Niet verwonderlijk dat Blu-ray dvd’s geen succes zijn

0
65

Volgens marktonderzoekbureau Gfk worden er in België dit jaar slechts 6.500 Blu-rayspelers verkocht. In Nederland blijft de verkoop steken op  slechts 27.000 exemplaren: veel minder dan gedacht en eerder door Gfk voorspeld. Johan Zwiekhorst heeft een idee hoe dat komt.
Je zou je echt afvragen of de marketingspecialisten bij sommige firma’s idioten zijn. Niets blijkt hen immers tegen te houden van keer op keer dezelfde fouten te herhalen. Zo kon ik recent mijn wrevel nauwelijks onderdrukken bij het zien van een nieuwsbericht van de Blu-ray-industrie. De vermeende hogeresolutie-opvolger van de gewonde dvd zou immers zwarte sneeuw blijven zien. De wereldwijde recessie zal er de consument de komende kerstperiode bepaald niet toe aanzetten eindelijk Blu-ray-spullen aan te kopen. Vorig jaar brak Blu-ray ook al niet door omdat toen de strijd met HD-DVD nog volop aan de gang was.

Hebzucht
Wat een onzin! De werkelijke reden van het gebrek aan succes voor Blu-ray ligt niet aan de recessie, maar aan idiote marketingbeslissingen die vooral met pure hebzucht hebben te maken.
De industrie vraagt aan u en mij om films op Blu-ray te kopen voor anderhalf tot drie keer de prijs van een gewone dvd. Als kers op de taart mogen we ook nog eens geld uitgeven aan een specifieke Blu-rayspeler die eveneens een flink stuk duurder is dan een gewone dvd-speler. Bovendien moeten we dan een film nog eens op dvd aankopen als we die in de wagen of in de slaapkaper willen afspelen, waar natuurlijk geen Blu-ray beschikbaar is.

Consumenten zijn niet dom
Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben geen uil. Zelfs op Full HD-schermen vind ik, samen met veel consumenten, de kwaliteit van een gewone dvd meer dan goed genoeg, zeker als ik naar het prijsverschil met Blu-ray kijk.
Hier speelt net hetzelfde probleem als wat we enkele jaren geleden ook bij de introductie van de Super Audio CD zagen. SACD biedt een veel hogere resolutie in geluidsweergave, net zoals Blu-ray dat nu biedt voor beeldweergave. SACD werd ondanks de hogere kwaliteit geen succes omdat de schijfjes duurder waren dan gewone cd’s. Hetzelfde gold voor de spelers. Veel mensen hadden bovendien moeite om een verschil te horen, of vonden het geluidsverschil geen hogere prijs waard.

SACD all over again
Op een gegeven moment besliste Sony, dat zelf naast een elektronicaproducent ook een muziek- en filmuitgeverij is en de uitvinder van zowel SACD als Blu-ray, om zelf alleen nog maar hybride SACD’s te fabriceren. Dat zijn Super Audio cd-schijfjes met een cd-laagje, waardoor ze ook op gewone cd-spelers en dus eender waar afgespeeld kunnen worden. Bovendien verkocht Sony die aan de prijs van een gewone cd. Dat werkte! Zeker toen andere platenmaatschappijen volgden. Plots gingen de verkoopcijfers van SACD de hoogte in. Dit was weliswaar te laat om er nog een echte standaard van te maken en SACD dus een succes te kunnen noemen, maar het was wel de goede beslissing.

Hybride dvd
Wat zien we nu bij Blu-ray? Men maakt precies dezelfde fout als bij SACD! Om Blu-ray een succes te laten worden, moet de industrie zo snel als het maar kan hybride Blu-ray discs produceren met een dvd-laag, zodat die ook op gewone dvd-spelers afgespeeld kunnen worden. De prijs van zo’n hybride Blu-ray mag niet hoger zijn dan die van een gewone dvd. Ten slotte moeten alle nieuwe films op dit hybride Blu-ray formaat uitkomen en niet meer op dvd. Dan, en alleen dan, zullen mensen vanzelf steeds meer Blu-ray schijfjes kopen. Dat zal ook de verkoop van Blu-ray spelers aanzwengelen en tot een prijsdaling leiden.
Zolang de industrie dat niet doet zal de acceptatie van Blu-ray achterwege blijven.

Vorig artikelWireless-N Access Points voor de kleine en middelgrote onderneming
Volgend artikelHarde schijf die niet groter is dan een bankkaart