Dead to Rights (Xbox)

The Matrix meets Max Payne

0

Wie het heeft over controversiële videogames herinnert zich vast nog Carmageddon waarbij je mensen op gruwelijke wijze plat moest rijden om verder in het spel te komen. In deze categorie valt tevens de Hong Kong aktiegame Dead to Rights voor Xbox. Vergezeld van een hond en verschillende slimme ‘ontwapen-moves’ gaat hoofdpersonage Jack Slate de straat op. DiskIdee liep met hem mee.
dtr1
Smeris Jack Slate krijgt tijdens zijn nachtronde in de criminele en corrupte stad Grant City een oproep via de politiezender dat er een schietpartij bezig is. Eenmaal aangekomen worden alle buttons, moves en mogelijkheden uitgelegd terwijl het verhaal al begint en de kogels en bloedspetters je om de oren vliegen. Wanneer alle ‘bad-guys’ zijn uitgeschakeld en je de bediening onder de knie hebt door ze in de praktijk toe te laten passen, is er slecht nieuws. Net op het moment dat je al knallend het spel wil beginnen, wordt het lichaam van Frank Slate aangetroffen, de vader van onze hoofdrolspeler. Vanaf hier krijgt het verhaal van Dead to Rights een duidelijke wending. De dood van Frank Slate moet uitgezocht worden en zoonlief zint op bloedwraak. Vanaf dan is het spel gevuld met bloedstollende sla- en schietactie. Zo kun je op allerlei manieren klappen en schoppen uitdelen, en zelfs iemand oppakken en in een hoek smijten. Hiervoor beschik je natuurlijk over een compleet arsenaal aan wapens. De benodigde ammo ligt opvallend genoeg overal op straat en zorgt ervoor dat Jack altijd wel voor een knallende schietpartij kan zorgen. Verder is je harige viervoeter ‘Shadow’ een trouwe helper. Je kunt hem bijvoorbeeld het commando geven om een slechterik aan te vallen terwijl je zelf je geweer op iemand anders leegschiet. In andere onderdelen van het spel kun je overigens ook zelf de hond besturen.

Adrenaline
Een belangrijk aspect in Dead to Rights is de adrenalinemeter. Deze begint bij elke level op een volle stand en vermindert naarmate je Matrix-achtige special moves gebruikt om de tegenstander om zeep te brengen. De adrenalinemeter laadt zich na verloop van tijd weer langzaam op, maar je kunt dit versnellen door heftige acties uit te voeren. Eén van de speciale mogelijkheden van Dead to Rights is de zogenaamde ‘disarm’. Heeft Jack geen blaffer in zijn handen, maar de tegenstander wel, dan is het de truc om hem in een hoekje te lokken en te ontwapenen. De manier waarop de tegenstander zijn pistooltje wordt afgepikt en vervolgens flink in elkaar wordt geschopt door onze eigen Jack, is een lust voor het oog. Er zijn talloze ontwapeningsscenes die maar blijven boeien doordat ze in slow motion zijn te bekijken en je zelf de camerapositie kunt bepalen. Naarmate je verder in het spel komt, verdien je nieuwe disarm-moves die op steeds op andere manieren de tegenstander uitschakelen.
Een tweede manier om je adrenaline te gebruiken, is door een tegenstander van dichtbij te besluipen en hem vervolgens als menselijk schild te gebruiken. Er zijn voor deze zielenpiet hierna maar twee mogelijkheden: of hij wordt doorzeefd door zijn eigen mensen of Jack Slate jaagt als laatste een kogel door zijn hoofd. Nadat je deze laatste actie hebt gezien, wordt pas echt duidelijk hoe hard en kinderonvriendelijk Dead to Rights daadwerkelijk is. Groovy!

Tactiek
Naarmate het spel vordert, zijn er een aantal minigames en puzzels op te lossen. Zo moet je in het begin een stripdanseres helpen zodat Jack ongezien langs de uitsmijters kan lopen. In andere minigames ga je armworstelen of proberen je adem zo lang mogelijk in te houden. Deze minigames zijn vaak eenvoudig en snel onder de knie te krijgen; een welkome rustpauze na alle oorverdovende bullet-time schietscenes. Opmerkelijk is dat je bij Dead to Rights na een aantal levels te hebben gespeeld, meer tactiek moet gaan gebruiken om te overleven. In de eerste paar levels volstond het wat rond te rennen en te knallen, maar daarmee red je het niet meer. Het is de kunst om de tegenstander zo efficiënt mogelijk uit te schakelen. De ene keer is dat stil en beheerst, de andere keer kan de AK-47 een prima uitkomst bieden. Zodra je dit een beetje door hebt, wordt het Dead to Rights nog een stuk uitdagender. Minpuntje is dat de moeilijkheidsgraad van Dead to Rights al snel te hoog ligt, maar een beetje oefening heeft nog nooit iemand pijn gedaan.

Conclusie
Dead to Rights slaagt erin om flinke actie te combineren met diepgang en verrassing. Met name de ‘disarm-moves’ blijven boeien en ook de afwisseling met minigames is onderhoudend. Ben je echter niet happig op games die snel (te) moeilijk worden, dan laat je Dead to Rights misschien maar beter links liggen.

Officiële site van het spel: www.deadtorights.com
Ontwikkelaar en Uitgever: Namco
Distributeur: Electronic Arts

Adviesprijs
59,95 euro
Systeemvereisten
Xbox spelconsole