S3 Texture Compression

D grafische kaarten

0

S3’s laatste chipset genaamd de Savage4 wil een oplossing bieden voor iedereen die niet te veel geld wil uitgeven, maar toch stevige spelprestaties wenst. Daarvoor rekent het op een unieke feature, de S3 Texture Compression (S3TC).
grafischekaarts3tc
Bij S3 beseften ze dat de kwaliteit van texturen enkel beperkt wordt door de hoeveelheid geheugen in de computer (RAM of videogeheugen). Supergedetailleerde texturen nemen immers heel veel geheugenplaats in. Vandaar dat ze een compressiemethode ontwikkelden die toelaat grotere texturen te gebruiken zonder kwaliteitsverlies. Daarbij kunnen texturen met resoluties tot 2048 bij 2048 beeldpunten verwerkt worden (de Voodoo2 bijvoorbeeld is beperkt tot 256×256). Het resultaat is haarscherpe beelden, ongeacht of je nu dicht bij een muur staat of niet (zie screenshots). De S3TC is bovendien geen alleenstaande technologie want Microsofts DirectX6 werd er mee uitgerust.

Conclusie
Het is nog wel even afwachten of er genoeg spellen gaan komen die S3TC ook effectief zullen toepassen. Unreal is er alvast klaar voor.