Baas boven baas

4
536

Calibratie
Om een surroundsysteem te calibreren, heb je normaal een geluidsdrukmeter nodig en een speciale dvd met surroundtestgeluiden. Dan moet je met behulp van die geluidsdrukmeter zorgen dat alle kanalen inclusief de subwoofer even luid klinken op je centrale luisterplaats, de zogenaamde "hot spot". Verder moet je ook nog instellen op welke afstand alle luidsprekers van die luisterplaats staan, en of het om ‘kleine’ of ‘grote’ luidsprekers gaat. Grote luidsprekers kunnen het volledige audiospectrum weergeven, kleine luidsprekers niet: die hebben problemen om lage tonen onder de pakweg 50 Hz met voldoende authoriteit en geluidsdruk weer te geven. Over het juist instellen van de luidsprekers van een surroundsysteem verscheen op DiskIdee al een cursus.
Dit kun je natuurlijk ook doen met de Pioneer VSX-AX5Ai, maar Pioneer zorgde voor een alternatief en dat heet MCACC of ‘Multi Channel Acoustic Calibration System). Bij de versterker krijg je een vrij kleine microfoon met een ruim vijf meter lange kabel. Je plugt de microfoonkabel in de juiste ingang in aan de voorkant van de versterker achter de klep en de microfoon plaats je dan op een staander of stoel ongeveer op oorhoogte op je luisterplaats.

Pioneer_MCACCmicro.jpg
Pioneer MCACC calibratiemicrofoon

Nu kies je in het instellingenmenu van de versterker voor de volautomatische calibratie. Pioneer publiceert in zijn handleiding een waarschuwing dat het volume van dat calibratiegeluid onverwacht luid kan zijn, maar wij vonden dat reuze meevallen. De versterker laat nu een tijdje uit de verschillende luidsprekerkanalen allerlei geluidspatronen horen – meestal nogal staccato – en meldt dan dat de calibratie voltooid is. Wij vertrouwden het niet en besloten het na te kijken. En jawel hoor: de versterker had correct vastgesteld hoeveel luidsprekers we hadden, hoe groot die waren, hoe ver ze stonden van de microfoon en de juiste volumeregeling ingesteld voor elk kanaal. De versterker had ook ingesteld vanaf welke lagetonenfrequentie de subwoofer het werk moest overnemen. De grootste verrassing was, dat de Pioneer versterker ook nog voor iedere luidspreker bepaald had welke frequenties verminderd of juist versterkt moesten worden om een zo egaal mogelijk geluid te krijgen. Je leest het goed: met behulp van een zevenkanaals vijfbandenfrequentie-egalisator werd de totale frequentiekarakteristiek voor elk van de zeven kanalen aangepast aan het soort luidspreker en wat hij beter of minder goed kan weergeven, maar ook aan de plaats waarin de luidspreker staat in de ruimte! Bovendien probeerde de versterker ook nog om het geluid van de achterluidsprekers zo goed gelijkklinkend te krijgen met dat van de voorluidsprekers.

Klank
Nadat we vastgesteld hadden met een testdvd en onze geluidsdrukmeter dat de versterker alles volkomen juist geconfigureerd en gecalibreerd had, besloten we wat surroundmuziek op Super Audio cd via de FireWire-aansluiting af te spelen. Dan wordt immers de luidsprekercalibratie van de versterker toegepast. Onze eerste reactie was: "Waauw!" We wisten niet wat we hoorden. Onze elektrostatische luidsprekers lieten een bijzonder rijke, volle – zeg maar voluptueuze – klank horen. We hadden deze muziek al tientallen malen horen weergeven door onze elektrostaten, maar zó heeft het nog nooit geklonken!
We schakelden over naar de analoge 5.1-aansluiting. Hierbij gebeurt de luidsprekercalibratie in de speler, maar zonder enige toonregeling. Nu klonk de muziek zoals we hem gewend waren, maar in vergelijking met wat we net hoorden klonk het nu arm en schraal. Ook voor dvd-films was de klank rijk, warm en bijzonder indrukwekkend. MCACC is natuurlijk geen echt "room correction system" of kortweg RCS (die kosten zo’n tienduizend euro!), maar dit geeft wel een bijzonder opvallend voorsmaakje van wat zo’n RCS zou kunnen betekenen.

Pioneer_Oehlbach51kabel.jpg
Oehlbach BlueMagic 5.1 kabel
voor analoge 5.1-aansluiting

1
2
3
Vorig artikelNotebook met het “Cavallino Rampante” logo
Volgend artikelAldi legt weer een Medion-notebook in de rekken

4 REACTIES

  1. Dag Sgheeren: wie heeft het over dvd-audio en super audio cd? De vraag ging specifiek over Dolby Digital. DVDA en sacd kunnen inderdaad niet digitaal naar buiten over de optische of coax-aansluiting, maar wel over de S/400-aansluiting (FireWire). Dat wordt ook in het artikel uitgelegd.

  2. Helaas Johan, je zit ernaast. DVD-Audio en Super-AUDIO gaan *niet* (herhaal *niet*) over TOSLink/S-PDiff (optisch/coax digitaal).

    Het kan wel zijn dat je geluid krijgt. In geval van SACD is dit de standaard aanwezige stereo PCM track, in het geval van DVD-Audio kan dit (afhankelijk van de media EN de instellingen van de speler) een alternatieve track zijn in PCM/DD/DTS.

    Er bestaan zelfs DVD-Audio CD\’s die geen gebruik maken van de specifieke (beschermde) DVD-Audio coderingstechnieken. Verwarrend maar goed…

  3. Via de optische kabel kun je wel degelijk alle digitale formaten weergeven. Misschien heb je per ongeluk de surroundinstellingen vastgezet op ProLogic of zo? Zorg dat bij het weergeven via de optische kabel op het scherm van de Pioneer \”THX Cinema\” te zien is, dan zou het moeten lukken.

  4. Hoi
    ik ben onder de indruk van jullie test ik heb zelf ook de VSX-AX5Ai-S en nu had ik een vraagje weten jullie ook of ik via een optische kabel ook DOLBY DIGITAL geluid kan krijgen want mijn digitale tv ontvanger onder steunt dit via een optische kabel, heb al een test gedaan met mijn DVD speler maar kreeg gewoon Dolby surround via de optische kabel maar met de coax kreeg ik wel DOLBY DIGITAL
    Ik hoop dat jliie mij raad geven kunnen alvast bedankt

    Richard

Reacties zijn gesloten.