Tv-makers willen iedereen slaafs voor de buis

1
32
Couch Potato (tv-zapper)

Couch Potato (c) www.marioJphotography.com Used with permission (© ; licentie: )

De verenigde Vlaamse tv-zenders klagen dat digitale televisie de kijker zoveel mogelijkheden geeft, dat het “product tv” tekort gedaan wordt door Belgacom en Telenet. De tv-zenders zouden zich beter aanpassen, er is al een tijdje een nieuwe eeuw begonnen.

Video killed the radio star, internet kills the tv star. Elk nieuw medium maakt dat alle bestaande zich moeten aanpassen. De kranten hebben er al een eeuw inspanningen op zitten. Het dagelijks medium op papier heeft bijna honderd jaar geleden radio over zich heen gekregen, en moest zich voor het eerst aanpassen aan live reportages.

In de jaren zestig werd de invloed van televisie zeer voelbaar. Bewegende beelden en reportages schudden de tekst- en fotoverslaggeving grondig door mekaar, niet alleen bij de dagelijkse kranten, nog meer bij de wekelijkse magazines. En de jongste vijftien jaar worstelen kranten met het internet, en ook die evolutie is niet voorbij, kijk maar naar mobiel internet en wat smartphones en iPads aanrichten met krantenberichtgeving. Maar kijk ook naar de extra mogelijkheden.

Waarom denken televisiemakers dat zij aan de nieuwe interactieve technologie gaan ontsnappen? De Vlaamse tv-zenders hebben samen (zij concurreren graag, voor de rest), hebben dus samen een brief gestuurd naar Belgacom en Telenet. De twee aanbieders van digitale televisie maken hun tv-product kapot, stellen ze. Tv-zenders doen alle moeite van de wereld om een coherent en interessant zendschema aan te bieden, en dan zetten Telenet en Belgacom digitale recorders bij de mensen thuis, en geven ze hen de mogelijkheid om uitgesteld te kijken, net gemist en ooit gemist en dergelijke.

En kijk, zendschema kapot, samenhang van de familieavond kapot. Reclameblokken kapot.

Kom eens bij de tijd, televisiemensen. Digitale televisie is er om te blijven, en om nog meer mogelijkheden aan te bieden. Ik ben niet de enige die tv-programma’s opneemt, veel meer dan met de videorecorder destijds, want het is handiger, zelfs al kan ik de digitale programma’s niet in de kast bewaren, wat met de tapes wel kon. En vaak kijk ik al terwijl het programma al loopt, en heel vaak sla ik reclameblokken over, ook die van de VRT. Of kijk ik uitgesteld.

Vind uw medium opnieuw uit, tv-lui. Voor reclame doen jullie het al. De reclameblokken tussen de programma’s zijn bijna weg, er zijn er meer dan ooit in de programma’s. En als de digitale toestellen die overslaan, doe dan zoals nu al courant in Duitsland: laat reclame tijdens het programma in een hoek in beeld verschijnen. Ook dat wordt in Vlaanderen uitgeprobeerd, zij het alleen nog maar voor eigen aankondigingen. Of de irritatie van reclame lager gaat zijn, zullen jullie moeten ondervinden.

Hoe jullie televisie moeten aanpassen om succesvol te blijven, dat is aan jullie om uit te vissen. In het internet zitten heel wat lessen: wat succes heeft, is wat nuttig is. En nuttig is wat de ongeduldige gebruiker op dat moment wil.

Internet is een pull-medium – de gebruiker zoekt en beslist, hij trekt de dienst naar zich, zonder al te veel zeggenschap van de aanbieder of uitgever. Televisie is (net zoals kranten en tijdschriften) altijd een push-medium geweest – de uitgever stelt een pakket samen en stuurt of duwt dat in de richting van de gebruiker, die maar ziet wat hij ermee doet.

Dat kranten zo worstelen met de nieuwe media, komt door het enorme verschil in pull en push. Alles wordt op zijn kop gezet: de manier van informatie selecteren, presenteren, produceren, opvolgen, timen, alles.

Televisie moet dat blijkbaar nog leren. Klagen dat het medium onder druk staat helpt niet. Jezelf heruitvinden, dat zal koning tv nu ook moeten doen, onder druk van zijn miljoenen onderdanen, die zelf willen uitmaken wat ze kiezen.

Telenet en Belgacom zijn ‘slechts’ doorgeefluiken, die wat technologie toevoegen. De Belgische televisiemakers mogen blij zijn dat zowel Telenet als Belgacom daarin behoorlijk conservatief te werk gaan. In andere landen, om maar één voorbeeld te geven, verkopen de distributeurs van digitale televisie (de collega’s van Telenet en Belgacom, dus) doorgaans zelf de digibox niet. Die is gewoon in de winkel te koop, en je koopt die digibox die jou goed uitkomt, met vaak veel meer mogelijkheden dan wat wij hier standaard moeten afnemen van ofwel Telenet ofwel Belgacom. Zoals het automatisch overslaan van reclameblokken bij de Tivo in de VS, bijvoorbeeld.

Er is technologisch nog veel meer mogelijk met digitale televisie. Dat Telenet en Belgacom daarin zo behoudend zijn, geeft de televisiemakers eigenlijk nog de tijd om zich goed voor te bereiden. Of ze kunnen verder blijven slapen, natuurlijk.

En ten slotte: een beetje mediaminister zou de tv-zenders aanmoedigen de digitale mogelijkheden uit te baten. Maar de vorige huurder op het Media-departement, Geert Bourgeois, floot zijn openbare zender terug als die al eens een toekomstgericht idee heeft (zoals de verkoop van afleveringen voor de uitzending) en gaf de voorkeur aan VRT-directeurs die beter zijn in het bewaken van Vlaamse liedjestijd dan in de digitale toekomst. De huidige huurster Ingrid Lieten lijkt de media in haar drukke portefeuille niet terug te vinden.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes. Sinds 1991 is hij onafhankelijk consultant, o.a. voor de Europese Commissie, telecombedrijven, banken e.a. Sinds 1996 is de European Association of Directory and Database Publishers een vaste opdrachtgever.

Vorig artikelGigaset ECO DECT-telefoon voor draadloos telefoneren
Volgend artikelFull HD camcorder met gekantelde lens

1 REACTIE

  1. Ach, er zijn zoveel business cases die niet langer opgaan. We zullen eens praten met de gloeilamp producenten, de analoge fototoestellen, enz. Het enige dat de muziekindustrie en nu ook de televisiestations doen is met alle geweld en vooral veel advocaten hun verdwijnende markt proberen terug te winnen. Een verloren zaak uiteraard, je kan zo’n evolutie niet tegen houden. De film en TV industrie gooit met geld, de acteurs krigen exorbitant hoge bedragen, de special effects mogen kosten wat het wil, ze hopen dat -indien ze er genoeg geld tegenaan gooien- vanzelf de volgende kaskraker of volgende superreeks geboren wordt. Nu de verspreiding van video en muziek zo makkelijk wordt, moet er wat op de centjes gelet worden en dat zijn ze niet gewoon.

    Het is trouwens waar, het is wraakroepend hoe Telenet en Belgacom de markt dicht timmeren met hun digicorders die enkel kunnen wat men wil dat ze kunnen. Terwijl er al zoveel meer mogelijk is. Een treffend voorbeeld van hoe een duopolie alle innovatie gewoon versmacht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.