trajecten opzoeken
  • abonnementen bestellen of verlengen
  • kortingkaarten aanvragen

Wie die toptaken naar boven brengt in de architectuur, spaart tijd van de bezoekerĀ en verhoogt de kans op bestelling en op vervolgbestellingen. Elke stap die je daarin te veel inbouwt, irriteert bezoekers en jaagt mensen weg.Ā Het ideale is dat de belangrijkste taak meteen uitvoerbaar is op de home page.

1
2
3
4
5
6
Vorig artikelGratis herstelhandleidingen op iFixit
Volgend artikelSchaalbare serie Gigabit switches van D-Link voor kleine en middelgrote bedrijven

15 REACTIES

  1. Alhoewel alle informatie wel te vinden is op de NMBS site, kan het mijns inziens een pak eenvoudiger.

    Telkens je een online ticket bestelt, moet je je identiteitskaart overtypen. Aan het loket is dat niet nodig. Waarom plots wel als je online wil kopen? dit werkt ontmoedigend (maar de files vind ik net een tikkeltje erger).

    De tariefselector van de aankoopsite is een prachtstuk kafka: de 24 tariefformules worden netjes in 2 kolommen aan de gebruiker gepresenteerd, zonder verdere uitleg.

    De website helpt me ook niet aan de VOOR MIJ meest voordelige formule te suggereren. In het weekend wordt het weekendbiljet of het shopping biljet niet als standaard aangevinkt, alhoewel die vaak de meest voordelige zijn op die dagen.

    Met de eID worden de meeste (niet alle) door de NMBS noodzakelijk geachte data opgeslorpt, maar een busnummer moet je nog zelf van het huisnummer knippen en in het juiste vak droppen. Zonder eID is het een berg nutteloze administratie.

    Het kopen zelf werkt wel prima, en het “ticketless” (aflevering “op” de eID) werkt ook prima.

    Een ticket online aankopen duurt vandaag gemakkelijk ten minste 5 minuten als je flink doordoet (doorgaans 10-15 minuten voor de occasionele gebruiker) door nodeloze vragen en de zware aankoopprocedure.

    Als NMBS klant zou ik het al een heel pak aangenamer vinden mocht ik inloggen op “Mijn NMBS” en hierdoor een berg nutteloze stappen te kunnen vermijden.

    Een eerste stap is ondertussen gezet op de vernieuwde website van de NMBS: http://www.belgianrail.be.

    Mvg,

    Olivier

  2. Totaal oneens met de tendens van het artikel. Het enige waar ik mee eens ben is dat de knop van koop online een andere lay-out/kleur zo mogen hebben. Dat de prijs vermeld zou worden, zou fijn zijn maar dan wel rekening houdend met de mogelijke verminderingen of toeslagen (dat is een van de redenen waarom ik de vergelijking met de luchtvaartmaatschappijen een misbaksel vind).

    Ik gebruik al jaren (in mijn beleving minstens 10 jaar) de online site van de NMBS om mijn ticket te kopen en ben zƩƩr tevreden.

    Ik vind daar en tegen het kopen van een ticket bij een vliegtuigmaatschappij een ware foltering. Als je wilt kijken of de uren van de vlucht je passen, moet je eerst een resem van pagina’s doorlopen om uiteindelijk te beseffen dat de uren je niet passen. Om van de prijs nog maar te zwijgen!

    Ten slotte, ik heb twee keer een verkeerde bestelling gedaan en beide keren zijn die zonder problemen geannuleerd en is er niets van mijn rekening afgegaan.

    • Ik snap niet helemaal wat u bedoeld. Dat u ondertussen de website kent en dus fluitend erdoor fietst, verandert niets aan het principe: kon u de allereerste keer u op de site kwam, ook meteen de juiste weg volgen? Hebt u nooit uitleg moeten vragen, rondzoeken, turen, teruggaan, opnieuw beginnen,….?

