Draagbare pc’s in 2011 populairder dan bureau-pc’s

0
43

Laptop- of notebookcomputers nemen de bovenhand op bureau-pc’s. In de Verenigde Staten werden er in 2005 voor het eerst meer draagbare dan bureau-pc’s verkocht. Wereldwijd steeg de verkoop van laptops in 2006 met 26,3 procent, tegenover slechts 2 procent voor gewone pc’s. Maar waar moet u op letten als u een notebookcomputer wilt kopen?
Laptops zijn er in alle maten en gewichten
IDC stelt dat er in 2011 meer draagbare dan gewone pc’s zullen worden verkocht. De Amerikaanse marktonderzoeker voorspelt een jaarlijkse groei van 16,1 procent voor laptops, tegenover 3,8 procent voor desktops. Laptops worden volgens IDC populairder omdat gebruikers steeds meer mobiel willen werken en ook omwille van de toegenomen beschikbaarheid van draadloze netwerktoegang.

Segmentering
De markt van draagbare pc’s segmenteert in rap tempo, wat het er voor de geïnteresseerde consument niet eenvoudiger op maakt. Prijzen variëren van amper 500 euro voor een instapexemplaar tot 3.000 euro en meer voor de topmodellen.
De meeste fabrikanten bieden een professionele lijn aan van notebookcomputers bedoeld voor bedrijven en een consumentenlijn bestemd voor de particuliere markt.
Binnen die twee verschillende reeksen wordt er ook nog eens een onderscheid gemaakt volgens het type draagbare pc. Subnotebooks of ultraportables zijn compact en licht en hebben kleine schermen, zodat u ze overal gemakkelijk mee naartoe kunt nemen.
Meest verkocht zijn de gewone notebooks die rond de twee kilogram wegen en een scherm hebben met een diagonaal van gemiddeld 15 inch (38,5 cm).
Desktopvervangers hebben grotere schermen van 17 tot 20 inch, wegen drie kilo en meer en zijn eerder bedoeld om vast te worden opgesteld, hoewel men ze wel eenvoudiger kan verplaatsen dan een bureau-pc.
Ten slotte zijn er nog de zogenaamde tablet-pc’s, doorgaans vrij compacte notebooks met draaibare en openklapbare schermen waarop kan worden geschreven met behulp van een speciale pen of stylus.

Professioneel of consument?
De meeste merken hebben een professionele en een consumentenlijn voor notebooks. Bij Benelux-marktleider Acer heten de professionele notebooks bijvoorbeeld TravelMate, terwijl de consumentennotebooks worden verkocht onder de naam Aspire.

1
2
3
4
Vorig artikelApple levert de beste Windows-notebooks
Volgend artikelNog betere videobewerking
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.