De weg naar on line gaming

0
37

xboxlive
Voor de tweede keer op rij organiseerde Microsoft een groots opgezette event waar het ganse Xbox gebeuren in de kijker wordt gezet. Het Spaanse Sevilla was deze keer de plaats van gebeuren en de Europese pers kon er kennismaken met vele tientallen games die de komende maanden voor de Xbox gelanceerd zullen worden. Daarnaast kregen we meer details te horen over de Europese introductie van Xbox Live, het on line netwerk voor Xbox spelconsoles.

De Xbox heeft het niet onder de markt. Ondanks zijn technische superioriteit vallen de verkoopscijfers in Europa en Japan tegen en ook het aanbod aan games blijkt vooralsnog vrij beperkt. Voor een console die in Europa nog geen jaar op de markt is, is dat echter geen schande en Microsoft moet bovendien opboksen tegen gevestigde waarden Nintendo en Sony dat met de PlayStation 2 de verkoopsrecords blijft opstapelen en marktleider is met liefst 40 miljoen verscheepte PlayStation 2 consoles. Microsoft kennende laat het zich echter niet zomaar uit de markt duwen met als gevolg enkele flinke prijsdalingen van de Xbox spelconsole. Maar er is meer nodig dan prijsdalingen alleen om de Xbox definitief te laten doorbreken – volgens Microsoft ligt de sleutel bij het internet. Iedere Xbox is namelijk standaard uitgerust met een Ethernet netwerkkaart zodat je via een breedbandverbinding snel toegang tot het internet kunt krijgen. Microsoft kiest dus resoluut voor breedband en dat zou voor de Europese markt weleens de juiste keuze kunnen blijken aangezien internet via DSL- en kabelconnecties hier een sterke opmars kent. Technisch gezien stellen voor Xbox Live zich dus geen problemen maar de moeilijkheid voor Microsoft bestaat erin om afspraken te maken met Internet Service Providers (ISP). Omdat die onderhandelingen per land moeten gebeuren, zal de introductie van Xbox Live gespreid gebeuren. Vanaf 30 november zal er in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk eerst nog getest worden met een beperkte groep gebruikers waarna het systeem op 14 maart 2003 voor de grote massa beschikbaar komt. In totaal zullen vanaf dan acht landen via Xbox Live kunnen gamen: naast de drie reeds genoemde zijn dat Italië, Spanje, België, Nederland en Zweden. Hoe gaat Xbox Live nu praktisch in zijn werk? Voor 59,99 euro koop je het Starter Pack bestaande uit twee on line games (MotoGP en Whacked), de Communicator headset en een Live abonnement voor 12 maanden. Andere games die via Xbox Live zullen werken zijn Unreal Championship, MechAssault en Ghost Recon. Voor België kunnen we vertellen dat nu reeds onderhandelingen bezig zijn met Telenet (kabel) en verschillende ADSL-providers. Voor deze laatste groep stelt zich echter nog wel een hardwarematig probleem aangezien ADSL-modems met USB-interface niet rechtstreeks aangesloten kunnen worden op de Xbox.

Conclusie
Datgene wat Sony al jarenlang belooft maar op grote schaal amper of niet kan verwezenlijken, probeert Microsoft nu te pushen op exact een jaar tijd. Op 14 maart, notabene de eerste verjaardag van de Xbox, is het zover en zal blijken of on line gaming werkelijk de grote stuwkracht is om gebruikers te overhalen een Xbox in huis te halen. Hoe het ook moge draaien of keren, on line gaming is niet meer exclusief weggelegd voor bezitters van pc’s!
Vorig artikelScanner voor het grotere werk
Volgend artikelEn toen was er… kleur
Bart Stoffels
Bart Stoffels is it-specialist en journalist, gespecialiseerd in cloud, networking, storage, servers en mobiele technologie.