Breedbandinternet in België

ADSL of Kabel?

20

In België kunnen we nu al enkele jaren kiezen tussen verschillende breedbandaanbiedingen voor kabel en ADSL. Wat is nu na ruim drie jaar breedbandervaring de beste keuze en wat zal de toekomst brengen?
adsldossier_adslusb
Wil je internetten met breedband, dan heb je een breedbandaansluiting nodig. Er zijn er maar twee die heel populair zijn in Vlaanderen en vrijwel overal te krijgen: ADSL en kabel.

ADSL
ADSL is lekker makkelijk: gewoon een speciale filterstekker in je telefoonstopcontact steken en de ADSL-modem op die filterstekker aansluiten. Klaar is kees. Hoewel de meeste providers en ook Belgacom
de mogelijkheid bieden om een technicus alles bij je thuis te laten installeren, is het zo belachelijk eenvoudig dat je het beter gewoon zelf doet. In de meeste gevallen kost je dat 24,54 euro plus de
kost van de ADSL-modem. Moet een technicus bij je thuis komen, dan lopen de kosten al gauw op tot boven de honderd euro terwijl dat dus niet echt nodig is.
De installatie van een ADSL-modem lijkt eigenlijk nogal op die van een gewone modem. In wezen gewoon een stekker in je telefoonstopcontact pluggen en je kunt werken. Helaas eist Belgacom nog steeds
dat je een werkende voicelijn moet hebben voordat je er ADSL op kunt zetten. In feite is dat technisch niet nodig, maar zo verdient Belgacom natuurlijk nog wat extra op ieder ADSL-abonnement. Had je
geen analoge lijn in gebruik bij je thuis, dan moet je het telefoonabonnement eigenlijk bij je ADSL-abonnement rekenen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken met de kostprijs van andere
breedbandaanbiedingen zoals die van Telenet. Wij hebben dat in dit dossier niet gedaan, dus hou daar eventueel rekening mee.
Sommige providers (Planet Internet en XS4All, met name) bieden je voor ADSL de keuze tussen twee netwerkleveranciers: Belgacom/TurboLine en KPN.
Een typisch ADSL-abonnement via Belgacom/Turboline – ongeacht de provider – geeft je tegenwoordig een downloadbandbreedte van zo’n 3,36 Mbit/s (er zijn nog een paar plaatsen waar dat nog niet voorzien
is, maar dat zou allemaal bijgewerkt moeten zijn tegen de tijd dat je dit leest). Bij KPN is dat 4 of 8 Mbit/s (die laatste snelheid wordt niet gegarandeerd, maar is afhankelijk van allerlei externe
factoren waaronder de afstand tot de centrale), maar dat is slechts zeer beperkt verkrijgbaar. In de grote steden van Vlaanderen kun je het normaal wel krijgen, maar daarbuiten is je keuze beperkt tot
Belgacom.

Kabel
Bij Telenet (in zowat alle gemeenten van Vlaanderen de enige leverancier van internet via de kabel) is de hardwarekant niet zo gemakkelijk. Dat systeem werkt immers via de distributiekabel van je
kabel-tv en -radio. Kabeldistributie is nooit voorzien geweest voor digitale data en bovendien loopt in veel huizen die distributiekabel naar de woonkamer – waar de tv zich bevindt en dus niet
noodzakelijk naar waar je computer staat. In de praktijk komt het er dus op neer dat er een technicus bij je thuis moet langskomen. Die technicus onderbreekt dan je distributiekabel zo dicht mogelijk
bij het punt waar die kabel je huis binnenkomt met behulp van een splitserkastje en sluit op dat kastje dan enerzijds de kabelmodem aan en anderzijds de andere helft van de kabel die naar je tv en
tuner gaat. Vervolgens moet er een coax- of netwerkkabel naar je pc getrokken worden. Welke van de twee soorten kabel dit wordt, is afhankelijk van waar je de kabelmodem wil plaatsen. Wil je die bij
je pc hebben staan, dan moet er een coaxkabel getrokken worden van de splitserkast naar je pc. Een korte netwerkkabel van de kabelmodem naar je pc volstaat dan. Zet je de kabelmodem bij de
splitserkast, dan volstaat een korte coaxkabel, maar moet een lange netwerkkabel naar je pc gelegd.
Net zoals dat gebruikelijk is bij de telefoontechnici van Belgacom zal de kabeltechnicus de kabels niet in de muren inwerken, maar zal hij ze tegen plinten en zo willen vastnieten. Als je dat niet
wil, zul je zelf op voorhand kabelgoten moeten maken en dan een lange coax- of netwerkkabel daarin voorzien. Overigens komt een technicus ook bij je langs om de splitser en de kabelmodem te
installeren als je bij je Telenet-bestelling voor een ‘doe-het-zelf’-installatie koos. Die ‘doe het zelf’ slaat dan op het installeren van een netwerkkaart in je pc en het configureren van die kaart
in je besturingssysteem. Alleen als je voor een volledige installatie koos, zal de technicus ook dat voor je doen.
Afhankelijk van de reclamecampagnes van Telenet, is het mogelijk dat een ‘doe-het-zelf’-installatie gratis is. Indien niet, mag je rekenen op een prijs van om en bij de 40 euro. Een volledige
installatie kost ongeveer 125 euro, maar soms kun je ook hier een korting op krijgen. Dat is allemaal eenmalig, uiteraard.
Overigens zijn er nog altijd locaties in Vlaanderen waar je geen Telenet kunt krijgen. Op de website van Telenet staat een formulier waar je je adres kunt invullen en dan laat het systeem je weten of
je een Telenet-abonnement kunt krijgen of niet. Indien niet, dan zal er meestal wel een datum bijstaan wanneer dat wel mogelijk zal zijn. Die datum mag je dan met een korrel zout nemen. Wij zijn van
Telenet gewend dat ze de opgegeven datum vaak niet halen, of dat er ‘na 2002’ staat terwijl in 2003 nog altijd geen abonnement mogelijk is.

