Alternatief voor digitale spiegelreflexcamera

4
122

Bediening
De eerste stap na het activeren van de camera is de selectie van één van beide zoekersystemen. Echt simultaan gebruik is niet mogelijk. Je kan het toestel wel zelf de keuze laten. Het oculair wordt dan geactiveerd wanneer je de camera bij je oog houdt, wat een ideale oplossing lijkt. Het is echter zo dat wanneer je de camera ter hoogte van je borst of buik houdt om het LCD-scherm te bekijken het toestel evenzeer overschakelt naar de interne monitor zodat je even zonder beeld kan vallen.

12_Sony_R1_commando.jpg

De meest gebruikte instelknop is de commandoknop die zich, zoals eerder vermeld, op de rug van het toestel links van het oculair bevindt. Hier kies je het gewenste belichtingsprogramma. Naast een paar scèneprogramma’s, zoals landschaps-, portret- en nachtopnamen, kan je ook sluitertijden- of diafragmavoorkeuze selecteren. Je kan het toestel vol- of halfautomatisch gebruiken en ook volledig manueel bedienen.

05_Sony_R1_opzij.jpg

Jammer genoeg zijn enkele veel gebruikte drukknopjes wat her en der verspreid over het toestel. Het knopje voor de ISO waarde bevindt zich rechts van de ontspanknop. De toetsjes voor de witbalans en flitsmodus vind je links bij de bediening van de zoomlens. De knop voor de AE lock zit dan weer op de rug van het toestel. De verschillende instelmogelijkheden zijn dus niet intuïtief te bedienen. De camera is wel voorzien van twee instelwieltjes waarvan een verticaal en een horizontaal geplaatst. Na wat studeren is het zonder meer mogelijk om de genoemde parameters aan te passen zonder in het menusysteem te duiken. Wie al vaker met Sony camera’s heeft gewerkt zal trouwens vlot door deze menu’s zeilen. De leesbaarheid en vormgeving ervan zijn behoorlijk goed.

15_Sony_R1_menu1.jpg

De Sony R-1 is uitgerust met drie verschillende lichtmeetmethodes. De multimeting kan de optimale belichting berekenen aan de hand van de meetresultaten van een aantal punten verspreid over het volledige beeld. Spotmeting kan je onder andere gebruiken bij onderwerpen met hoog contrast. De belichting is dan gebaseerd op de meetresultaten in het centrum van het beeld en dus van slechts een klein deel van het onderwerp. Meting met nadruk op het midden houdt vooral rekening met de lichtsterkte in het midden, maar ook in mindere mate met de rest van het beeld. Je kan bij moeilijke lichtomstandigheden de meting ook even in het geheugen vasthouden door de AE lock toets ingedrukt te houden en vervolgens de compositie te herschikken.

16_Sony_R1_menu2.jpg

Zowel bij de opname als bij de weergave kan je het histogram in beeld brengen. Dit is een belangrijke hulp bij het correct belichten en beoordelen van je foto’s. Bij de opname is het zelfs een "live" histogram: je ziet de curve veranderen terwijl je over je onderwerp glijdt. Bij de opname en bij de weergave van de reeds gemaakte beelden kan je de scherminfo aanpassen. Met een knopje net onder de LCD-monitor schakel je tussen beeldweergave met info of weergave van enkel de foto. Je kan ook inzoomen op een onderdeel van het beeld.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorig artikelDigitale spiegelreflexcamera krijgt upgrade
Volgend artikelMultifunctioneel breedbeeldscherm

4 REACTIES

  1. Ik heb nu al een heel aantal maanden de Sony R1 en sta nog steeds versteld van de mogelijkheden van het toestel. Ik heb er wel een 4 GB harde schijf bij moeten kopen om eruit te halen wat er in zit, maar zowel qua langdurig batterijvermogen, de mogelijkheden van de lens en de reeds voldoende breedhoek die erop zit, lijkt dit toestel voor mij toch wel zeer dicht bij en soms over een klassiek toestel (\’s nachts bijvoorbeeld, hoewel bij 3200 ASA natuurlijk wel de korrel moet accepteren maar dingen ziet die je met het oog in de duisternis nooit kon waarnemen) gaat.

