Dossier spraakherkenning

0
19
Dit artikel is deel 2 van 4 in het DiskIdee dossier Dossier spraakherkenning
DossiernavigatieDossier spraakherkenningDossier spraakherkenning

Spraakherkenning is ‘hot’. Uiteraard heeft dit veel te maken met het feit dat een van de pioniers, L&H, gevestigd zijn in Ieper en dat een andere belangrijke speler, Philips, Eindhoven als standplaats heeft. Spraakherkenning is dus ook een beetje ‘van ons allemaal’ en we zijn fier dat wíj hierin wereldwijd marktleider zijn. Dirk Peeters maakt een stand van zaken op, test de bekendste spraakherkenningssoftware, geeft tips voor een betere spraakherkenning en werpt een blik in de toekomst.
spraakherkenning_foto
Spraakherkenning is een zeer research- en kapitaalsintensieve business. Geen wonder dat alleen grote bedrijven als IBM en Philips er geld kunnen instoppen, of bedrijven als Lernout & Hauspie (L&H) of Dragon Systems die bijna uitsluitend in die markt actief zijn.

Consolidatie
Er waren sowieso weinig spelers van belang op de markt en sinds begin dit jaar consolideert alles zich tot twee bedrijven: Philips en onze L&H. IBM is er ook nog, doch speelt in dit verhaal geen enkele rol omdat Big Blue zich niet bezig houdt met ‘kleinere’ talen als het Nederlands. Hun product ViaVoice spreekt alleen de taal van Shakespeare, Voltaire, Goethe, Cervantes en Dante. Chinees en Japans zijn ook van de partij. Daar moet je het dan mee doen. Die consolidatie in de markt komt er nadat L&H begin dit jaar de enige Amerikaanse concurrent van betekenis Dragon Systems heeft overgenomen. Dragon was in onze contreien minder bekend tot ze vorig jaar ook een Nederlandse versie van hun product Naturally Speaking op de markt brachten. Dit was wel rijkelijk laat, want de taart was op dat ogenblik al netjes verdeeld tussen Philips met FreeSpeech 2000 en L&H met VoiceXpress. De overname van Dragon door L&H zal daar dus weinig aan veranderen. Het kan de positie van L&H alleen nog versterken.

Conclusie
Inzake spraakherkenning is de huidige stand van zaken voor ons taalgebied heel simpel: Philips en L&H zwaaien de plak.
Vorig artikelDossier spraakherkenning
Volgend artikelDossier spraakherkenning