Home Opinie

Wat een recensent lijden kan…

0
238

Snelle communicatie is in het moderne leven alles, maar ook in het internettijdperk kan er nog vanalles misgaan, zelf bij heel eenvoudige dingen zal het versturen van recensiemateriaal.
Dit keer eens iets helemaal anders, maar het is wel allemaal echt gebeurd, berichtgeving zo uit het leven gegrepen.
Wanneer je af en toe computerprogramma’s bespreekt, ben je permanent op zoek naar nieuwtjes en wetenswaardigheden. Anderzijds trachten softwarebedrijven die iets nieuws willen lanceren de aandacht te trekken van journalisten en recensenten, in de hoop natuurlijk dat hun product de nodige aandacht en zo hun bedrijf de nodige reclame krijgt.
Zo had de firma PrintHard (de naam is natuurlijk fictief) die bewuste donderdag voor de presentatie van hun jongste telg een heuse persconferentie belegd, inclusief demosessies. Prima verzorgd, mooie zaal, en naast het gebruikelijke hapje en een drankje kreeg de aanwezige pers, in de hoop op een review in blad of op website, een volledige versie van hun nieuwste software.
Tenminste, dat dacht toch iedereen. Een klein detail werd over het hoofd gezien: de software bestaat uit twee cd’s, en alleen cd 1 werd uitgedeeld.
Terug thuis gekomen probeer je natuurlijk onmiddellijk zelf de nieuwe software. Tenslotte zijn demonstraties vaak ingeoefende circusnummertjes waarbij eventuele tekortkomingen en foutjes keurig omzeild of verdoezeld worden. Cd-rom dus in de computer, de installatie start keurig maar stopt dan halverwege en vraagt naar cd nummer 2.

Je meldt zoiets uiteraard aan je uitgever, in casu: aan Ludo. Dat hij nog wat geduld zal moeten uitoefenen voor de review, dat je reeds contact hebt opgenomen met de support-afdeling van PrintHard voor cd 2, dat kan toch geen probleem vormen.
Verbazingwekkend komt prompt het laconieke antwoord van Ludo: "Zoiets komt nooit goed, ik zal zelf contact opnemen met de verdeler voor de Benelux".
Ongeloof alom, kom nou Ludo, wereldwijd vertakte firma’s als PrintHard hebben toch een geoliede support-afdeling?

Hieronder de boeiende e-mailcorrespondentie tussen mezelf en de Support afdeling van PrintHard.

Geachte,
Op de persconferentie donderdag 12 mei, ter gelegenheid van de introductie van de Nederlandstalige versie van uw product, ontving ik als recensent 1 cd-rom als testexemplaar. Thuisgekomen stel ik vast dat de installatie halverwege stopt en vraagt naar cd 2. Met Cancel wordt de installatie volledig ongedaan gemaakt, met Ignore wordt de vraag telkens herhaald. Ik heb vervolgens de inhoud van de ganse cd-rom op de harde schijf gekopieerd, en vandaar uit de setup gestart. Het installatieproces vraagt dan weliswaar niet naar cd 2, maar naar het bestand tween.cab dat niet op de cd staat. Vermoedelijk werd ons dus per vergissing slechts de helft van de software meegegeven. Kunt u me a.u.b. de benodigde cd 2 (Nederlandstalige versie) opsturen.

Geachte,
We hebben uw vraag goed ontvangen. Wij stellen voor dat u de inhoud van de ganse cd-rom op de harde schijf kopieert, en vandaar uit de setup start.
Mocht u nog problemen hebben, mag u ons altijd opnieuw contacteren.

Geachte,
Zoals in mijn eerste e-mail vermeld, had ik dat al geprobeerd, maar op uw vraag heb ik het herhaald. Het resultaat was evenwel hetzelfde: het installatieproces stopt bij de vraag naar het bestand tween.cab, dat niet op de cd-rom staat.
Kunt u me a.u.b. de benodigde cd 2 (Nederlandstalige versie) opsturen.

Geachte,
We hebben uw vraag goed ontvangen. Ons programma bestaat inderdaad uit 2 cd’s. Wij zullen u de tweede cd bezorgen, gelieve ons daarom een kopie van het aankoopbewijs op te sturen.
Mocht u nog problemen hebben, mag u ons altijd opnieuw contacteren.

Beste,
Ik heb uiteraard geen aankoopbewijs, ik ontving het exemplaar gratis op uw persconferentie van donderdag 12 mei, zoals ook in mijn eerste bericht staat vermeld.

Geachte,
We hebben uw vraag goed ontvangen. Wilt u dan de cd-rom inscannen, en de afbeelding opsturen.
Mocht u nog problemen hebben, mag u ons altijd opnieuw contacteren.

Beste,
Ik heb de cd-rom en de bijbehorende uitleg als bewijs ingescand.
Kunt u me nu a.u.b. de benodigde cd 2 opsturen in de NEDERLANDSTALIGE versie (DUTCH, VLAAMS).

Precies één week later plofte cd 2 in mijn brievenbus, verstuurd vanuit Malmö (Zweden). Uiteraard is het de Engelstalige versie, compleet onbruikbaar dus in combinatie met een Nederlandstalige cd 1.

Precies dezelfde dag kreeg ik een telefoontje van DHL: "Mijnheer Paulus, er is een pakje verstuurd door de firma PrintHard Benelux, maar het opgegeven adres: XXXstraat 21 in XXX, klopt niet."

"Toch wel, mevrouw, het adres dat u me voorleest is volledig correct. Het is een doodgewoon huis-in-de-rij, in een doodgewone straat. Het huisnummer is overduidelijk aan de gevel aangebracht, perfect leesbaar van op de straat."


Het onvindbare spookhuis

Tot vier maal toe stuurde DHL een koerier naar mijn huis, maar zij blijven bij hun stelling: in de XXXstraat van XXX  bestaat geen huis met nummer 21. Van miserie gaf PrintHard Benelux dan maar de opdracht om het pakje naar het huisadres van DiskIdee te sturen in de Kerkstraat te Oud-Turnhout.
Pittig detail: op de plaats waar volgens de wegenkaarten de Kerkstraat hoort te liggen, ligt momenteel helemaal geen straat. Door rioleringswerken is het één grote bouwwerf.
Toch is het pakje aangekomen! Ludo heeft beloofd het op te sturen – néééé, wacht, ik kom het wel halen…