DirectX 7 in 24 uur

Ontwikkel zelf het ultieme game

0

Steeds meer spelontwikkelaars maken gebruik van DirectX om spellen onder Windows te ontwikkelen. Ook andere software maakt er soms gebruik van. Dit boek geeft je meer inzicht in de ontwikkelversie van DirectX, de zogenaamde SDK of Software Developers Kit. Versie 7 staat trouwens samen met de broncode van alle voorbeelden uit het boek op de meegeleverde cd-rom.
acs_directx7in24uur
Het concept van de ‘In 24 uur’ serie komt eigenlijk van de Amerikaanse uitgeverij Sams, waar Academic Service een contract mee heeft. Dit concept is eigenlijk heel eenvoudig. Elk hoofdstuk uit elk boek is zo opgevat dat je het in één uur onder de knie moet kunnen krijgen. Daarom ook worden de hoofdstukken met het ‘uur’ aangeduid, ook wanneer er in het boek naar hoofdstukken wordt verwezen. En geloof het of niet, blijkbaar is het mogelijk om een afgerond geheel aan te bieden in steeds 24 hoofdstukken of ‘uren’. Bij het begin van elk uur (hoofdstuk) zie je wat je gaat leren en elk hoofdstuk wordt afgerond met een samenvatting en een workshop. De opzet van de workshop kan wel wat verschillen van boek tot boek. Soms zijn het quizvragen, soms echte oefeningen en testvragen om te zien of je de leerstof wel hebt begrepen.

Stramien
Het concept laat dus wel wat ruimte, maar voor de hele serie is er toch een bepaald stramien. Er zijn al bijna 50 boeken in de reeks verschenen over uiteenlopende onderwerpen. Eén ervan is dus het werken met de DirectX SDK versie 7. Ondertussen is DirectX 8 al wel in omloop, maar zoals wel vaker loopt een hardcopy handboek iets achter op de realiteit. In een eerste hoofdstukje of ‘uur’ in de terminologie van de reeks, leer je welke de verschillende onderdelen zijn van DirectX. Daarna komen deze onderdelen uitgebreid aan bod, te beginnen met DirectDraw. Dat houdt je vier uur bezig. Daarna leer je hoe je met muziek en geluid (DirectMusic en DirectSound) moet omgaan, inclusief de verschillende 3D-effecten. Vanaf uur 12 komt Direct3D aan bod in al zijn aspecten zoals het toevoegen van texturen, z-buffers en realisme-effecten aan een spelscène. Je leert ook werken met 3D-objecten en animaties en hoe je met DirectInput force feedback effecten toevoegt. Tenslotte komen nog DirectPlay en DirectShow aan bod, evenals het integreren van media in webpagina’s met DirectAnimation.

Conclusie
Qua concept is de ‘In 24 uur’ reeks eenvoudig, want elk hoofdstuk komt overeen met de leerstof die je in één uur kunt verwerken. Bovendien is de layout heel functioneel met in aparte kaderstukjes tips en trucs. Wel is het zo dat een onderwerp als DirectX niet iedereen zal aanspreken. DirectX 7 in 24 uur is dan ook in eerste instantie bedoeld voor wie zelf actiespellen of andere multimediatoepassingen wil ontwikkelen. De auteur is zelf ontwerper van spellen en weet dus waarover hij spreekt. Wanneer dit niet je eerste ambitie is, maar je wil wel meer weten over DirectX, ook dan kan dit boek heel goed dienst doen al zijn er wellicht beknoptere overzichtsboekjes op de markt die beter dit doel dienen.
Systeemvereisten
ŸDirectX 7 in 24 uur / Robert Dunlop ; Dale Shepherd ; Mark Martin. — Schoonhoven : Academic Service, 2000. — XVIII, 623 p., ill., cd-rom. — In 24 uur. — ISBN 90-395-1494-1 paperback ; 38,7 EUR