D grafische kaarten

0
11

Bump mapping is één van die termen die velen bekend in de oren zal klinken. Maar wat is het precies?
grafischekaartbump
Simpel gezegd is het een nieuwe techniek om nog realistischere beelden — vooral in spelletjes — te kunnen tonen. Bump mapping voegt extra realisme toe aan texturen en objecten door een gevoel van diepte te creëren. Ook al is een oppervlakte plat, bump mapping zorgt ervoor dat er een diepte-effect ontstaat. Daarbij zijn lichtinval (en schaduw) een belangrijke factor omdat licht naar verschillende kanten reflecteert, afhankelijk van het oppervlak waarop het schijnt. Met bump mapping kunnen dus groeven, putjes, knobbels, enz. heel realistisch worden weergegeven.Vanaf DirectX versie 6 wordt bump mapping ondersteund en veel grafische kaarten hebben het dan ook op hun lijst van kenmerken staan. Het gaat dan vrijwel altijd om “embossing”. Embossing is echter een beperktere vorm van bump mapping. Zo kan embossing enkel monochroom licht van slechts één bron weergeven. Environment mapped bump mapping daarentegen kan wel meerdere (gekleurde) lichtbronnen aansturen waardoor het diepte-effect natuurlijk mooier en beter wordt. Het onderscheid wordt het best duidelijk als je kijkt naar onderstaande schermafdrukken. Voorlopig is de Matrox G400 de enige kaart die environment mapped bump mapping hardwarematig ondersteund.

Conclusie
Bump mapping is interessant, maar dan wel hardwarematig. De meeste kaarten ondersteunen echter alleen de softwarevariant.
Vorig artikelD grafische kaarten
Volgend artikelD grafische kaarten
Bart Stoffels
Bart Stoffels is it-specialist en journalist, gespecialiseerd in cloud, networking, storage, servers en mobiele technologie.