Doet-ie het of doet-ie het niet?
Je kunt bij alle ADSL-providers op hun website een pagina vinden waar je je telefoonnummer kunt ingeven en dan te weten komen of ADSL bij jou mogelijk is. Het goede nieuws: dit is heel gemakkelijk.
Het slechte nieuws: helaas klopt de informatie niet altijd. Wij hebben al heel wat brieven van lezers gekregen die ervaringen met ADSL-aansluitingen hebben waarvan de haren je te berge rijzen. De
meeste gevallen hebben te maken met Belgacom versus een provider: Belgacom zegt dat het niet kan, de provider zegt dat het wel kan. Of omgekeerd: volgens de provider kan het niet, maar Belgacom
spreekt dat tegen. Wraakroepende gevallen zijn er ook: wij hebben een gedocumenteerde klacht waarbij een gebruiker van zijn provider hoort dat ADSL mogelijk is en Belgacom beweert dat het niét kan –
totdat de gebruiker besluit een ADSL-abonnement via Belgacom Skynet uit te proberen en dan blijkt het ineens wel degelijk te kunnen. Ook leuk (NIET!): een gebruiker ontdekt dat ADSL mogelijk is, zowel
van zijn provider als van Belgacom via hun website. Daarop koopt de gebruiker een ADSL-modem en plaatst een bestelling voor een ADSL-lijn bij zijn provider. Krijgt hij te horen dat hij te ver van de
centrale woont en dat het toch niet gaat! Daar zit je dan met je versgekochte ADSL-modem.

Hoe doe je het wel?
Voordat je je zuurverdiende centjes uitgeeft aan een ADSL-modem, moet je eerst met zekerheid weten of ADSL bij jou wel mogelijk is. Surf naar de website van je provider en geef je telefoonnummer in de
ADSL-zoekmachine. Doe hetzelfde met de TurboLine-site van Belgacom. Telefoneer ook naar een Belgacomwinkel en vraag of je een ADSL-abonnement kunt krijgen. Laat hen opzoeken hoe ver je van de centrale
woont. Je moet op minder dan pakweg vier of vijf kilometer van de centrale wonen om ADSL te kunnen krijgen! Als je op alle vragen ‘ja’ krijgt en de afstand tot de centrale is ook okee, zit je normaal
wel gebeiteld en kun je je ADSL-spullen kopen. Als de antwoorden elkaar tegenspreken, zul je de waarheid te weten moeten komen. Is er iemand in je buurt met ADSL, dan is de kans groot dat hij op
dezelfde centrale zit als jij en dat je dus ook ADSL kunt krijgen. Vind je zo niemand, dan zul je uiteindelijk bij Belgacom te rade moeten gaan. Zij moeten je met zekerheid kunnen vertellen of je kunt
ADSL’en of niet.

