Fantasie of realiteit?

2
55

Niet elke poging om iets te maken lukt, de kans op slagen hangt ook hier weer af van je ervaring en ervaring kan je enkel maar opdoen door veel te oefenen. Recepten zijn er in ieder geval genoeg, honderden per ambacht, en je kan ze aanleren door zelf te experimenteren of onder de auspiciën van je gilde (en natuurlijk vind je ze ook op het internet, bv. hier).


Final Fantasy XI: vechten kan, maar hoeft niet

Handelsgeest
De resultaten van je noeste arbeid kan je verkopen, om op die manier de broodnodige Gil (de munteenheid van Vana’diel) bij elkaar te garen. De beste plaats voor deze handel is de openbare markt (Auction House) die je in elke stad kan vinden. Daar kan je producten te koop aanbieden voor een prijs die je zelf bepaalt, of grondstoffen en wapens kopen van andere spelers. Je kan ook boodschappen doen in de tientallen kleine winkeltjes en kraampjes die je in elke stad aantreft, hoewel je daar best goed uit je doppen kijkt om een redelijke prijs te bedingen.
Je kan ten slotte ook een aantal spullen met je meedragen en via je persoonlijke, wandelende bazaar te koop aanbieden. Op die manier kan je zelfs handelsreiziger worden en spullen die in je thuishaven goedkoop worden aangeboden, exporteren naar veraf gelegen gebieden waar diezelfde spullen een arm en een been kosten… als je je tenminste dapper genoeg voelt om deze gevaarlijke en lange reizen aan te durven.
Hoe verder je je van de veilige steden verwijdert, hoe gevaarlijker en agressiever de monsters worden. De kans dat je er je hachje bij inschiet is dan ook meer dan reëel, maar dat is op zich geen probleem in FFXI: wie dood gaat verliest enkel wat ervaringspunten en keert terug naar zijn thuishaven. Alle voorwerpen blijven in je bezit, alsook opgedane ervaring in de strijd, je ambachtelijke werk en je faam. Als je geluk hebt is er zelfs een ervaren witte magiër in de buurt die je terug tot leven kan wekken zodat je niet helemaal terug naar af moet om je lange reis te hervatten.
Want laat één ding duidelijk wezen… Vana’diel is groot, immens groot. Wees dus niet verbaasd als het je een paar dagen of meer (aardse tijd) kost om van de ene kant van het land naar de andere te lopen, als je tenminste het geluk hebt onderweg niet aangevallen te worden. Om een beetje een realistischer tijdsverdeling te bekomen loopt de klok in Vana’diel ongeveer 25 keer sneller dan aan jouw kant van het toetsenbord: wat je in werkelijkheid in pakweg een uurtje kan klaarspelen, kost je in Vana’diel dus zowat een hele dag.


Final Fantasy XI: Vana’diel is groot, immens groot

Missies en opdrachten
Een alternatieve manier om een aardig centje te verdienen in FFXI is het uitvoeren van missies en quests. Quests zijn kleine opdrachten die je kan bekomen door te praten met de lokale bevolking. Meestal wordt je gevraagd om relatief eenvoudige diensten te verlenen zoals brieven bezorgen, passagiers oppikken in de haven, verloren voorwerpen terug bezorgen of oplossingen zoeken voor kleine, huiselijke ongemakken zoals verstopte schouwen of haperende haardvuren. Deze opdrachten kan je veelal binnen de veilige stadsmuren vervullen en leveren je niet alleen een extra centje of een cadeau in de vorm van een speciaal kledingsstuk of wapenuitrusting op, maar ook een steeds toenemend respect en faam bij de lokale bevolking. Hoe bekender je figuur wordt, hoe meer opdrachten er beschikbaar komen en bovendien verwerf je bijkomende voordelen zoals extra kortingen in de winkels of betere prijzen voor je producten.
Missies daarentegen zijn opdrachten die je uitvoert voor je vaderland. Deze zendingen zijn veelal gevaarlijker en minder eenvoudig uit te voeren. Bovendien brengen ze je steevast buiten de stadsmuren en zul je jezelf een weg moeten knokken doorheen scharen agressieve monsters. Het met succes voltooien van een missie resulteert niet alleen in een beloning (geld of nuttige voorwerpen) maar ook nog in een toename van je rang. Die rang is te vergelijken met de faam die je geniet bij je stadsgenoten, maar situeert zich nu op het vlak van de (militaire) overheid. Hoe hoger je rang, hoe moeilijker (maar tegelijk ook lucratiever) je missies worden en je kan zeer bijzondere voorwerpen kopen die voor anderen niet toegankelijk zijn.
Iedere speler kan slechts één missie tegelijkertijd accepteren, maar kan een bijna onbeperkt aantal quests in uitvoering hebben. Bovendien kan je tegelijkertijd ook deelnemen aan de nimmer aflatende competitiestrijd (conquest) tussen de drie grootnaties in hun poging om zoveel mogelijk territorium te veroveren van de monsters. Het volstaat om hiervoor bij het verlaten van de stad aan de stadspoort de zegen (signet) van een wachter te vragen. Elk monster dat je dan doodt, levert je een punt op in de competitie.

1
2
3
4
5
Vorig artikelDigitale werktafel voor amateurcineasten
Volgend artikelAudiospeler voor sportievelingen

2 REACTIES

  1. Commentaar duidelijk geleverd door een niet-FF fan hierboen. Maar ja, speel het nu bijna 2 jaar en het is me nog steeds niet tegengevallen. En elke dag leer ik nog steeds. Diversiteit, creativiteit, originaliteit, spanning, avontuur, vernieuwing, etc. etc. De MUST-HAVE voor alle RPG / MMORPG spelers across the Globe. FInal slaat trouwens op de Fantasy niet op het aantal te vermoeden delen.

Reacties zijn gesloten.