Waarom hinkt support altijd achterop?

0
27
Waarom een live supportmedewerker bellen, als de virtuele kunnen helpen? Daarom zijn Eva van Belgacom, Charlotte van Telenet, Roger van VAB en anderen in het leven geroepen. Maar ook bij hen zouden veel interventies kunnen worden voorkomen als support meer zou bekeken worden als de nieuwe sales. Want dat is het echt wel.

Goede support en dienst naverkoop, dat weet elk bedrijf, kan een bron zijn van nieuwe omzet. Klanten die komen klagen of vragen stellen, zijn goede klanten. Ze blijven immers niet weg, ze komen hun klacht tenminste bij het bedrijf zelf uiten. Je kan er met goede support toch blijvende klanten aan over houden, en dus toekomstige omzet. Je kan er zelfs meer aan verkopen en dus betere klanten van maken.

Er wordt behoorlijk geïnvesteerd in supportdiensten: infolijnen, klantendiensten, call centers, en nu ook meer en meer virtuele medewerkers die op de website, op Facebook, op Twitter en op allerhande forums de klachten en vragen opvangen, en opzoeken.

Neem nu Charlotte van Telenet, die onlangs ook een bezoekje aan DiskIdee bracht.

Charlotte is actief op zoek naar wat over Telenet wordt geklaagd. Zij volgt #telenet op Twitter, en zij is bijvoorbeeld zo ook terecht gekomen bij mijn artikel over onbedoeld social media-gebruik.
Charlotte heeft geen gezicht, alleen de uitlegpagina op de blog van Telenet.

Charlotte van Telenet

Eva van concurrent Belgacom heeft wel een gezicht, zij het een virtueel.

Eva van Belgacom

Eva is zeer aanspreekbaar. Gek genoeg niet op haar eigen pagina bij Belgacom. Want van daar word je doorverwezen naar een tiental forums waarop Eva meeluistert en antwoordt.

Dan is Roger van automobilistenvereniging VAB meer real life, al krijg je zijn gezicht niet te zien. Voor vragen en support over auto’s heb je een man nodig, moeten ze bij VAB gedacht hebben. Roger is actief op Facebook en heeft er zijn schare volgers. (Nvdr.: Geen Facebook-gebruiker – al dan niet bewust? Dan kun je helaas ook niet bij Roger van VAB terecht…)

Roger van Vab

Uiteraard is deze virtuele support beter dan een FAQ, de veel gestelde vragen. Hoe kan ik immers in godsnaam weten of mijn vraag veel gesteld is? FAQ staat hoog in de categorie van zinloze links. Even zinloos alsof er op de Brusselse ring een wegwijzer zou staan naar “Meest bezochte Vlaamse kunststeden”. FAQ is in bijna alle gevallen een overbodige en tijdrovende manier om mensen een oplossing te laten vinden, of niet te laten vinden. Support is hoe dan ook beter.

Support is immers het nieuwe verkoopkanaal.

Support wordt meer en meer gezocht nog vóór de aankoop. Technische specificaties, handleidingen, richtlijnen voor gebruik en montage, gegevens over verbruik, gegevens over al dan niet gemak van herstelling: deze typische informatie die vroeger na de aankoop beschikbaar was, wordt nu meer en meer gebruikt voor de aankoop om de keuze mee te bepalen.

De verkoper die de potentiële koper tijdens zijn vergelijkingsronde van producten de supportinformatie al voor de aankoop kan aanbieden, wint. Verkopers van alle mogelijke producten die een beetje technisch ingewikkeld zijn (en daar horen álle computers, multimedia en mobiele apparatuur bij) doen er absoluut goed aan support als het nieuwe saleskanaal te gaan beschouwen.

Call centers, supportmedewerkers, de virtuele Eva’s, Charlottes en Rogers zijn absoluut nuttige instrumenten voor wat er fout loopt, om op te volgen wat er in de sociale media over het bedrijf wordt geklaagd en geroddeld.

Veel wat zij moeten opruimen kan evenwel opgevangen worden door voor de verkoop ruime supportinformatie te geven. Op het moment dat de koper een taak, wat zeg ik, een missie heeft: verstandig kopen.

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelBose mobiele luidspreker met geïntegreerde hoes klinkt luid en duidelijk
Volgend artikelGoedkope en gebruiksvriendelijke Nikon camera voor jong en oud

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.