Abonnementen
Op dit ogenblik kun als particulier je van vier populaire providers in Vlaanderen ADSL-toegang krijgen en van Telenet kabeltoegang. In Leuven en Brussel kun je ook nog kabelabonnementen krijgen van
UPC/Chello en Brutele, maar omdat die in de rest van Vlaanderen niet verkrijgbaar zijn en minder bieden dan Telenet voor een hogere prijs, zullen we ze hier negeren. De vier ADSL-providers bieden
allemaal een kant-en-klaar pakket met ADSL- en internetabonnement geïntegreerd. Je moet dus niet apart bij Belgacom/Turboline een ADSL-abonnement afsluiten.
Deze vier providers zijn (in alfabetische volgorde): Belgacom Skynet, Planet Internet, Tiscali en XS4All. Normaal zouden we ook Wanadoo genoemd hebben, maar deze provider is immers recent overgenomen
door Tiscali en speelt dus niet meer zelfstandig mee. Bedrijven kunnen daarnaast ook nog terecht bij Easynet, EUnet en UUnet, maar gewone gebruikers niet.
In dit Excel-document en in dit PDF-document vind je een
tabel met informatie over de abonnementen bij de diverse providers. De installatiekosten bestaan uit de activatiekosten van de ADSL-lijn en het ADSL-pakket plus de aanschafprijs van de ADSL-modem. Als
je de ADSL zelf installeert, kost een ADSL-pakket gewoonlijk 24,54 euro inclusief de activatie van de lijn. Heb je geen gewone analoge telefoonlijn, dan zul je die eerst moeten nemen en moet je de
installatie- en abonnementskosten daarvoor eigenlijk bij je ADSL-kosten tellen. Het is mogelijk ADSL bovenop ISDN te gebruiken, maar dat is duurder en vereist een speciale ADSL-modem met
ISDN-aansluiting. Voor de ADSL-modem kun je kiezen uit modellen met een USB- of een Ethernet-aansluiting. De USB-modems zijn fors goedkoper dan de Ethernet-types, maar je kunt ze alleen gebruiken met
Windows. Wil je de vrijheid hebben om zelf met allerlei platformen te experimenteren of als je later een breedbandrouter wil gaan gebruiken, dan geeft een modem met Ethernet-aansluiting je de grootste
vrijheid. Behalve dat die dus duurder is, heb je ook nog een netwerkkaart in je pc nodig. Denk dus na over wat je precies wil doen met je ADSL-aansluiting voordat je dit extra geld uitgeeft. De meeste
providers verkopen de Alcatel SpeedTouch ADSL-modems, maar van sommige providers kun je ook nog goedkopere modems van een ander merk krijgen. Je hoeft een ADSL-modem overigens niet van je provider te
betrekken: net zoals een gewone modem kun je die kopen waar je maar wil.
Als je de ADSL- of Telenet-aansluiting wil delen over meerdere pc’s, dan is een breedbandrouter wellicht interessant. Die kosten tegenwoordig niet veel meer (je hebt er al onder de 100 euro) en je
kunt ze gebruiken om meerdere pc’s met een gewoon ADSL- of kabelabonnement te laten surfen – ook al heeft de provider dat normaal niet voorzien, bovendien hebben deze routers meestal een firewall
ingebouwd om je te beschermen tegen hackers.

Prestaties
Data TestLab test constant de prestaties van de Vlaamse internetproviders. Zoals je weet publiceert het magazine Clickx in ieder nummer de ProviderMonitor met de snelheidsmeetresultaten van alle
providers. DiskIdee publiceert elk half jaar een samenvatting van de resultaten (hier vind je de resultaten voor de tweede helft van 2002; de resultaten voor de eerste helft van 2003
verschijnen in augustus op de site). Voor dit dossier hebben we de gemiddelde snelheid van de afgelopen drie maanden uit de ProviderMonitor
gebruikt. Je vindt deze resultaten in dit Excel-bestand of in dit
PDF-bestand.
Als je veel surft en niet zoveel downloadt, dan blijkt het snelheidsverschil tussen de diverse providers niet zo heel veel uit te maken. Wil je echter je favoriete bestanden zo snel mogelijk
binnenslurpen, dan zijn er twee opties: Telenet en het XS4All ADSL Rocket abonnement. Voor zover je ze kunt krijgen, natuurlijk. Via ADSL Go kan je ongeveer 300 KiB/s verwachten, via Telenet
tussen 400 en 600 KiB/s en ADSL Rocket tussen 400 en 800 KiB/s. Let wel: dit is het maximum. Als je in een internetflessenhals zit, kun je zowel met ADSL als met de kabel vaststellen dat je niet meer
dan een paar KiB/s haalt.
Wat het abonnement betreft, blijkt de kabel over het algemeen net iets duurder in installatie- en werkingskosten dan het gemiddelde ADSL-abonnement. Er zijn nog meer verschillen: zo krijg je
bijvoorbeeld inzake webruimte van Tiscali het dubbel in vergelijking met de andere providers. En laten we vooral de hardware-installatie niet vergeten: die kun je niet zelf doen bij Telenet, voor de
genoemde prijs komt er een technicus alles bij je thuis installeren. Dat betekent ondermeer ook dat er een coaxkabel vanaf een teledistributieverdeelkast naar je pc getrokken moet worden en wij kunnen
ons voorstellen dat niet iedereen dat ziet zitten.

