Online-muziekverkoop kent nog vele kinderziekten

3
78

De belangrijkste in België en Nederland bruikbare online-muziekwinkels

Apple iTunes
muziekwinkels_appleitunes.pngDe muziekwinkel van Apple is heel gebruiksvriendelijk en biedt een ruime keuze. Van elke song kan je gratis 30 seconden beluisteren. Liedjes kosten er gemiddeld 0,99 cent per stuk. De prijzen voor complete albums variëren van 9,99 tot 35 euro. Betalen kan uitsluitend met kredietkaart. Zonder een Apple iPod kan je de muziek niet meenemen, want de meeste andere digitale muziekspelers ondersteunen de door Apple gebruikte kopieerbescherming niet. Via de iTunes-clientsoftware kan je de muziek wel afspelen op een beperkt aantal Macintosh- of Windows-computers of een beperkt aantal keren branden op cd.

URL: www.apple.com/benl/itunes/

OD2-gebaseerde muziekwinkels
Muziek_od2winkel.jpgIn België gebruiken de MSN Entertainment Music Store, de Skynet Music Club en de Packard-Bell Music Station het technische platform van het Brits-Amerikaanse bedrijf OD2. In Nederland zijn dat naast MSN Entertainment Music Store en Packard-Bell Music Station, Tiscali Music, Planet MusicStream, MTV.nl en Wanadoo.nl. Deze winkels hebben daarom hetzelfde aanbod en werken op gelijkaardige wijze. Het belangrijkste verschil met iTunes is dat OD2 het DRM-platform van Microsoft gebruikt. De gekochte muziek kan je daarom uitsluitend op Windows-computers afspelen of op cd branden en alleen op Windows-gebaseerde mp3-spelers meenemen. Bij Skynet kan je niet met kredietkaart betalen, maar uitsluitend met prepaid-kaarten of via de Belgacom-telefoonrekening. Skynet voert regelmatig promoties en hanteert daardoor de scherpste prijzen. MSN en Packard-Bell aanvaarden uitsluitend kredietkaarten.

URLs: België: MSN Entertainment Music Store; Packard-Bell Music Station; Skynet Music Club 
Nederland:  MSN Entertainment Music Store; Packard-Bell Music Station; Tiscali Music; Planet MusicStream; MTV.nl; Wanadoo.nl

Free Record Shop
muziekwinkels_freerecordshop.pngDe Free Record Shop verkoopt via zijn website ook digitale muziek. Ook hier wordt het DRM-systeem van Microsoft gebruikt, waardoor de muziek alleen te beluisteren valt op Windows-computers en dito digitale audiospelers. De prijzen en mogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van iTunes en de OD2-gebaseerde winkels, maar het aanbod is iets beperkter. Daar staat een hogere audiokwaliteit tegenover en de mogelijkheid om naast met kredietkaart ook te betalen met prepaid kaarten of via een 0900-nummer.

URL: Free Record Shop BelgiëFree Record Shop Nederland

Allofmp3.com
muziekwinkels_allofmp3.pngAllofmp3.com is een buitenbeetje. Dit bedrijf sloot een contract af met de Russische tegenhanger van de Belgische auteursrechtenvereninging Sabam voor het ter beschikking stellen van digitale muziek uit de hele wereld. Maar de Westerse platenmaatschappijen zijn het met die gang van zaken niet eens en houden vol dat wat de Russen doen illegaal is. Nochtans kan iedereen er terecht voor digitale versies van bekende muziek in zowat elk gewenst formaat en elke gewenste bitrate, zelfs downloads in cd-kwaliteit. De downloads hebben geen enkele kopieerbeperking. De prijzen liggen er zeer laag: afhankelijk van de compressiegraad van de muziek tussen de 0,051 ¤ en 0,421 ¤ per song en 1 à 5 ¤ per album. Betalen kan uitsluitend per kredietkaart.

