Relatief: Google-Motorola, het is omwille van de octrooien

Google koopt Motorola, een ongewone zijstap

1
Android 3.0

Android 3.0 (© ; licentie: )

Google hoeft niet eens te gaan lenen om 12,5 miljard dollar te betalen voor Motorola Mobility. Op zich al opmerkelijk, maar opmerkelijker nog is dat het bedrijf zijn koers lijkt te verlaten van alleen in wereldwijd schaalbare diensten te gaan.

Door Motorola Mobility te kopen gaat Google in de productie van smartphones. Motorola was, nog voor Nokia de hegemonie overnam, het wereldmerk voor gsm’s. ‘Cellphones’ kwamen in de VS vroeger op de markt, maar Europa en Nokia maakten een wereldwijd succes van de technische standaard gsm. Motorola is vooral op de Amerikaanse markt succesvol, maar geen marktleider meer. Het bedrijf omarmde een paar jaar geleden Android, besturingssyteem van Google, om de concurrentie met Apple aan te kunnen.

Dat Google in hardware gaat doen op een dergelijke schaal is wel verrassend. Toen het een kleine twee jaar geleden de Nexus-smartphone lanceerde en zelf begon te verkopen, wist iedereen op voorhand dat het geen iPhone-killer zou worden. Het bedrijf zelf benadrukte dat het om een test ging, om meer te weten te komen over de dynamiek van de telecommarkten enzovoort.

Daar heeft het bedrijf nu blijkbaar genoeg van begrepen om er met de twee voeten in te stappen. En om de grootste logica niet te verstoppen: Motorola bezit tientallen patenten die voor Android, intussen het meest succesvolle besturingssysteem voor smartphones, goed uitkomen.

Bekijk de aankoop van Google niet als een intrede in de wereld van hardware. Zeker, in de strijd tussen de giganten is Apple veel scherper in het visier van Google gekomen dan Microsoft. Die laatste ligt ook nog onder vuur, vooral met clouddiensten en Chrome die worden ingezet om de macht van de hardwaregebonden software van Microsoft te breken.

De strijd met Apple daarentegen wordt meer en meer juridisch gestreden, via patenten en wie van technieken gebruik mag maken.

Schaalbaarheid
Want het internet wordt (is, eigenlijk) mobiel en het is op dat internet dat Google de cash heeft verdiend waarmee het nu de patenten koopt, met het bedrijf erbij. En in het mobiele internet wil Google niet de fout maken die Microsoft heeft gemaakt door er niet meer mee te spelen.

Het vaste én het mobiele internet zijn de basis voor het succes van de Google-diensten, die gratis zijn en via gerichte advertenties geld opbrengen. De kern daarvan is de wereldwijde schaalbaarheid. Gelijk welke dienst die Google ontwikkeld heeft sedert de zoekmachine werd gelanceerd, kan in alle landen worden verkocht, zonder dat er hardware voor moet worden verscheept.

Die wereldwijde schaalbaarheid is de drijfveer van alle investeringen van Google, en is zelfs de reden waarom Google niét in bepaalde sectoren en bedrijven stapt. Dat het nu toch Motorola Mobility koopt, lijkt contradictorisch, het gaat immers wel om te verschepen hardware en eindige landsgrenzen. Denk dus aan de patenten, die wel wereldwijd belangrijk zijn. In feite koopt het voor 12,5 miljard dollar patenten met een bedrijf erachter dat zijn waarde bij goed beheer blijft behouden en intussen zijn positie kan versterken in zijn thuismarkt, waar Google – en dat vergeten wij wel eens in Europa waar Google zo evident is – slechts tweederde van de zoekmarkt in handen heeft.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes. Sinds 1991 is hij onafhankelijk consultant, o.a. voor de Europese Commissie, telecombedrijven, banken e.a. Sinds 1996 is de European Association of Directory and Database Publishers een vaste opdrachtgever.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.