De toekomst
Wat zal de toekomst brengen? Zowel bij de kabel als bij ADSL is het maximum nog niet bereikt. Voor ADSL zijn al producten getoond die tot 20 Mbit/s gaan en verwacht wordt dat dat nog hoger kan. Voor
de kabel is het absolute maximum vooralsnog 30 Mbit/s, maar ook daar zijn intrinsiek hogere snelheden niet uitgesloten. Zoals altijd zal die hogere snelheid pas aangeboden worden als daar een markt
voor is. En we zouden geen Belgen zijn als we niet zoveel mogelijk willen voor zo weinig mogelijk geld. De vraag is echter, hoe lang de providers dit spelletje kunnen volhouden. In ons land wordt (met
uitzondering van Belgacom) immers zo goed als geen winst gemaakt op particuliere ADSL- en kabelabonnementen. De tendens is bovendien dat er meer snelheid geboden moet worden voor dezelfde of zelfs een
lagere abonnementsprijs. Wij verwachten dan ook dat Belgacom binnen dit en twee jaar de ADSL-bandbreedte volledig opengooit en dus net zoals KPN onbeperkte (tot max. 8 Mbit/s) bandbreedte zal
aanbieden. De hinderpaal is hier niet technisch, maar wel marketingspecifiek. Hoe leg je aan klanten uit dat zij voor hetzelfde geld maar 5 Mbit/s halen terwijl anderen tot bijvoorbeeld 7,2 Mbit/s
gaan? In de praktijk zien we Belgacom evolueren van 3,36 Mbit/s naar een snelheid tussen 4 en 6 Mbit/s, met misschien een extra product voor ongelimiteerde bandbreedte.
KPN zal geen concurrent blijven, want Scarlet blijkt niet geïnteresseerd in ADSL voor eindgebruikers en heeft alle investeringen terzake stopgezet of afgeblazen. Het is dus onwaarschijnlijk dat het
KPN-aanbod nog verder uitgebreid wordt. Dan blijft alleen de concurrentie tussen Belgacom/Turbo Line en Telenet over. Belgacom zal vermoedelijk pas een reden zien om de ADSL-performantie te verhogen
als Telenet haar snelheid gevoelig weet te verhogen. Het nieuwe kabelmodemprotocol Docsis 2.0 zou daarbij kunnen helpen, maar nog belangrijker zijn de investeringen van Telenet in het eigen netwerk.

Eén ding is zeker: zolang Belgacom en Telenet elkaar blijven beconcurreren met twee producten die min of meer aan elkaar gewaagd zijn qua prijs en prestaties, zullen wij als consumenten daar alleen
maar bij gebaat zijn.

Conclusie
Een breedbandinternetabonnement kent nog andere parameters dan alleen de maximum haalbare downloadsnelheid. Er zijn de abonnementsvoorwaarden, de dienstverlening van de provider, de opgelegde beperkingen voor het gebruik van je abonnement, en zo verder. Daarnaast zijn er mogelijk praktische bezwaren. Als je opziet tegen de extra coaxkabels die doorheen je huis moeten lopen voor een kabelmodem, dan kies je best voor ADSL. In tegenstelling tot onze najaarstest heeft XS4All ADSL Rocket de laatste drie maanden wat steken laten vallen en verliest daardoor zijn eerste plaats: die is terug stevig in handen van Telenet. Van alle ADSL-aanbiedingen biedt XS4All ADSL Rocket je ontegensprekelijk het meeste waar voor je geld, maar zoals gezegd kun je het niet overal krijgen. De beste ADSL Go provider is Tiscali.

20 REACTIES

  1. Ik heb sinds september 2003 ADSL, daarvoor heb ik wel zelf een modem moeten betalen (prijs: 75 Euro) + abonnement ongeveer 34 Euro. Ik ben tevreden met mijn aansluiting, maar ik heb wel problemen gehad met de aansluiting, ik woon op een appartement en de modem op de PC aansluiten dat ging, maar dan de kabel die de modem moest verbinden met het stopcontact van de telefoon, dat was een ramp.

    Eerst:
    moest de stekker van de ADSL erin dan daarop de
    verbinding van het antwoordapparaat,
    dan de vaste telefoon, en daarna
    de verbinding van de draagbare telefoon
    (het kan zijn dat de volgorde nie klopt omdat ik \’t nie heel juist meer weet)

    En op de koop toe was die kabel die modem en stopcontact moest verbinden veel te kort, ik moest speciaal een verlengkabel gaan kopen van 10 meter. Bij belgacom hadden ze gezegd, dat ik mijn PC dicht bij de aansluiting zou moeten zetten voor de ADSL. Dat betekent dat ik mijn bureau ( PC INCLUIS) naar de hal zou moeten verplaatsen. GOE ZOT, maar al bij al, ik heb mijn internetaansluiting, \’t heeft veel gekost, maar ik z\’n vreed content dat ik \’t hem.

  2. Ik ben 1 jaar ADSL gebruiker geweest, heb het buitengegooid! Helft van de tijd werkte het niet, provider (Easynet) en Belgacom speelden een pingpong spelletje. Alleen de factuur kwam wel op tijd en dat ondanks het feit dat ik soms 5 dagen lang geen verbinding kon maken! Het lag niet aan de modem/kabels/PC, heb dit allemaal getest…. Toen naar Telenet gegaan, reeds 2 jaar zonder probleem! Wat de prijs aangaat: de voicelijn van Belgacom (13€/maand) moet je erbij rekenen plus de modem die je moet kopen! Bij Telenet betaal je een waarborg, maar bij defect krijg je dan wel een andere! De proxy is niet meer verplicht te gebruiken en de snelheid is duidelijk hoger.

  3. IK ben al jaren klant bij Telenet en ik ben heel tevreden over mijn aansluiting 40 euro per maand is ook niet zo duur vind ik en het gaat sneller dan adsl .