    Het toestel ligt zeer stabiel in de hand door zijn voldoende gewicht, en ook mijn kinderen raken het toestel nu gewoon (4 jaar, 10 jaar en 13 jaar) en weten dat ze er voorzichtig moeten mee zijn. Het TFT-scherm is perfect betrouwbaar maar ook het focusvenster zelf stemt perfect overeen zelfs als je het toestel links op de makro-modus zet en voluit optisch inzoomt op 10 megapixels, want ik nog bij geen ander toestel vond.

    Als journalist is het mijn trouwe metgezel geworden, al ben ik zeer bang om het ontstolen te worden (de schijf van 4 GB heeft ook een prijskaartje en het toestel werd zonder enig geheugen geleverd).

    Ik heb altijd wat met Sony gewerkt voor de goedkopere foto\’s, maar Sony heeft me helemaal overtuigd van het professionalisme van dit fototoestel. Al bega ik soms nog een vergissing in de manuele modus. Dit ligt echter aan mij, want echt, er zitten meer dan voldoende knopjes op, om zeer snel alle belangrijke zaken bij te regelen (van focus over flitsinstelling, van witbalans tot ISO, van replaymogelijkheden tot displaygrafieken met kleurverzadiging en tot de manuele afstandsinsteller toe). Met mijn klassieke fototoestel heb ik meer blunders begaan, integendeel: met dit toestel kun je zonder te wachten op je foto\’s ook zelf het toestel een paar foto\’s na elkaar laten nemen om te kijken hoe je het best instelt. Met dit toestel heb ik nog nooit zoveel geleerd om avondrood correct in te stellen, heb ik gelukkig ook de wintersneeuw meegemaakt om de functie \’vivid colors\’ te activeren. Voor de rest, durf ik op mijn PC gewoon deze foto\’s niet meer bijwerken. Ik krijg namelijk nooit meer iets beter dan het origineel…

    Jean Marc VAN BELLE
    info@logocom.beinfo@vb.be
    fiscaal journalist – datatechnicus – rekenkundig
    en ook papa van drie prachtige kindjes

  2. De Sony heeft absoluut een superieure lens tegenover de kitlens van de 350d van canon. Voor een goede L-lens van canon betaal je toch al snel 1000 euro. bijv. een 24-105 f 4. Met de cropfactor van 1,6 heb je dan wel een heel ander bereik, iets van 38-170. Je kan ook opteren voor een 17-85 en daarmee kom je meer in de buurt van de sony kwa bereik maar kwalitatief is deze lens iets minder. Dus de sony heeft een mooi bereik en is kwalitatief heel goed. Natuurlijk moet je dermee kunnen leven dat je altijd dezelfde lens hebt. Met de 350 d heb je de vrije keuze. Je kan wisselen zoveel je wil en wat je maar wil. Alles hangt er van af wat je persoonlijke behoeften zijn. Ikzelf fotografeer met een D200 van Nikon met 18-200VR. Dus ik zou zeker kiezen voor de canon dslr 350d. Wat een uitstekende camera is en ook sneller dan de sony met een echte zoeker.
    Nog even vermelden dat bij het verwisselen van lens het gevaar er dik inzit dat er stof op de sensor achteraf terechtkomt. Een probleem dat zich niet voordoet met een camera met vaste lens zoals de sony.

  3. Hoe kan de lens van de Sony supereur zijn aan een Canon 350D, hetgeen een digitale SLR behuizing zonder lens is…

  4. Canon 350D of Sony R-1?

    Ik kan niet kiezen :-S

    de lens van Sony is superieur, maar volgens mij haalt Canon met mindere specs betere foto\’s. Klopt dat?

Reacties zijn gesloten.