Sony PlayStation 2 Network Gaming

PlayStation 2 gaat (eindelijk) online

3

nwgaming
We horen het al jaren: online gamen heeft de toekomst. Maar pas dit jaar komt er echt schot in de zaak. Sinds maart kun je namelijk met Xbox Live online spelen en ook Nintendo’s GameCube is met Phantasy Star Online speelbaar via het internet. De belangrijkste speler is echter de PlayStation 2. Op een persconferentie in het Brusselse kwamen we alles te weten over PlayStation Network Gaming. Het zag er alvast goed uit.

Vrijheid
Het codewoord voor PlayStation Network Gaming is ‘vrijheid’. Voor het online gamen zul je geen ingewikkeld contract moeten tekenen en hoef je geen creditcard te gebruiken. De basisservice van PlayStation Network Gaming is namelijk gratis. Het enige wat je moet betalen is de Network Adapter. Deze zal verkocht worden vanaf september 2003 voor 35 euro. Ook over de installatie hoef je je hoofd niet te breken. De Network Acces Disk (NAD) configureert het hele boeltje. Tenminste, als je een internetabonnement hebt bij Telenet of bij Belgacom ADSL. Deze twee breedbandproviders zijn partners van PlayStation Network Gaming. Zo zullen de helpdesks van beide providers ter beschikking staan van de PlayStation online gamers. Bovendien komen Telenet en Belgacom met een speciaal abonnement voor gamers waarmee je grotere uploadcapaciteiten zal hebben, van een hogere snelheid kunt genieten en over meer downloadvolume beschikt. Meer details over deze abonnementen kregen we echter niet. Als je gebruik maakt van andere providers (eventueel zelfs dial-up) zul je zelf een beperkt aantal gegevens moeten configureren. Na de configuratie kun je echter onmiddellijk aan de slag. Bij een geslaagde internetconnectie kom je terecht in Central Station, van waaruit je toegang krijgt tot het netwerk. Maar er is ook een site met nieuws, tips, hulpbestanden, enz.

Vrijheid aan banden
PlayStation laat uitgevers en ontwikkelaars van games toe om gebruik te maken van hun online dienst. De invloed van Sony werd hierbij tot een minimum herleid. De makers kunnen zelf beslissen welke kant ze uitgaan met een game, of ze het boeltje laten draaien op een eigen server, enz. Deze vrijheid voor de uitgever kan eventueel nog roet in het eten van de gamer gaan gooien. De publisher kan immers beslissen om voor een bepaald game abonnementsgeld te vragen. De praktijk zal uitwijzen hoe frequent dit zal voorkomen en of Sony dan wel terecht kan beweren dat PlayStation Network Gaming echt gratis is. Een andere mogelijke inperking van de vrijheid is enkel maar voordelig voor de consument. Iedereen die ooit een online pc-game speelde, weet dat niet iedereen even fair speelt. Cheats, scheldpartijen en onsportief gedrag maken het online gamen soms erg onaantrekkelijk. Sony wil dit asociaal gedrag vermijden door de Network Gaming Service. Iedereen die zich voor deze aparte dienst inschrijft, gaat akkoord met een aantal basisregels in verband met fair play. Wie zich hier niet aan houdt, kan sancties verwachten.

Wanneer?
Op 13 juni gaat de eerste fase van PlayStation Network Gaming van start. Op die dag ligt SOCOM US Navy Seals samen met de SOCOM headset in de winkel. Het is het eerste online consolegame voor PlayStation 2 in Europa. Maar slechts 2500 gamers die vooraf geselecteerd werden via het internet zullen onmiddellijk online kunnen spelen. Want het betreft nog maar een betatest van PlayStation Network Gaming. Sony wil duidelijk niets aan het toeval overlaten en gaat op deze manier de technische kant van de zaak, samen met de werking van de helpdesk grondig testen voor gebruik. In september zal dan de netwerk adapter voor iedereen in de winkel liggen.

DNAS: Erfelijk materiaal van PlayStation 2
In een nog latere fase zal ook een losse harde schijf beschikbaar zijn. Hierdoor wordt de PlayStation 2 een echte multimediadoos waarop muziek, films, foto‚s en games bewaard kunnen worden. Omdat PlayStation 2 een veilig platform wil zijn, wordt er ook gedacht aan anti-piraterij maatregelen. Sony ontwikkelde hiervoor DNAS (Dynamic Network Authentication System). DNAS creëert een unieke code (combinatie van hardware en software gegevens) voor elke game vergelijkbaar met ons menselijk DNA. De controle van het DNAS zal plaatsvinden bij elke verbinding met het netwerk en bij installatie van content op de harde schijf. Alle gegevens worden centraal opgeslagen bij Sony Comuter Entertainment. Hoe werkbaar en waterdicht het systeem is, zal alweer de toekomst moeten uitwijzen.

Conclusie
Sony is duidelijk klaar voor een belangrijke hoofdstuk in de geschiedenis van de PlayStation 2. Of alles naar wens verloopt zal pas blijken tijdens de beta-tests en vanaf september wanneer de netwerkadapter in de winkel ligt.

3 REACTIES

  1. Vettekes die online-functies van de P(rachtige) S(pelcomputer) 2 Veel beter dan die domme online-functie van de X-doos

  2. ik vind playstation online kei cool!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Comments are closed.