      Dat de websites van vliegmaatschappijen niet bepaald altijd een voorbeeld van duidelijkheid zijn, dat ben ik wel met u eens. Alleen: daar zijn ook veel meer dingen die juist moeten zitten. Voor de trein maakt het uur niet uit. De prijs blijft altijd hetzelfde (voor dezelfde persoon en hetzelfde traject). De NMBS heeft geen nood aan mijn paspoortnummer, naam, geboortedatum of weetikveelwat.

      Vergelijk met een ticket kopen aan het loket: u vraagt een ticket van Oostende naar Brussel. De persoon achter het loket vraagt u eventueel welke klasse, of het een retourtje is, welke dag u wenst te reizen, en of u recht hebt op een korting. The end.

      Op de website zou dat met welgeteld Ć©Ć©n goede klik moeten kunnen.
      Invulvak vertrekstation, invulvak einstation, selectievak datum en klasse. In een ideale wereld, een automatischee lijst met alle mogelijke kortingen en de resulterende prijzen, waaruit u kunt kiezen dewelke van toepassing is. *klik* kopen, eventueel nog eens prijs en betaalmethode bevestigen. Nu is het een halve doolhof, waarbij ninformatie 5x wordt ingegeven, informatie wordt gevraagd die volstrekt irrelevant is,…en waarbij je nodeloos vaak moet klikken.

  3. Wat ik niet begrijp en waar niemand mij tot op heden een sluitend antwoord kon op geven is waarom een treinticket voor binnenlands verkeer op datum staat. Er wordt geen plaats gereserveerd, de ticketprijs is niet afhankelijk van de dag van gebruikt, etc….
    Een hersenspinsel van in het verre verleden dat ook geen steek zal houden.

    • Waarschijnlijk is dat omdat je maar hooguit 1 keer op 2 gecontroleerd wordt. Zeker op piekmomenten zijn controles eerder zeldzaam. Heb je dan een lucky day zonder controles, dan zou je een datumloos ticket de volgende dag opnieuw kunnen gebruiken. Nu lukt dat natuurlijk niet. Je zou hooguit dezelfde dag dezelfde reis 2x kunnen afleggen, maar ik neem aan dat dat eerder zeldzaam is.

    • Ik print ook al jaren mijn treinticket zelf af. Maar ik ga wel via een “directe” weg naar de ticketing site: https://buy.b-rail.be/eTicketing/ETicketOrdering/InitStrutsAction.do. Vraag me nou niet hoe ik daar aan kom, die staat al jaar en dag in mijn lijstje met “favorieten”.
      En ja, ik heb het ook al enkele keren gedaan op mijn eID. Enkele vaststellingen.
      Als je de dag voordien je ticket bestelt, dan gaat het nog min of meer: ik schat zo’n 5 minuten per controle. Dan staan je gegevens blijkbaar al off-line op het IBIS-kastje dat de controleur met zich meesleurt. Dat is tenminste wat een controleur me vertelde.
      Maar koop je je ticket kort voor je reis, dan moet de controleur met zijn IBIS on-line naar de gegevensbank. Dat is een echte ramp. Echt gebeurd: in Brussel Centraal opgestapt, controle vlak na Brussel Noord en moeten aandringen om in Mechelen van de trein te mogen want de gegevens waren nog steeds niet binnen.
      Ik doe het dus terug met een PDF. Ten eerste psychologisch: ik voel me gewoon naakt wanneer ik zo zonder enig tastbaar bewijs van betaling op de trein stap. Ten tweede omdat ik graag rustig mijn sudoku wil oplossen, en niet minuten lang wil wachten tot ik eindelijk mijn ID terugkrijg. Ten derde omdat ik het niet fijn vind dat intussen alle andere passagiers me staan aan te gapen met de herkenbare blik in de ogen van “hĆ© hĆ©, die zwartrijder hebben ze toch weer goed te grazen”.

    • Ik bevestig het verhaal van RenĆ© Paulus. Op bepaalde trajecten is de online verbinding erg slecht en moet de treinbegeleider je maar gewoon geloven…
      Ik stel me tegelijk de vraag of zo’n online ticket op eID ook te bestellen valt via smartphone (dus NIET hun mobile systeem met SMS). Zo ja, kan dit als je al op de trein zit en net voor de treinbegeleider langskomt? Zo ja, zit er een datum stempel op het e-ticket die aangeeft wanneer het is besteld?