  4. Ik heb al enkele jaren ADSL (Skynet), en ben er zeer tevreden over.. En die mensen die lullen dat de installatie te moeilijk zou zijn, en vaak problemen geeft… Ik heb het al zeker bij 20mensen gaan installeren, en de enige problemen die ik gehad heb zijn problemen die aan het operating systeem of de netwerkkaart zelf te wijten zijn.. Dus als je een \”netwerk-administrator\” bent, moet dit toch een makkie zijn om te verhelpen,eh?!!!! .. Niet????
    btw: ik ken veel meer mensen die klagen over telenet dan ADSL! ..geblokkeerde poorten,etc..
    En in die jaren tijd heb ik slechts maar 2x nar de helpdesk moeten bellen!

  5. Ik heb al enkele jaren ADSL (Skynet), en ben er zeer tevreden over.. En die mensen die lullen dat de installatie te moeilijk zou zijn, en vaak problemen geeft… Ik heb het al zeker bij 20mensen gaan installeren, en de enige problemen die ik gehad heb zijn problemen die aan het operating systeem of de netwerkkaart zelf te wijten zijn.. Dus als je een \”netwerk-administrator\” bent, moet dit toch een makkie zijn om te verhelpen,eh?!!!! .. Niet????
    btw: ik ken veel meer mensen die klagen over telenet dan ADSL! ..geblokkeerde poorten,etc..
    En in die jaren tijd heb ik slechts maar 2x nar de helpdesk moeten bellen!

  6. Ik heb hier al 3 jaar lang zonder veel moeite adsl gebruikt (bij planet internet, nu scarlet. Als linux gebruiker test ik ook graag eens de extra dingen die je met linux als thuisgebruiker kunt: ftp, http, ssh (om vanop afstand je pc te gebruiken over een beveiligde verbinding). Op mijn adsl lijn kan ik dit probleemloos doen (mijn pc is 24/24, 7/7 verbonden met het internet, en ik kan dus altijd mijn pc bereiken van waar ook ter wereld. Zoiets wordt door telenet zeer moeilijk gemaakt omdat ze alle poorten die voor servers bestemd zijn gewoon dicht smijten. Het probleem \”smallband\”; het nummer 1 probleem waar ik telenet klanten hoor over klagen; heb je bij adsl niet. Down en upload zijn gelijkwaardig, en als je meer download wordt daar niets aan gedaan (toch niet bij planet internet). En als voorstander van persoonlijke vrijheden vind ik het natuurlijk wel een schande dat je als telenet klant verplicht bent om hun mail en proxy server te gebruiken. Voor mensen die niet begrijpen wat het nadeel daar van is: Op deze manier heeft telenet een totale macht over welke sites jij kunt bezoeken, en hebben ze ook totale macht over je emails.

  7. Kridspan 03 mei 2003…JIJ zegt het zoals het écht is…al dat gelul…GEt a LiFe.

  8. aanvulling op Franky Vancoillie:
    coax moet idd niet doorgetrokken worden. Zet gewoon modem waar kabel binnenkomt in huis, en vertrek daar met utp-kabel. voordeel hiervan is dat je het ook kan gebruiken voor een eventueel intern netwerk thuis.

    Ik ben trouwens ook al meer dan 3 jaar een heel tevreden telenet-klant. Enkel het sluiten van bepaalde poorten zorgt wel es voor problemen bij het testen van bepaalde dingen, maar de voordelen van alles zijn veel groter dan de nadelen.

  9. Heb zelf ook al verscheidene ADSL installaties gedaan bij vrienden die computer leek zijn. Nog nooit heb ik problemen gehad met de installatie. De enige problemen die ik had was dat de telefoonkabels van het belgacom punt naar de computer niet in orde was.
    (ADSL werkte niet aan de computer, maar met een rechtstreekse kabel in het kastje van Belgacom werkte het perfect).
    De modem installeren is kinderspel voor iemand met ervaring.
    USB is tegenwoordig PnP en een netwerkkaart installeren gaat ook al even makkelijk.
    Enig nadeel, gebruik geen USB modem op een PCI kaart met 2 USB poorten. Blijkbaar is het 5V gehalte niet constant waardoor de modem regelmatig uitvalt.

  10. Ik heb sinds twee maanden ADSL via planetinternet, en ben heel, heel tevreden, de snelheid is fantastisch en de service is perfect.
    Ik denk dat het zoals met zoveel dingen het geval is, een fanatieke aanhanger van de kabel zal niet te overtuigen zijn en omgekeerd.
    Een beetje minder fanatisme is hier ook, zoals met zoveel zaken op zijn plaats.

  11. Ik heb zelf nooit ADSL gehad, maar ben Telenetter. Anderhalf jaar terug hadden we een maand erg veel problemen door een fout in een router van Telenet die erin was gekropen toen de embedded software ervan werd geüpgraded. Dat was echter een tijdelijk probleem en Telenet heeft er toen inderdaad flink wat volk op gezet om het probleem opgelost te krijgen; Het is niet echt tof als een honderdtal van je klanten om de vijf voet zonder je diensten komt te zitten.