URL: allofmp3.com

1
2
3
Vorig artikelHulp bij computerproblemen en het beveiligen van gegevens
Volgend artikelEen videorecorder in een staafje
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

3 REACTIES

  1. Inderdaad Jozef!

    Trouwens, IFPI zou beter wat minder \’reclame\’ maken voor het illegaal downloaden. Als je dergelijke berichten om de haverklap de wereld instuurt, maak je mensen eigenlijk ongelooflijk nieuwsgierig. Als je als belangenvereniging zegt dat het makkelijker is om illegaal te downloaden dan legaal, dan zeg je eigenlijk: doe maar op!

    Ik wacht trouwens nog altijd op het eerste échte initiatief van IFPI om de illegaliteit terug te dringen. Daarvoor is sensibilisering nodig. En 1 ding stel ik vast: de online muziekdiensten sensibiliseren, IFPI bekritiseert alleen maar. Tuurlijk is niets 100% perfect, maar de online muziekdiensten doen er wél iets aan. En IFPI? Wel, die blijven bij pakken zitten en spuien kritiek op wie hen probeert te helpen. En intussen promoten ze ongewild het illegale circuit. Voor mij is en blijft dit een vreemde manier van \’belangen verdedigen\’.

  2. Een belangrijke correctie op het stukje over iTunes: een nummer dat je koopt bij iTunes kan je voor eigen gebruik onbeperkt op cd branden en naar een onbeperkt aantal iPods kopiëren. Maw: man koopt nummer, maar zijn vrouw én kinderen kunnen dat nummer ook onbeperkt op hun cd-speler in hun auto of waar dan ook beluisteren. Een nummer dat je koopt via iTunes kan je ook tot op 5 Mac- en Windowscomputers afspelen. De gebruiksrechten op iTunes gaan het verst. Bovendien doet Apple géén toegevingen op het vlak van de audiokwaliteit. Dat verklaart meteen ook waarom je op een 4 GB iPod nano 1000 nummers kan afspelen en op die van een concurrerend merk met 4 GB tot 1500 of zelfs 3000 nummers. Alles hangt af van de kwaliteit waarin het nummer wordt aangeboden. Dan verkies ik als consument toch 1000 nummers, maar in perfecte geluidskwaliteit. Artiesten of platenlabels die bij Apple een lagere kwaliteit eisen, komen van een kale reis terug. Ook belangrijk is om de cijfers van IFPI België uit 2004 in een breder perspectief te plaatsen: iTunes Music Store ging in België pas op 26 oktober 2004 van start, en was dus in ons land maximum 2 maanden actief voor de overgang naar 2005. iTunes was niét de eerste in België, maar de tweede onlinedienst. Nochtans is het wél de grootste, zowel qua muziekaanbod (1,5 miljoen nummers) als qua marktaandeel. Het is heel normaal dat een online muziekdienst even tijd nodig heeft om klanten te winnen. De drukst bezochte portaalsite in België had de eerste dag van zijn bestaan ook niet evenveel bezoekers als vandaag. Bovendien kloppen de cijfers van IFPI over 2004 al helemaal niet: 2 maanden na de start van iTunes in België, had iTunes al flink wat meer dan 250.000 nummers verkocht.. IFPI moet leren dat géén enkel middel van de eerste dag waterdicht is in de strijd tegen het illegaal downloaden. Twee jaar geleden beweerde IFPI België in HUMO dat iTunes (toen enkel actief in de VS) een flop was. Vandaag, 2 jaar later, heeft iTunes al meer dan 600 miljoen nummers verkocht en staat daarmee, volgens officieel te controleren cijfers, al meteen in de top 10 van de belangrijkste muziekretailers in de VS. Ik ken de boekhouding van IFPI niet, en ik hoef die ook niet te kennen, maar ik moet er dan ook geen uitspraken over doen. IFPI zou als belangenvereniging van de muziekindustrie ook beter moeten weten. Een regeringsiniatief om het aantal verkeersdoden te verminderen, beoordeel je ook pas na een jaar en niet na de 2de dag van invoering. Hoe kan je als IFPI de muziekindustrie verdedigen als je elk legaal alternatief al van de eerste dag de grond inboort?

Reacties zijn gesloten.