Reclame bij Google Nieuws, met Belga toe

2
21

Het was te verwachten, zullen velen zeggen, dat Google nu toch reclame bij Google Nieuws zal zetten. Een paar jaar geleden was de reclameloosheid nog een argument van verdediging van Google in rechtzaken met de pers. En merkwaardig: Google voegt het persbureau Belga toe en schrapt in nieuws.
De zaak die de Franstalige Belgische kranten tegen Google hadden aangespannen, was de wereld rond gegaan. En de redenering werd op veel plaatsen goed begrepen. Google stelt automatisch en zonder menselijke tussenkomst een nieuwsoverzicht samen op basis van de titels en de inhoud van de artikels die nieuwssites en uitgevers op het net plaatsen. Diefstal, riepen de Franstalige kranten. De soep is niet zo heet gedronken op de meeste plaatsen, en dus gingen uitgevers toch in op de vraag van Google, en Google nam niet over zonder toestemming.

Uitgevers vonden het natuurlijk verlokkelijk. Google zorgt voor trafiek naar sites, je moet in Google vindbaar zijn, als uitgever ook in Google Nieuws. En Google beloofde een paar dingen, namelijk van de artikels niet in cache te houden en van de bezoeker zonder tussenstop direct naar de nieuwssite in kwestie door te sturen. Het bedrijf wilde niet nog zo’n rechtzaak. En de aanpak werkte.

Want kijk, zei Google, we doen dat volledig zonder eigenbelang, op onze nieuwssite nemen we geen advertenties op. Geen inkomsten dus, we stonden te kijken van zoveel goedheid. Maar Google had al eerder bewezen inderdaad bepaalde dingen zonder directe winst te doen, en op andere manieren uit het publiek dat het aan zich probeert te binden, trafiek naar betalende advertenties te slepen.

Het ontbreken van reclame was een argument op de rechtbank. En hoe dan ook een argument om uitgevers te overtuigen hun nieuws bij Google te plaatsen. Ons bij 6minutes hebben ze ook zo overtuigd. Nu twee jaar later verandert de politiek van het grote bedrijf, en de kleine uitgever, ja u raadt het al, die zal zijn nieuws niet terugtrekken, want hij heeft die trafiek naar zijn site wel graag. En voor de goede orde: 6minutes is een stofje in het heelal, maar de grootste Belgische nieuwssites zijn dat ook, kleine uitgevers voor Google. Maar klein of groot maakt niet uit voor Google, de som van alle delen wel.

En nu Belga op Google Nieuws

Maar tegelijk doet Google nog iets anders. Het bedrijf gaat nieuws kopen bij de persagentschappen. Belga gaat betaald worden voor zijn nieuwsstroom. Net zoals een ander bedrijf dat de stream van Belga binnentrekt, zal Google de factuur betalen.

Leuke boel, redeneren wij direct, wij staan ons nieuws gratis af, en met de omzet waar wij niet in delen, wordt nu Belga betaald.

En waarom Belga, als via de kranten en andere sites de agentschapsberichten toch al in Google Nieuws terecht komen? Daar heeft Mr. Google het volgende op bedacht: Belgaberichten uit andere sites worden niet meer in Nieuws opgenomen. Voor de lezer alvast een goede actie. Als je op alle 125 nieuwsartikelen over dit onderwerp klikt, vind je vaak enkele tientallen dezelfde teksten, omdat die uit dezelfde agentschapsbron komen. De selectie voor de lezer wordt dus transparanter.

Het is een beetje doortrapt: nieuwssites die zich opvullen met agentschapsberichten om meer volume en trafiek te maken, zullen minder aandacht krijgen. Nieuwssites die originele inhoud creëren, zullen hoger scoren. Wij bij 6minutes zijn daar dan wel weer content mee – wij schotelen u alleen nieuwe en verse en speciaal voor u geschreven artikels voor.

Het is dus wat slaan en zalven. Google gaat dus toch ‘op onze kap’ advertentie-inkomsten genereren, maar het bedrijf geeft de betere uitgever meer kans. Alleen is nu de vraag of het voor de persagentschappen een goede zaak wordt. Enkele uitgevers, zoals Concentra, hadden al beslist Belga niet meer online te zetten, “omdat iedereen dat doet”. Nu zouden nog wel anderen op de idee kunnen komen om hun site wat lichter te maken, en Belga de wacht aan te zeggen. De positie van de nieuwsintermediair is er niet duidelijker op geworden. De positie van de zoekmachine des te meer.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes.

Vorig artikelTover je mobiele telefoon om in een navigatiecomputer
Volgend artikelSerie smartphones van Acer

2 REACTIES

  1. sinds ik alles opnieuw heb geinstalleerd op mijn p.c. krijg ik constant voorpagina reclame van divers bladen binnen van google nieuws.
    ik wil dit niet wat kan ik doen

Reacties zijn gesloten.