Fantasie of realiteit?

2
55


Final Fantasy XI: items selecteren

Voor elk wat wils
Wanneer je uiteindelijk met je nieuwe karakter op verkenning in de straten van je thuisstee rondholt, wordt al snel duidelijk dat het leven in FFXI beslist niet saai te noemen is. Ondanks het feit dat Vana’diel onmiskenbaar een fantasiewereld is, zijn er onnoemelijk veel raakvlakken met de werkelijke wereld en de maatschappij die daarin vertoeft.
De hoofdactiviteit van het spel bestaat, zoals gezegd, uit het tot hapklare brokken vermalen van de monsters die de steden en het grondgebied van Vana’diel onder de voet dreigen te lopen. Voor elk afgeslacht monster krijg je een aantal ervaringspunten. Heb je genoeg punten bijeengesprokkeld, dan promoveer je naar een hoger niveau en kan de cyclus van voor af aan beginnen, met dit verschil dat je voor het behalen van elke volgende promotie telkens meer en meer punten nodig zult hebben.
Daar staat tegenover dat je geleidelijkaan ook steeds krachtiger monsters te lijf kunt gaan. De eerste uren spelplezier zul je bijgevolg voornamelijk doorbrengen met het fanatiek inbeuken op de zo goed als ongevaarlijke horzels of konijnen net buiten de stadspoorten en het in blinde paniek wegrennen van alles wat er een ietsje meer dreigend uitziet, tot je niveau het toelaat om je wat verder van huis te wagen en het gespuis in de verafgelegen bergen, de grasvlakten, woestijnen of jungle te lijf te gaan. Het hoogste niveau dat een speler kan behalen, ligt momenteel op 75!

Wapendeskundigheid
Tegelijkertijd met je ervaring groeit ook je wapendeskundigheid mee. Elke job heeft keuze uit een heel arsenaal wapens, specifiek voor die job, ingedeeld in een handvol categorieën (zoals zwaarden, bijlen, bogen, messen, stokken, …). Hoe meer je een bepaald wapen met succes gebruikt, hoe bedrevener je wordt, waardoor de kans op een rake klap toeneemt. Hetzelfde geldt ook voor je behendigheid in het ontwijken van aanvallen of het gebruik van toverspreuken.
Af en toe laten de verslagen monsters ook interessante hebbedingetjes vallen, zoals wapens, gebruiksvoorwerpen, toverspreuken, kristallen of geld. Zolang er nog plaats is in je rugzak, is die oorlogsbuit de jouwe. Van de menselijke medespelers die, zoals jij, op het strijdtoneel rondhossen heb je niets te vrezen: er is momenteel geen mogelijkheid voorzien in FFXI om gevechten tussen menselijke spelers te voeren (hoewel er sprake is van een dergelijke uitbreiding). Au contraire… de bereidwilligheid van de andere spelers om een helpend handje toe te steken wanneer je jezelf in een moeilijk parket gemanoeuvreerd hebt, is aandoenlijk groot en één van de meest opvallende (en door mij en vele andere spelers sterk geapprecieerde) kenmerken van FFXI is dat het voornamelijk een sociaal spel is.


Final Fantasy XI: aandoenlijke bereidwilligheid van medespelers

Vreedzaam bestaan
Tot zover vertoont FFXI misschien net echt veel verschil met andere RPG’s. Waarin het spel evenwel duidelijk uitblinkt in vergelijking met de concurrentie is de mogelijkheid om naast of zelfs geheel in plaats van je gewelddadig bestaan als monstermepper op een geheel vredelievende manier aan de kost te komen. Je hoeft in FFXI helemaal geen monsters te verslaan om toch actief aan het spel deel te kunnen nemen. Wie dat wenst, kan immers ook kiezen voor een leventje binnen de veilige stadswallen als smid, juwelier, kleermaker, wapenmaker, kok, alchimist, leerbewerker, timmerman en zelfs als visser, tuinier, houthakker of mijnwerker. Je kan je op één of meerdere van deze specifieke bedrijvigheden toespitsen en ook daarin een hele loopbaan opbouwen. Door de juiste grondstoffen bij elkaar te mengen kan je namelijk nieuwe producten maken die je opnieuw als grondstof kan gebruiken in weer andere productieprocessen of verkopen aan wie daar behoefte aan heeft. Zo maak je bijvoorbeeld van drie blokjes kopererts, een blokje tinerts en een vuurkristal een staaf brons. Van die staaf kan je samen met nog een vuurkristal en een beetje houtas met wat geluk een bronzen mes maken. Een stapeltje gehaktballen maak je met San d’Orian bloem, gedistilleerd water, vlees en een aardkristal terwijl het recept voor een kleine boog bestaat uit wat wilgenhout, draad geweven van gras, wat doek en een windkristal.

1
2
3
4
5
Vorig artikelDigitale werktafel voor amateurcineasten
Volgend artikelAudiospeler voor sportievelingen

2 REACTIES

  1. Commentaar duidelijk geleverd door een niet-FF fan hierboen. Maar ja, speel het nu bijna 2 jaar en het is me nog steeds niet tegengevallen. En elke dag leer ik nog steeds. Diversiteit, creativiteit, originaliteit, spanning, avontuur, vernieuwing, etc. etc. De MUST-HAVE voor alle RPG / MMORPG spelers across the Globe. FInal slaat trouwens op de Fantasy niet op het aantal te vermoeden delen.

Reacties zijn gesloten.