De keuze tussen licht en donker

5
47

Twee jaar na het verschijnen van Star Wars: Knights of the Old Republic I (KotOR I) in 2003, ligt het vervolg (eindelijk) in de rekken. KotOR II: The Sith Lords speelt zich lang voor het begin van de Star Wars saga af, 4000 jaar voor Episode I. Vijf jaar na de avonturen in KotOR I zijn de Sith nog machtiger geworden. De Jedi zijn allemaal uitgemoord en staan op het punt van uitsterven. De Republic wankelt en kan de orde in het heelal niet herstellen. Jij bent de man of vrouw van wie het lot van het universum afhangt. Aan jou de keuze: de Sith die jou opjagen confronteren en de orde herstellen, of overstappen naar de Dark Side en zelf Sith Lord worden.
kotorii_box

Het eerste wat opvalt als je de doos opendoet, is dat de makers er weer voor gekozen hebben om hun spel niet op dvd te zetten. Het spel beslaat maar liefst vier cd’s. Goed nieuws dus voor de gamers die nog geen dvd-speler hebben aangeschaft.
De keuze tussen de lichte en de duistere kant van de Force is de rode draad in dit spel. Van in het begin van het spel zal je keuzes moeten maken. Denk er wel goed over na. Alles wat je kiest, zal het verdere verloop van het spel bepalen, nog nadrukkelijker dan in het eerste deel. Zelfs op de site van het spel (www.KotOR2.com) kun je kiezen tussen licht en donker, klik maar eens op het bolletje dat soms opduikt…

Wat wordt het: wit of zwart?
De party members die zich in de loop van het spel bij jou voegen, zal je ook allemaal op een verschillende manier moeten behandelen. De ene heeft namelijk graag en kordate aanpak, terwijl je bij een andere dan weer een hele tijd rond te pot moet draaien om er iets uit te krijgen. Het hangt ook volledig van jouw daden af wie er zich bij jou groepje aansluit: niet iedereen wil zomaar opgescheept zitten met een agressieve, onbeleefde sith.
Elk personage dat in jou party zit, kan je ook besturen en uitrusten met wapens en kledij. Natuurlijk kan niet iedereen alle wapens hanteren. Zo heeft een astromech droid een totaal ander wapenarsenaal dan de doorsnee wookie.

Kotor1.jpg
Aanvalleuh!

Je kan ook van elk personage zien aan welke kant van de Force ze staan. Het hangt dan van jou af of je dat zo laat, of je er allemaal light- of dark-side karkaters van maakt.
Tijdens je avonturen kan je maximum twee teamleden meenemen. Het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk om te kiezen wie je zal vergezellen, aangezien zij ook een deel van jou avonturen bepalen. Al je reisgenoten hebben andere zwakheden en vaardigheden: computerkennis, explosieven, overtuigingskracht, wijsheid, kracht, reflexen, enz… Bij elke daad, die je al dan niet tot een goed einde brengt, win je ervarings- en Force-punten (lichte of donkere). Ook de personages die je op dat moment volgen, krijgen die punten toegekend. Het spreekt natuurlijk voor zich dat hoe meer punten je hebt, hoe meer vaardigheden jij en je vrienden kunnen aanleren.

1
2
3
Vorig artikelHet sim-genre naar een radicaal nieuwe dimensie
Volgend artikelNieuwe notebooks in de ECO-reeks

5 REACTIES

  1. hey, ik heb kotor II, ben al lang bezig, maar kan iemand me vertellen wanneer je een lightsaber krijgt???? Ik kan aleen maar met zwaarden vechten!

  2. Iceman: shut up!! als je zelf de moves zou moeten doen, zou je het nog geen twee seconden uithouden. da spel is gewoon super!! Het verhaal van dit spel is gewoon nog beter dan die van de eerste kotor, en je hebt meer aanvalsbewegingen. echt SUPER!!!!

  3. ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER , ZEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER slecht. Tis gewoon dom . Je mag geen beweging zelf doen . Je moet altijd met je muis je beweging kiezen !!!!!

Reacties zijn gesloten.