      Bedankt,

      Wim

      • Voor een eID-ticket heb je een eID-lezer nodig, en die kan je niet rechtstreeks aan de smartphone koppelen. Op de trein zou kunnen, als je een laptop met internettoegang en eID-lezer meehebt. En dan kan de online aankoop lang duren, inderdaad afhankelijk van de kwaliteit van het gsm-internet-signaal. Mensen die hun go-pass nog snel invullen op de trein kunnen aan de kaartjesknipper ontsnappen. Aan online bestellen op de trein zelf zou ik niet beginnen…

        • Neen, je kan je rijksregisternummer ook gewoon manueel ingeven wanneer je een “ticketless” ticket aankoopt (gekoppeld aan je eID).

          Maar ik ben 100% akkoord met de onmogelijkheid om vandaag een ticket elektronisch aan te kopen op de trein zelf.

          Misschien komen er ooit vaste betaalpunten op de lokale treinen?

          Mvg,

          Olivier

    • Ja, werkt zeer goed.

      Alleen enkele keren een slechte ervaring met een treinbegeleider tussen Antwerpen en Gent (enige lijn die ik ken met een hogere concentratie nors personeel) die kwaad naar mij keek als ik hem mijn eID overhandigde.

      De begeleider stopt de eID in zijn draagbare computer en controleert draadloos of je ticket wel geldig is. Vandaag duurt dit toch snel 1 minuut, dus hoop ik dat het in de toekomst vlotter zal gaan.

      Je kan die tijd inkorten door daags tevoren je ticket aan te kopen. Dan zou je ticket in principe al op het geheugen van de draagbare computers van het NMBS personeel moeten staan, en is een Internetverbinding op de trein niet nodig.

      Mvg,

      Olivier

  4. Je komt ook soms grappige, positieve situaties mee. Op een keer was ik mijn geprinte ticket vergeten. Maar ik had wel mijn portable en mijn gsm met 3G. Ik heb de kaartjesknipper kunnen overtuigen zijn ronde even verder te zetten en dan terug te komen, zodat ik intussen aan mijn mail kon, waarin ik wist dat de pdf van het ticket zou zitten. Hij heeft dat grondig bekeken, de barcode ingescand en alles was in orde, zonder gaatje te knippen. Hij gaf me wel de raad voor de terugreis te printen, want ik dan ook heb gedaan.

    Een andere keer had ik een datumfout gemaakt die ik pas opmerkte bij het printen. Meteen gemaild naar het helpadres en ze hebben daar het ticket gecanceled, het is niet op mijn rekening gekomen.

    Maar ik heb het ook al eens meegemaakt dat de procedure niet bereikbaar was, en dan, ja, moet je naar het loket. Intussen toch al veel tijd gespaard.

    • Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben nu elektronische biljetten die je gewoon op je smartphone kunt tonen aan de balie… zou ook een idee zijn voor op de trein… bespaart weer wat bomen en is bovendien nog meer tijdwinst.

  5. Ik moet om de 14 dagen sporen naar Brussel. Ik koop reeds drie jaar mijn treintickets online. Toen ik het vorige week opnieuw deed, werd zowel mijn kredietkaart als mijn bancontactkaart geweigerd. Ik kreeg een mail met de mededeling dat mijn kaart was geweigerd en ik voor de reden bij mijn bank moest aankloppen, wat ik ook onmiddellijk gedaan heb. Daar kreeg ik de laconieke mededeling dat er niets mis was met mijn kaarten en dat de betaling in wacht stond: de NMBS kon ten allen tijde het bedrag afhalen zonder problemen. Dit betekent dat ik nu nog mijn uitreksels mag opvolgen of het bedrag toch niet van mijn rekening is gegaan, terwijl ik wel voor het eerst een treinticket in het station ben gaan kopen.

Laat een antwoord achter aan Patrick Keysabyl Annuleer reactie

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.