Efficiënte winkelsite zorgt voor meer bestellingen

0
57
Op sommige winkelsites moet je tot vlak voor de betaling gaan, wil je weten hoeveel het product alles inbegrepen zal kosten. Geen wonder dat ze daar klagen over lage conversie en afhakende klanten. Amazon laat al jaren zien hoe het wel moet. In dit artikel geef ik twee voorbeelden uit eigen land die het beter, maar nog niet helemaal perfect doen.

Wie online shoppers tot online klanten wil maken, zorgt er beter voor dat de bestelling zo efficiënt mogelijk kan worden afgehandeld. En dat houdt onder meer in:

  • zo veel mogelijk informatie op voorhand geven, zeker ondubbelzinnige productkenmerken
  • duidelijke informatie over de levering
  • eenvoudige bestelstappen
  • snelle bevestigingen
  • duidelijke gegevens over support en naverkoopdienst
  • zo mogelijk ook ratings en reviews van kopers
  • en de prijs, natuurlijk.

En bij de prijs wringt vaak meer dan een schoen. Prijzen zijn niet meteen te vinden, je moet al zoeken. Of, wat meer voorkomt, de prijs wordt wel snel meegedeeld, maar even snel wordt het duidelijk dat er opties zijn, dat er leveringskosten komen, dat het ‘vanaf…’ is.

En dan vatten bezoekers – ze moeten wel – de bestelprocedure aan, gewoon om te achterhalen hoeveel het product uiteindelijk zal kosten, alles inbegrepen. En dat achterhaal je dan soms pas op de pagina waar je je kredietkaartgegevens zou moeten invullen.

Toptaak ‘vergelijken’

Is het niet logisch dat je zo veel mogelijk over een product wil kennen voor de bestelling? Webbouwers zijn, als het er op aankomt, ook allemaal assertieve consumenten. Waarom passen we het dan niet toe op onze sites?

Vergelijken is een van de belangrijke taken die online kopers uitvoeren. Ze willen producten naast mekaar kunnen zetten. Het succes van vergelijkingssites bevestigt die stelling. Toptakenonderzoek heeft meer dan een keer uitgewezen dat vergelijken primordiaal is in de online handel.

Maak het de bezoeker dan niet moeilijker dan nodig. Integendeel: handel de toptaak ‘vergelijken’ in uw voordeel af. Laat de bezoeker tijd sparen.

Wie de totale prijs, alles inbegrepen, vroeg genoeg kent, zal geen tijd hoeven te verliezen in een bestelprocedure die hij niet van plan is af te maken. En de online handelaar zal ongetwijfeld zijn conversie de hoogte in zien gaan.

Twee voorbeelden

Amazon is de bekendste site die de bestelprocedure en de conversie passioneel opvolgt en makkelijker maakt. Korter bij huis selecteer ik twee voorbeelden

Bij coolblue.nl / coolblue.be is vergelijken en het order voorbereiden een zeer duidelijke zaak. Ze hebben goed begrepen wat de toptaken van een koper zijn. Op de productpagina staat meteen de definitieve prijs. Het beeld hieronder komt uit stap 2, de winkelwagen. Geen ondubbelzinnigheid.

coolblue

Bij speelgoedhandel Dreamland van Colruyt kan je items aan je favorietenlijst toevoegen, een soort winkelmandje maar zonder onmiddellijke bestelconsequentie, de online sinterklaasbrief, de wish list van de ouder die de aankopen toch wat wil spreiden. Die lijst is een clevere aankoopvoorbereiding, waarin prijs vooraan staat.

dreamland

De site van Dreamland zou evenwel heel wat gebruiksvriendelijker kunnen, minder en duidelijkere stappen en minder verwarrende links.

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelOude Commodore PET-computer ondersteunt microSD-kaartjes
Volgend artikelVoice Tracer dictafoon in elegant design

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.