    Toen ik bij vrienden moest helpen om ADSL te installeren (doe-het-zelfkit) was er vaak wel even een flink probleem bij de installatie van de adsl-modem. Na een paar keer naar de helpdesk van de provider of de fabrikant van de modem te hebben gebeld, kwam het uiteindelijk dan wel in orde. Ik vond de installatie van mijn netwerkkaart toch makkelijker 😉

    Voorts heeft alles zo wel zijn voor-en nadelen. Bij ADSL moet je de verbinding effectief opzetten en verbreken zoals bij een 56K-modem. Sommige mensen vinden dit wel een flink nadeel, een stap die misschien overbodig zou zijn of automatisch kon gebeuren? Bij Telenet staat je verbinding direct open wanneer Windows goed en wel is geladen maar je kan dan beter een goeie firewall hebben (en een goeie anti-spamtool). Telenet verplicht het gebruik van hun proxy. Op zich is dit niet zo erg maar bij sommige netwerkprogramma\’s kan dit inderdaad wel problemen geven. Als een vriend z\’n homepage heeft geüpdated moet je wel wachten tot de inhoud op de proxy is vernieuwd voor je het thuis kan zien.

    Ik wil dus geen voorkeur uitspreken voor Telenet of ADSL maar ik ben best tevreden over Telenet (kga niks zeggen over ADSL omdat ik er zelf te weinig ervaring mee heb). De verschillende providers moeten allemaal goed blijven doorvechten om de beste diensten zo goedkoop mogelijk te leveren. Zij zijn dan wel verschrikkelijk veel moeite aan het doen maar de gebruiker kan juichen à volonté. Way to go 😉

  12. Ik ben sedert enkele maanden klant bij telenet en heb nog geen problemen ondervonden.
    voordien was ik een 2-tal jaar met adsl en na hun fameuze snelheidsverhoging vloog ik er telkens uit met als resultaat dat ze niet verder konden dan mij terug te plaatsen op de oude snelheid van 1.1 mb/s(en dit voor dezelfde prijs als iemand met 3.3 mb/s.)en dit terwijl m\’n overbuur wel geniet van de 3.3 mb/s (kwestie van te ver verwijderd te zijn van de centrale zeggen ze dan)dus de keuze was vlug gemaakt en de overstap naar telenet heeft me nog niet gespeten.
    ps;Johan ik heb indertijd naar aanleiding van uw mening op diskidee een 19\” scherm gekocht van Liteon en dat bevalt me nog altijd !!
    mvg Hans Waelkens

  13. hey, wel ik ben nu al een twee jaar bij telenet aangesloten en heb nog nooit problemen gekregen Heb alleen twee minpunt te melden. Dat is de max upload (1.5gb). Hier zit je heel snel over als je bestand doorsuist naar vrienden, en dan heb ik het niet over P2P netwerken. Gebruik je deze ook nog eens, dan zit je binnen de week zoiezo erover. en dan word je op modemsnelheid gezet. NIET LEUK.
    nog een minpunt is dat wanneer je een duolijn neemt bij Telenet voor 2 pc’s de max upload en download niet worden verdubbeld.
    Mijn beste telenet, waarom dan voor een duolijn betalen als je met een hub of router het zelfde resultaat kunt berijken zonder een duolijn aantenemen ???? waar zijn de voordelen buiten dat het legaal is…..

  14. Hoi,
    Ik hoor het allemaal graag zeggen, maar er zijn voor beide systemen evenveel voordelen als nadelen denk ik.
    Ik ben al jaren een zeer tevreden ADSL gebruiker. Als IT helpdesk medewerker kan ik je zeggen dat voor zowel de installatie van Telenet als de installatie van ADSL massa’s problemen zijn.
    Ik kan er tientallen aanhalen voor beide partijen, dus laten we het hierover niet hebben.

    Het blijft altijd hetzelfde, mensen kopen zonder na te denken, vragen geen raad, en komen dan tot de conclusie dat het niet werkt.
    Zal het een eeuwige discussie blijven tussen de ‘Telenet gebruikers’ en de ‘ADSL gebruikers’.
    Mijn collega gebruikt Telenet en kan er niet veel goeds over aanhalen, enkel de download snelheid die dan hoger ligt.
    Kwestie van downtime … wel ik hoor regelmatig van vrienden en collega’s dat Internet WEERAL eens niet werkte bij Telenet. Hoofdzakelijk omdat de modem (die dan ergens in de garage of kelder staat) eens moet afgezet worden en even wachten om terug aan te zetten.
    Ik heb in 2 jaar nog geen enkele minuut downtime gehad met ADSL… kun je dat zeggen met Telenet?

    Dus blijft mijn verhaal niet veel meer dan die van de andere verhalen… je bent ervoor of ertegen. Iedereen heeft zo zijn eigen redenen.

    Laat ons hopen dat de strijd tussen Belgacom en Telenet blijft duren, dan zullen we er allemaal baat bij hebben.

