Q en de gratis sites

1
22
Minister Van Quickenborne krijgt tegenwind voor zijn steun aan een paar grote bedrijven die gratis sites voor kmo’s uitdelen. En terecht.

Google, Belgacom en bpost hebben een commerciële actie opgezet waarmee ze kmo’s zes maanden een gratis website en een jaar lang een gratis domeinnaam aanbieden. Al te veel kleine bedrijven hebben nog altijd geen website, vooral zeer veel kleine handelaars en ambachtslui. De drie wil met de actie 20.000 bedrijven op het net krijgen. Een gelijkaardige actie in het Verenigd Koninkrijk heeft 185.000 bedrijven aan een website geholpen.

Prima actie, in de logica van de drie bedrijven, en anders hadden ze het ook niet gelanceerd. Het eigenaardige is dat onze minister van Economie, Vincent Van Quickenborne, zijn openlijke steun aan het initiatief geeft, en dat schiet in veel verkeerde keelgaten.

Q is bekend voor zijn internetenthousiasme en heeft dat nu ook niet onder stoelen of banken willen steken. Als hij dat doet in het algemeen is daar niets verkeerd mee, maar als hij drie bedrijven in een commerciële actie ondersteunt, dat is dat georganiseerde deloyale concurrentie. Honderden bedrijven – doorgaans zelf kmo’s – leven van het maken van websites voor bedrijven. De ene al beter en succesvoller dan de andere, zo gaat dat in de economie. En allemaal vechten ze voor marktaandeel, voor opdrachten, voor aandacht.

Komt daar even een minister drie grote bedrijven, voor wie bij geen van de drie websites bouwen de core-business is, in een actie steunen, die puur commercieel is. Waarom steunt Q de kleine websitebouwers niet? Omdat die niet tot op zijn kabinet geraken. Omdat de minister graag stunt. Omdat ze klein zijn.

Dit is geen goed idee, Q. Een minister, en zeker een liberale minister, moet waken over faire concurrentie. En dat gaat niet door selectief enkele bedrijven, die, laten we wel wezen, het niet aan middelen ontbreekt om grote commerciële actie op te zetten, snoepjes toe te schuiven. De boodschap voor de kiezers van Q (allicht een pak middenstanders) is duidelijk: doe gerust mee met de actie van Google en deze twee overheidsbedrijven, ik als liberale minister weet goed wat voor de middenstander is. En de andere kleine onderneming, die zelf met eigen middelen, kmo’s probeert te overtuigen van een website, krijgt geen kans tegen het gratis geweld, dat nu een overheidslabel krijgt.

Jazeker, België kan nog best wat hoger scoren in de Europese internetranking, maar deze inspanning strooit vergif in deze competitieve en creatieve markt. Q had beter moeten weten en heeft een gelegenheid laten voorbij gaan om zijn mond te houden.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes. Sinds 1991 is hij onafhankelijk consultant, o.a. voor de Europese Commissie, telecombedrijven, banken e.a. Sinds 1996 is de European Association of Directory and Database Publishers een vaste opdrachtgever.

Vorig artikelVliegensvlugge draagbare documentscanner
Volgend artikelNieuwe HTC smartphone met HTC Watch

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.