Nieuwe eigenaar, nieuwe strategie

1
28

Symantec wilde al een tijdje af van Act! omdat het product niet echt in het gamma thuishoorde. De naam Symantec prijkt nog op de doos, maar ondertussen heeft SalesLogix het product al overgenomen van de utility- en antivirus-producent.
act2000
SalesLogix is een producent van CRM (Customer Relationship Management) software. De nieuwe eigenaar heeft een exclusieve licentie voor Act! voor vier jaar. Na die periode heeft SalesLogix het recht Act! helemaal te verwerven. SalesLogix ziet in Act! de ideale toepassing die het fundament moet vormen om tot een volwaardig CRM pakket uit te groeien. Onze versie van Act! 2000 was nog een op en top Symantec product. We bekeken het op een HP Vectra VE Pentium 200 MMX met 32 MB Ram.

Verkoopafdeling
Het eerste dat opvalt in de nieuwe Act! 2000 is de Outlook-achtige interface. De nieuwe interface laat ook meer dan ooit toe om het programma naar je hand te zetten. Daarvoor kun je een heleboel vrije velden aanpassen of zelf definiëren. Een wizard toont je nu hoe je nieuwe velden aan de databasestructuur toevoegt. Maar er is veel meer. Een contact manager / personal information manager (PIM) is wel het populairst in de verkoopafdeling van een bedrijf. Het is dan ook niet meer dan logisch dat voor die doelgroep de meeste nieuwe functionaliteit is ingebouwd. Verkoopstransacties kun je op de voet volgen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een lijst met producten of diensten van je bedrijf te importeren uit een grotere database en een selectie daaruit toe te voegen aan een eventuele klant. Rekenfuncties moet je hierbij wel missen. Prijzen en eventuele kortingen kun je dus niet on-the-fly berekenen. Wel kun je een overzicht bijhouden van lopende en afgesloten verkoopstransacties. Leuk allemaal, maar dit staat nog ver van de mogelijkheden van een volwaardige CRM toepassing.Extra webfunctionaliteit bestaat er nu ook in dat je vanaf de menubalk toegang hebt tot een heleboel websites die je in een soort Favoriet-achtige structuur kunt organiseren. Act! zal nog meer tot een webgeoriënteerde CRM applicatie uitgroeien als we de nieuwe eigenaar mogen geloven, want die heeft op dit vlak grootse plannen met het product.

Synchronisatie
Informatiesynchronisatie tussen meerdere gebruikers is in een bedrijf organisatorisch heel belangrijk. Hiermee kun je gedeeld gebruik maken van relatiegegevens tussen verschillende groepen binnen het bedrijf en beter aan gecoördineerde activiteitenplanning doen. Gegevens synchroniseren kun je in Act! op twee manieren: databases synchroniseren of gebruikers. De eerste manier is bedoeld om bijvoorbeeld de databases tussen uw notebook en bureau-pc of netwerk op elkaar af te stemmen. Het synchroniseren van gebruikers is dan weer handig om relatiegegevens tussen verschillende Act! gebruikers uit te wisselen. Een wizard leidt een en ander in goede banen. Jammer is wel dat je niet een volledige relatiegroep kunt synchroniseren. Synchronisatie via e-mail is het eenvoudigste, maar snel is het niet. Je kunt ook kiezen voor gedeelde mappen op het netwerk, maar je moet dan wel wat extra tijd uittrekken voor het definiëren van de mappen en toegangsrechten.

Beperkingen
Act! is altijd al de koning geweest van de contact managers en bood veel waar voor je duiten. De extra functies voor verkoopsteams doen daar nog een stevige schep bovenop. Verkoopsafdelingen kunnen met deze versie hun activiteiten beter structureren. Toch kent Act! zijn beperkingen die vroeger op het achterplan bleven omdat het meer als een alleenstaande pim/contact manager werd gezien. Wanneer Act! binnen een verkoopsteam van 25 gebruikers ingezet wordt, dan biedt het heel wat flexibiliteit en functionaliteit. Groeit het aantal gebruikers boven de 25, dan vormt dat een te zware belasting. Bovendien komen dan tekortkomingen aan het licht zoals beheer- en controlemogelijkheden op verkoopsactiviteiten of rapportage. Die functies zijn voorbehouden voor volwaardige CRM producten, maar dat zijn applicaties van een heel andere orde en dat geldt ook voor de prijs.

Conclusie
Act! is met de 2000-versie meer dan ooit uitgegroeid tot een contact manager met CRM allures. Het is dus niet voor niks dat uitgerekend een bedrijf dat in dit marktsegment sterk staat zijn oog heeft laten vallen op Act! en Symantec een bod deed dat ze niet konden weigeren. Klemtoon in deze versie ligt ongetwijfeld op het vlak van extra functies voor kleine verkoopteams en verbeterde webfuncties. Het zijn vooral die twee aspecten die nieuwe eigenaar Saleslogix verder wil uitbouwen. Je kunt een probeerversie downloaden van de Saleslogix website.
Systeemvereisten
gPentium 133 of hoger, 32 MB Ram, Windows 95/98 of Windows NT 4.0, 50 MB vrije ruimte op de harde schijf
Vorig artikelOp reis met routeplanners
Volgend artikelBlokjes passen

1 REACTIE

  1. Wat ik mij afvraag of het mogelijk is binnen ACT per gebruiker aan te geven wat zijn bevoegdheden zijn? Op deze wijze kun je dan zaken afschermen waarover hij geen informatie op mag vragen. Wie weet of dat kan en in welke versie?

Reacties zijn gesloten.