Spelrandapparatuur

0

Een goed spel speel je tegenwoordig met één of andere joystick of stuur en wie zoiets nog niet heeft, kan nog altijd de goede Sint of Kerstman inschakelen.
Om de Sint te helpen lieten we een hoop zwarte pieten twaalf verschillende spelapparaten bij elkaar zoeken. Vier joysticks, twee gamepads, drie stuurwielen en drie muizen hebben we voor jullie stevig aan de tand gevoeld. We speelden ze in de vernieling met de volgende games: Star Wars Racer, Driver, Quake II, en Speed Busters. Ook eventueel meegeleverde spelletjes werden uitgeprobeerd.

Force Feedback
Sommige van de spelhulpmiddelen pakken uit met “force feedback”. Niet alleen onze ogen en oren worden graag verwend, ook het gevoel speelt een belangrijke rol. Want zeg nu zelf: wat is er beter dan een raket voelen inslaan in je cockpit of een tegenstander gewoon van de weg te rijden en de botsing tot in het kleinste botje te voelen? Zo worden games alleen maar realistischer en het spelgenot veel groter.

Schokje?
Hoe hebben ze het weer klaargespeeld? De techniek achter Force Feedback komt er kort gezegd op neer dat een setje motoren in combinatie met een overbrengingsmechanisme zorgt voor het transport van de geproduceerde krachten naar de joystick. Dit geldt zowel voor de X-as (links/rechts) als de Y-as (boven/onder). De vele effecten die je zo kan verkrijgen, variëren van lichte schokken tot de aantrekkingskracht van een magnetisch veld. Zo zijn er tientallen effecten mogelijk.

Pedalen kwijt
De Force Feedback-apparaten zelf kun je onderverdelen in twee grote soorten: de gewone joystick voor bijvoorbeeld flight-simulatoren, en het racestuur met pedalen. Hierdoor word je wel voor een belangrijke keuze gesteld, want je moet nu voor jezelf uitmaken welke types van spelletjes je het meeste zult spelen. Immers, een spel als Unreal wordt er niet realistischer op als je het speelt met een racestuur en pedalen, je bent daar je pedalen beter kwijt dan rijk.Meer informatie vind je onder andere op de website van Microsoft (opent nieuw venster).

Conclusie
We hebben ditmaal geen “winnaar”. De verschillende apparaten die we testten hebben allemaal hun voor- en nadelen. Veel hangt af van je persoonlijke voorkeuren. We raden je dus aan de individuele artikels te lezen en die informatie te gebruiken bij het kiezen van jouw favoriete spelrandapparaat. Nu we er aan denken: waarom stoppen bij één?