  15. Ik ben reeds van in den beginne een tevreden Telenetter > 3 jaar dus. Door m’n job als networkadministrator ben ik intensief met m’n PC op het net bezig (± 3 à 4 hr/dag).
    In die 3,5 jaar dat ik Telenet-klant ben, heb ik welgeteld 3 pannes meegemaakt waardoor ik GEEN netwerkverbinding had en dit gedurende een paar uur.
    Dus een paar uurtjes in een tijdspanne van 3,5 jaar !!!!
    We spreken nog altijd over techniek, hoeveel mensen zijn er in vergelijking hoeveel uren non-productief gedurende één jaar ??

    Hoeveel ADSL-lers kunnen zeggen dat ze zo’n stabiel product hebben ??

    De ADSL-installatie & connectie een fluitje van een cent ??

    Laat me niet lachen … Door m’n job word ik dikwijls gevraagd door werknemers op het bedrijf of ik hun ADSL-pakket bij hen thuis wil installeren.
    Ondertussen zijn er dit al tientallen geweest.
    Als ik voor ieder ADSL-pakket die ik kunnen installeren heb ZONDER troubles één brood zou krijgen/dag, dan zou ik veel dagen honger geleden hebben !!!
    Nooit of te nimmer hoor je in testen iets vertellen over de KWALITEIT en de STABILITEIT van de Belgacom lijn zelf.
    Waar er daar juist heel veel problemen schuil gaan.
    O ja, dit moet me ook nog van het hart:
    De bij een Belgacom ADSL-pakket geleverde “install-CD”.
    Van een product en een bedrijf met “zo’n naam” verwacht ik toch dat een totale leek op computergebied de installatie zonder problemen zou moeten kunnen afronden, hij heeft tenslotte toch een pakket gekocht.
    De “install-script-schrijvers” bij Belgacom zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
    In vijf op de tien gevallen kan je overschakelen op manueel installen, prettig hé voor een computer-bleu??
    Het valt op dat er in België niet veel commerciële interesse is in de privémarkt voor ADSL-gebruikers, te weinig winst ??

    In vergelijking een Telenet installatie???

    Plug een PCI-ethernetkaartje in je PC (tegenwoordig is dit zelfs niet meer nodig met de USB-versies), driverke installen, laat alles m.b.t. networkinstellingen standaard staan en je configuratie is rond.
    Indien je met een WinXP van doen hebt, heb je zelfs in 9 v/d 10 gevallen geen driverdisk meer nodig.
    Rest nog één simpel lijntje te tikken in je configuratie-panel v/d internetexplorer (autoinstallscript) “http://pac.telenet.be:8080” en kees komt kl …
    Et voila … let’s go surf.
    Niksken install-CD van doen.

    Wat betreft die kabels en die modem …. laat me niet lachen hé!!
    Daarover zijn nu toch al genoeg blaaskens en zever de Cyberspace ingestuurd zeker??
    Die Coax-modem plaats je waar je wilt, als het moet in de kelder tussen de patatten 😉
    (Belgacom heeft toch ook zo’n schreeuwlelijk “kwallending” die je op je desk plaatst ?)
    Dus ’t enige wat eventueel bij een Telenet-installatie wat “stress” kan brengen is een uiterst soepel ethernet Cat5-kabeltje die je in werkelijk alle bochten kan wringen.

    Een hevige agressieve allergie tegen kabels??
    Schaf je dan een wireless networkkit aan hé.
    (Zowel voor Telenet als voor ADSL)

    Een zeer tevreden Telenet klant die het ten onrechte gezever over de Telenetinstallatie méér dan beu is.
    Toen ik 3,5 jaar geleden klant werd van Telenet moest ik 12.000 Belgische Franken neertellen.
    Ik vond dit toen een faire prijs voor een eerlijk product waar ik al jaren STABIEL genot van had met het hele gezin.

    Als ik zie wat de gemiddelde ADSL-klant nu moet neertellen voor z’n verkregen product en diensten … Oei oei!
    Duur betaald vind ik !!

  16. Ik ben reeds van in den beginne een tevreden Telenetter > 3 jaar dus. Door m’n job als networkadministrator ben ik intensief met m’n PC op het net bezig (± 3 à 4 hr/dag).
    In die 3,5 jaar dat ik Telenet-klant ben, heb ik welgeteld 3 pannes meegemaakt waardoor ik GEEN netwerkverbinding had en dit gedurende een paar uur.
    Dus een paar uurtjes in een tijdspanne van 3,5 jaar !!!!
    We spreken nog altijd over techniek, hoeveel mensen zijn er in vergelijking hoeveel uren non-productief gedurende één jaar ??

    Hoeveel ADSL-lers kunnen zeggen dat ze zo’n stabiel product hebben ??

    De ADSL-installatie & connectie een fluitje van een cent ??

