Combinatie Microsoft en Nokia iets om rekening mee te houden

0
31
Windows Phone 7

Windows Phone 7 (© ; licentie: )

Nokia en Microsoft trekken alle blikken naar zich toe nu ze samen de dansvloer van de smartphonewereld opstappen. Maar beter rekening mee houden, schrijft Forrester.

Hou maar beter rekening met Nokia, schrijft Forrester Information and Knowledge Management in zijn blog. Nokia is nog altijd de dominante gsm-maker, zelfs al miste het bedrijf de smartphonemarkt grotendeels en de tabletmarkt voorlopig helemaal. En Microsoft hoeven we niet voor te stellen: overal aanwezig, heel veel technologie en geld, maar snel achteruit in mobile.

Beide bedrijven hebben wat nodig is om succes uit te bouwen in de smartphone-sector. maar of ze daarin gaan slagen, is een andere vraag, zegt Forrester. En dat kan best. “We hebben u, onze zakelijke klanten, herhaaldelijk bezworen te focussen op drie mobiele platformen: iOS, Android en RIM. Wel, hou Microsoft nu ook maar in het oog.”

Niet alleen Forrester is onder de indruk van het samengaan van beide partners. Ze kunnen het verschil nog maken. Maar de uitgangspositie is zwak en dus is er de vraag of het niet te laat is.

De smartphonemarkt is volgens Canalys in het vierde kwartaal 2010 met 89% gegroeid. De iPhone-verkoop groeide marktconform, met ong. 86%. Nokia Symbian haalde slechts 30% groei en Windows Phone ging zelfs met 20% achteruit. Android-telefoons haalden een jaargroei van 615% en hebben nu met 32,9% het grootste marktaandeel in de nieuwe verkopen, voor Nokia Symbian (30,6) en iPhone (16,2). Windows Phone haalt nog slechts 3,1% van de smartphoneverkopen.

Afwachten
De realiteit in bedrijven zal allicht wat koeler zijn dan de hartelijke handdruk van de beide ceo’s Steve Ballmer van Microsoft en Stephen Elop van Nokia bij de aankondiging. De beeldspraak over de dans van de laatste kans en het akkoord tussen losers is niet van de lucht. Maar vooral Nokia heeft al eerder in zijn meer dan 100 jaar geschiedenis bewezen te kunnen vervellen tot een totaal ander bedrijf.

Communicatie-verantwoordelijken in bedrijven zullen de realisaties na de aankondiging op hun merites beoordelen. Het kan dus zeker geen kwaad om aan de zijlijn van de dansvloer in het oog te houden hoe innig beide bedrijven met elkaar omgaan en welke nieuwe spruit ze op de wereld zullen zetten. Intussen weet ook elke telecommanager dat hij met de druk en de wensen van de gebruiker moet rekening houden, en die wenst zich dezer dagen vooral te laten zien met een iPhone, een Android of een BlackBerry.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes. Sinds 1991 is hij onafhankelijk consultant, o.a. voor de Europese Commissie, telecombedrijven, banken e.a. Sinds 1996 is de European Association of Directory and Database Publishers een vaste opdrachtgever.

Vorig artikelDell Vostro laptop met desktopkracht
Volgend artikel10-inch tablet met Android 3 van Samsung

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.