    Laat me niet lachen … Door m’n job word ik dikwijls gevraagd door werknemers op het bedrijf of ik hun ADSL-pakket bij hen thuis wil installeren.
    Ondertussen zijn er dit al tientallen geweest.
    Als ik voor ieder ADSL-pakket die ik kunnen installeren heb ZONDER troubles één brood zou krijgen/dag, dan zou ik veel dagen honger geleden hebben !!!
    Nooit of te nimmer hoor je in testen iets vertellen over de KWALITEIT en de STABILITEIT van de Belgacom lijn zelf.
    Waar er daar juist heel veel problemen schuil gaan.
    O ja, dit moet me ook nog van het hart:
    De bij een Belgacom ADSL-pakket geleverde “install-CD”.
    Van een product en een bedrijf met “zo’n naam” verwacht ik toch dat een totale leek op computergebied de installatie zonder problemen zou moeten kunnen afronden, hij heeft tenslotte toch een pakket gekocht.
    De “install-script-schrijvers” bij Belgacom zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
    In vijf op de tien gevallen kan je overschakelen op manueel installen, prettig hé voor een computer-bleu??
    Het valt op dat er in België niet veel commerciële interesse is in de privémarkt voor ADSL-gebruikers, te weinig winst ??

    In vergelijking een Telenet installatie???

    Plug een PCI-ethernetkaartje in je PC (tegenwoordig is dit zelfs niet meer nodig met de USB-versies), driverke installen, laat alles m.b.t. networkinstellingen standaard staan en je configuratie is rond.
    Indien je met een WinXP van doen hebt, heb je zelfs in 9 v/d 10 gevallen geen driverdisk meer nodig.
    Rest nog één simpel lijntje te tikken in je configuratie-panel v/d internetexplorer (autoinstallscript) “http://pac.telenet.be:8080” en kees komt kl …
    Et voila … let’s go surf.
    Niksken install-CD van doen.

    Wat betreft die kabels en die modem …. laat me niet lachen hé!!
    Daarover zijn nu toch al genoeg blaaskens en zever de Cyberspace ingestuurd zeker??
    Die Coax-modem plaats je waar je wilt, als het moet in de kelder tussen de patatten 😉
    (Belgacom heeft toch ook zo’n schreeuwlelijk “kwallending” die je op je desk plaatst ?)
    Dus ’t enige wat eventueel bij een Telenet-installatie wat “stress” kan brengen is een uiterst soepel ethernet Cat5-kabeltje die je in werkelijk alle bochten kan wringen.

    Een hevige agressieve allergie tegen kabels??
    Schaf je dan een wireless networkkit aan hé.
    (Zowel voor Telenet als voor ADSL)

    Een zeer tevreden Telenet klant die het ten onrechte gezever over de Telenetinstallatie méér dan beu is.
    Toen ik 3,5 jaar geleden klant werd van Telenet moest ik 12.000 Belgische Franken neertellen.
    Ik vond dit toen een faire prijs voor een eerlijk product waar ik al jaren STABIEL genot van had met het hele gezin.

    Als ik zie wat de gemiddelde ADSL-klant nu moet neertellen voor z’n verkregen product en diensten … Oei oei!
    Duur betaald vind ik !!

  17. Telenet blijft voor Data TestLab op nummer 1 en dit voornamelijk door de DOWNLOAD snelheden. Als tevreden ADSL gebruiker zou ik graag een paar zaken willen belichten:

    1) Bij Telenet is het gebruik van hun proxy server verplicht. Op deze manier haalt Telenet virtueel hogere download snelheden. Deze verplichting is echter wél een belemmering voor andere zaken. Bij ADSL is het gebruik van de proxy server facultatief.

    2) Nergens wordt er over de upload snelheden gepraat, nochtans een structureel/inherent probleem van kabelbreedband en niet van ADSL. Upload snelheid is een hot item op veel forums.

    3) Max. grootte van een mail bij Telenet: 4 MB. Bij ADSL is dit 16 MB. Je zal maar eens een MPEG van 4.1 MB willen versturen.

    4) Toegelaten volume: voor Telenet en ADSL bedraagt dit beiden 10 GB. Echter, Telenet hanteert 2 klantonvriendelijke systemen: verhouding upload/download is 15 % (tot voor kort slechts 10%) en er wordt met een glijdend venster van 30 dagen gewerkt. Vele Telenetters zijn tot hun schande reeds in deze upload-valstrik geraakt en er dagenlang blijven insteken.

    Bij ADSL daarentegen mag men bvb.8 GB uploaden en 1.99 GB downloaden op MAANDbasis zonder over de grens van 10 GB te gaan. Bij de 1ste dag van de maand wordt alle verbruik terug op nul gezet.

    5) Extra volume bij Telenet: max. 10 GB. Bij ADSL: onbeperkt en bovendien wordt het niet-gebruikte volume van een Volume Pack op het einde van de maand automatisch overgedragen naar de volgende maanden.

  18. Er hoeft helemaal geen coax naar je pc getrokken te worden. Vroeger had ik ISDN en die kabel ben ik blijven gebruiken om mijn kabelmodem met mijn PC te verbinden. De kabelmodem staat in de meterkast, zo heb ik extra ruimte op mijn bureau.

Comments are closed.